Her er lidt mere inspiration, hvis nogen keder sig...!

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Her er lidt mere inspiration, hvis nogen keder sig...!

#1 Indlæg af HenrikGM »

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... ht=fl%F6de

Jeg tør ikke sige om i skal være medlem på forummet for at se tråden....

Men meget fin gammel volvo, og ganske hurtig. Flot bygget og mange fine billeder til inspiration.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Martin!
Mester Medlem
Indlæg: 590
Tilmeldt: 17 mar 2005, 20:59
Geografisk sted: Fyn

#2 Indlæg af Martin! »

Ser sku godt ud, der er nogle timers læsning der..

Henrik kan du svare på hvorfor to wastegate på den, har kun lige kigget det hurtig igennem så har ikke læst om der står hvorfor..
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#3 Indlæg af HenrikGM »

Martin! skrev:Ser sku godt ud, der er nogle timers læsning der..

Henrik kan du svare på hvorfor to wastegate på den, har kun lige kigget det hurtig igennem så har ikke læst om der står hvorfor..


Det er der fordi de bruger en turbo med twin entry....Kombinationen twin entry og enkeltwastegate trækker hårdt i virkningsgraden på twinentry turboen, derfor de 2xWG, een på hver "snegl". Max virkningsgrad, hvilket effekten også peger på.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Andy
Senior Medlem
Indlæg: 315
Tilmeldt: 12 jul 2006, 16:58

#4 Indlæg af Andy »

HenrikGM skrev:Det er der fordi de bruger en turbo med twin entry....Kombinationen twin entry og enkeltwastegate trækker hårdt i virkningsgraden på twinentry turboen, derfor de 2xWG, een på hver "snegl". Max virkningsgrad, hvilket effekten også peger på.


Det vil så sige en Wastegate på manifolden lige før turboen og så en til hver entry???

Mvh

Andy
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#5 Indlæg af HenrikGM »

Andy skrev:
HenrikGM skrev:Det er der fordi de bruger en turbo med twin entry....Kombinationen twin entry og enkeltwastegate trækker hårdt i virkningsgraden på twinentry turboen, derfor de 2xWG, een på hver "snegl". Max virkningsgrad, hvilket effekten også peger på.


Det vil så sige en Wastegate på manifolden lige før turboen og så en til hver entry???

Mvh

Andy


Hmm, vist ikke udtrykt helt klart...

Manifolden skal være delt, så hvert entry har 2 cylindre(på 4cyl), normalt delt 1-4 og 2-3. Hver entry har sin egen wastegate.
1 turbo, twin entry, 2x WG(1 pr entry)
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Martin!
Mester Medlem
Indlæg: 590
Tilmeldt: 17 mar 2005, 20:59
Geografisk sted: Fyn

#6 Indlæg af Martin! »

HenrikGM skrev:
Martin! skrev:Ser sku godt ud, der er nogle timers læsning der..

Henrik kan du svare på hvorfor to wastegate på den, har kun lige kigget det hurtig igennem så har ikke læst om der står hvorfor..


Det er der fordi de bruger en turbo med twin entry....Kombinationen twin entry og enkeltwastegate trækker hårdt i virkningsgraden på twinentry turboen, derfor de 2xWG, een på hver "snegl". Max virkningsgrad, hvilket effekten også peger på.


Ok man lære hver dag :D Takker..
Andy
Senior Medlem
Indlæg: 315
Tilmeldt: 12 jul 2006, 16:58

#7 Indlæg af Andy »

HenrikGM skrev:Hmm, vist ikke udtrykt helt klart...

Manifolden skal være delt, så hvert entry har 2 cylindre(på 4cyl), normalt delt 1-4 og 2-3. Hver entry har sin egen wastegate.
1 turbo, twin entry, 2x WG(1 pr entry)


Oki, så giver det jo mening, så hvis der kun var 1 wastegate ville trykket blive uens i turboen.... interessant måde med og dele cylinderne op istedet for at samle dem...

Det skulle også kunne lade sig gøre på en 6 cyl jo....

Hvordan kommer forskellen til udtryk i forhold til at samle alle cylindre før turboen???

Mvh

Andy
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#8 Indlæg af HenrikGM »

Andy skrev:[Oki, så giver det jo mening, så hvis der kun var 1 wastegate ville trykket blive uens i turboen.... interessant måde med og dele cylinderne op istedet for at samle dem...

Det skulle også kunne lade sig gøre på en 6 cyl jo....

Hvordan kommer forskellen til udtryk i forhold til at samle alle cylindre før turboen???

Mvh

Andy


Ja, virker også på 6cyl, men ikke ret godt på V8(brug to turboer)

Der er to principper. Flowet kan kommer jævnt, eller som pulser. Twinentry er til pulser. Singleentry til jævnt flow.

Twinentry kan(forudsat rigtigt lavet) give mindre middelmodtryk, bedre flow og hurtigere spoolup.
Konceptet har en lidt bedre virkningsgrad end singleentry, men kræver desværre en besværlig manifold og 2x WG for at fungere optimalt. Sugemotorens bananmanifold har en del tilfælles med dette koncept.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
wukshady
Senior Medlem
Indlæg: 475
Tilmeldt: 16 okt 2004, 23:51
Geografisk sted: Vendsyssel

#9 Indlæg af wukshady »

Og hvis jeg ellers har forstået det ret, så fungerer en twin-entry turbo bedst, hvis den får udstødningspulserne skiftevis i den ene og den anden entry?

Bare så man lige holder tændingsrækkefølgen in mente, hvis selv fabrikerer sit udstødningsmanifold.
Andy
Senior Medlem
Indlæg: 315
Tilmeldt: 12 jul 2006, 16:58

#10 Indlæg af Andy »

wukshady skrev:Og hvis jeg ellers har forstået det ret, så fungerer en twin-entry turbo bedst, hvis den får udstødningspulserne skiftevis i den ene og den anden entry?

Bare så man lige holder tændingsrækkefølgen in mente, hvis selv fabrikerer sit udstødningsmanifold.


Hej Ole

Det er også sådan jeg forstår det, det er åbenbart også meget brugt i holland på trækkere der nede, har lige snakket med en som har prøvet det, og det gav et forhold på ca. 1:0,9 istedet for 1:1,1 som før...

Problemet bliver bare at mange af de turboer der bruges til træk er ikke med twin entry, men eet stort hul, så som HX 82 og HX 83...

Mvh

Andy
Besvar