Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 04:04

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 35 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 09 nov 2006, 20:00 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... ht=fl%F6de

Jeg tør ikke sige om i skal være medlem på forummet for at se tråden....

Men meget fin gammel volvo, og ganske hurtig. Flot bygget og mange fine billeder til inspiration.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 nov 2006, 20:09 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 17 mar 2005, 20:59
Indlæg: 590
Geografisk sted: Fyn
Ser sku godt ud, der er nogle timers læsning der..

Henrik kan du svare på hvorfor to wastegate på den, har kun lige kigget det hurtig igennem så har ikke læst om der står hvorfor..

_________________
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=11318

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/ga ... sp?ID=1156


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 nov 2006, 21:08 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Martin! skrev:
Ser sku godt ud, der er nogle timers læsning der..

Henrik kan du svare på hvorfor to wastegate på den, har kun lige kigget det hurtig igennem så har ikke læst om der står hvorfor..


Det er der fordi de bruger en turbo med twin entry....Kombinationen twin entry og enkeltwastegate trækker hårdt i virkningsgraden på twinentry turboen, derfor de 2xWG, een på hver "snegl". Max virkningsgrad, hvilket effekten også peger på.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 nov 2006, 21:20 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 12 jul 2006, 15:58
Indlæg: 315
HenrikGM skrev:
Det er der fordi de bruger en turbo med twin entry....Kombinationen twin entry og enkeltwastegate trækker hårdt i virkningsgraden på twinentry turboen, derfor de 2xWG, een på hver "snegl". Max virkningsgrad, hvilket effekten også peger på.


Det vil så sige en Wastegate på manifolden lige før turboen og så en til hver entry???

Mvh

Andy


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 nov 2006, 21:41 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Andy skrev:
HenrikGM skrev:
Det er der fordi de bruger en turbo med twin entry....Kombinationen twin entry og enkeltwastegate trækker hårdt i virkningsgraden på twinentry turboen, derfor de 2xWG, een på hver "snegl". Max virkningsgrad, hvilket effekten også peger på.


Det vil så sige en Wastegate på manifolden lige før turboen og så en til hver entry???

Mvh

Andy


Hmm, vist ikke udtrykt helt klart...

Manifolden skal være delt, så hvert entry har 2 cylindre(på 4cyl), normalt delt 1-4 og 2-3. Hver entry har sin egen wastegate.
1 turbo, twin entry, 2x WG(1 pr entry)

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 nov 2006, 21:54 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 17 mar 2005, 20:59
Indlæg: 590
Geografisk sted: Fyn
HenrikGM skrev:
Martin! skrev:
Ser sku godt ud, der er nogle timers læsning der..

Henrik kan du svare på hvorfor to wastegate på den, har kun lige kigget det hurtig igennem så har ikke læst om der står hvorfor..


Det er der fordi de bruger en turbo med twin entry....Kombinationen twin entry og enkeltwastegate trækker hårdt i virkningsgraden på twinentry turboen, derfor de 2xWG, een på hver "snegl". Max virkningsgrad, hvilket effekten også peger på.


Ok man lære hver dag :D Takker..

_________________
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=11318

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/ga ... sp?ID=1156


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 nov 2006, 22:27 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 12 jul 2006, 15:58
Indlæg: 315
HenrikGM skrev:
Hmm, vist ikke udtrykt helt klart...

Manifolden skal være delt, så hvert entry har 2 cylindre(på 4cyl), normalt delt 1-4 og 2-3. Hver entry har sin egen wastegate.
1 turbo, twin entry, 2x WG(1 pr entry)


Oki, så giver det jo mening, så hvis der kun var 1 wastegate ville trykket blive uens i turboen.... interessant måde med og dele cylinderne op istedet for at samle dem...

Det skulle også kunne lade sig gøre på en 6 cyl jo....

Hvordan kommer forskellen til udtryk i forhold til at samle alle cylindre før turboen???

Mvh

Andy


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 nov 2006, 22:47 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Andy skrev:
[Oki, så giver det jo mening, så hvis der kun var 1 wastegate ville trykket blive uens i turboen.... interessant måde med og dele cylinderne op istedet for at samle dem...

Det skulle også kunne lade sig gøre på en 6 cyl jo....

Hvordan kommer forskellen til udtryk i forhold til at samle alle cylindre før turboen???

Mvh

Andy


Ja, virker også på 6cyl, men ikke ret godt på V8(brug to turboer)

Der er to principper. Flowet kan kommer jævnt, eller som pulser. Twinentry er til pulser. Singleentry til jævnt flow.

Twinentry kan(forudsat rigtigt lavet) give mindre middelmodtryk, bedre flow og hurtigere spoolup.
Konceptet har en lidt bedre virkningsgrad end singleentry, men kræver desværre en besværlig manifold og 2x WG for at fungere optimalt. Sugemotorens bananmanifold har en del tilfælles med dette koncept.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 nov 2006, 11:56 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 16 okt 2004, 22:51
Indlæg: 475
Geografisk sted: Vendsyssel
Og hvis jeg ellers har forstået det ret, så fungerer en twin-entry turbo bedst, hvis den får udstødningspulserne skiftevis i den ene og den anden entry?

Bare så man lige holder tændingsrækkefølgen in mente, hvis selv fabrikerer sit udstødningsmanifold.

_________________
Ole Bundgaard

http://www.youtube.com/watch?v=Ncq9stPGb2E


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 nov 2006, 12:33 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 12 jul 2006, 15:58
Indlæg: 315
wukshady skrev:
Og hvis jeg ellers har forstået det ret, så fungerer en twin-entry turbo bedst, hvis den får udstødningspulserne skiftevis i den ene og den anden entry?

Bare så man lige holder tændingsrækkefølgen in mente, hvis selv fabrikerer sit udstødningsmanifold.


Hej Ole

Det er også sådan jeg forstår det, det er åbenbart også meget brugt i holland på trækkere der nede, har lige snakket med en som har prøvet det, og det gav et forhold på ca. 1:0,9 istedet for 1:1,1 som før...

Problemet bliver bare at mange af de turboer der bruges til træk er ikke med twin entry, men eet stort hul, så som HX 82 og HX 83...

Mvh

Andy


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 35 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 63 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team