Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 05:27

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 35 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

bemmer skrev:
lqs skrev:
med tvin entry faar man mulighed for bedre respons... med samlet indlob er der mulighed for hojere topydelse! hvad turbo/motoren skal bruges til, er altsaa afgorende for, hvilken udformning paa manifold og turbinehus man bor vaelge. MVH. soren

Hvorfor kan man opnå højere ydelse med et turbinehus med samlet indløb?
Kan du ikke forklare det lidt nærmere?

Bemmer
ved tvin entry ser den enkelte udstødningspuls reelt kun den halve A/R... lidt simpelt fortalt..... ved samlet indløb ser hver puls hele turbinen. stor turbine høj topydelse. lille (halv) turbine god respons, men lavere topydelse! kort forklaret. der findes masser af bøger, eller masser af sider på nettet der vil hjælpe med at forklare dette. MVH. søren

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Junior Medlem

og hvis man har plads og kan få plads til en masse udtødnings pulser i manifoldet vil enkeltportet turboer ha et bedre/mere linært opbyg af trykket..specielt ved lave omdrejninger..

fordel ved diesel.. indtil ladetrykket bliver så højt at det bliver en reel trykmotor..
som ikke fungere uden ladetryk

Titel:
Medlem

lqs skrev:
ved tvin entry ser den enkelte udstødningspuls reelt kun den halve A/R... lidt simpelt fortalt..... ved samlet indløb ser hver puls hele turbinen. stor turbine høj topydelse. lille (halv) turbine god respons, men lavere topydelse! kort forklaret. der findes masser af bøger, eller masser af sider på nettet der vil hjælpe med at forklare dette. MVH. søren

Jeg har lidt svært ved at se, hvad du mener, så måske du kan forklare det lidt mindre simpelt.
Jeg forstår blandt andet ikke lige, hvorfor der kun er det halve A/R på en turbine med delt indløb.
Så vidt jeg ved, er det udstødsgassen, som skal drive turbinen.
Nogle af de der masser af sider på nettet, er der nogle hint til lige netop de sider, som forklare det du skriver?
Måske der er andre, som har nogle gode link, der forklare problemstillingen?

Bemmer

Titel:
Moderator

Hvis det skal forsimples lidt, så kan dette måske hjælpe:

Hver puls farer igennem røret med høj hastighed/høj entalpi(se det som høj energi,det rækker her)

Den energi vil vi høste mest muligt af. Samtidigt vil vi undgå at tryksætte øvrige cylindre mere end højst nødvendigt.

TwinEntry giver mulighed for at adskille cylindrenes puls, ala det der sker i en 4-2-1 manifold. Hver puls giver så skovlhjulet et godt skub. Pulsen er(medden rigtige manifold) løbet ud i skovlhjulet når næste cylinder åbner. Heraf en del af forklaringen på lavt modtryk(det er kun en del)

Af denne grund er det nødvendigt med 2x WG hvis du vil have hele fidusen ved twin entry. Blander du pulserne i et åbent kammer har du i princippet lavet den om til single entry med skillevæg.

A/R forholdet (areal/radius) bliver naturligvist halveret, idet der jo er to seperate arealer. Pulsen ser(ifht single entry) så kun det halve areal.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Medlem

HenrikGM skrev:
Hvis det skal forsimples lidt, så kan dette måske hjælpe:

Hver puls farer igennem røret med høj hastighed/høj entalpi(se det som høj energi,det rækker her)

Den energi vil vi høste mest muligt af. Samtidigt vil vi undgå at tryksætte øvrige cylindre mere end højst nødvendigt.

TwinEntry giver mulighed for at adskille cylindrenes puls, ala det der sker i en 4-2-1 manifold. Hver puls giver så skovlhjulet et godt skub. Pulsen er(medden rigtige manifold) løbet ud i skovlhjulet når næste cylinder åbner. Heraf en del af forklaringen på lavt modtryk(det er kun en del)

Af denne grund er det nødvendigt med 2x WG hvis du vil have hele fidusen ved twin entry. Blander du pulserne i et åbent kammer har du i princippet lavet den om til single entry med skillevæg.

A/R forholdet (areal/radius) bliver naturligvist halveret, idet der jo er to seperate arealer. Pulsen ser(ifht single entry) så kun det halve areal.

Vældig spændende emne :reading:

Jeg bad nu om at få det lidt mindre simpelt (knap så simpelt)

Nu må du ud i en forklaring her Henrik, hvad har entalpi med pulsbølger at gøre? Snakker vi om to forskellige ting eller gælder det bare om at slynge om sig med udtryk?

Alt det med pulsbølgen frem og tilbage i manifolden er jeg helt med på, det har jeg faktisk beskrevet i et svar til Andy lidt tidligere i tråden her. En seks cylindret række motor en faktisk mere følsom for disse pulsbølge end en fire cylindret er.

2 halve er også en hel. Arealet er da det samme, du deler det da bare i to, det medføre den halve gas i hver del.

Laver man en fælles wastegate med skillevæg helt op til ventilen, vil der være en lille forbindelse mellem de to mainfolde, når trykket er nået maks. og ventilen begynder at åbne og så vil den pulstunet manifold ikke passe længere alligevel, hvis det er mig, som har lavet den, da jeg vil optimere den til mindst mulig tøven.
Det har jeg prøvet, jeg har også prøvet kun at have wastegaten på den ene side, jeg har også prøvet uden wastegate, hvor jag så har brugt en overtryks ventil i indsugningen og jeg har ikke kunnet måle nogen forskel i tøven eller effekt, jeg har dog aldrig været oppe på den effekt, som den omtalte Volvo.

Bemmer

Titel:
Admin
Admin

bemmer skrev:
.... Nu må du ud i en forklaring her Henrik, hvad har entalpi med pulsbølger at gøre? Snakker vi om to forskellige ting eller gælder det bare om at slynge om sig med udtryk? .....

Bemærkninger som den sidste holder vi helt uden for PP. Jantelov, mudderkastning osv. holder vi langt væk.

Entalpi är summan av den inre energin och produkten av trycket multiplicerad med dess volym. Detta skrivs vanligen som:

Billede

där H står för entalpi, U för intern energi, P för tryck och V för volym.

Har jeg misforstået din bemærkning, så beklager jeg meget. Men her værnes om den gode stemning :rock:

Titel:
Medlem

JakobM skrev:
bemmer skrev:
.... Nu må du ud i en forklaring her Henrik, hvad har entalpi med pulsbølger at gøre? Snakker vi om to forskellige ting eller gælder det bare om at slynge om sig med udtryk? .....

Bemærkninger som den sidste holder vi helt uden for PP. Jantelov, mudderkastning osv. holder vi langt væk.

Entalpi är summan av den inre energin och produkten av trycket multiplicerad med dess volym. Detta skrivs vanligen som:

Billede

där H står för entalpi, U för intern energi, P för tryck och V för volym.

Har jeg misforstået din bemærkning, så beklager jeg meget. Men her værnes om den gode stemning :rock:

Jeg ved ikke, om du har misforstået noget, men der er ikke mere ondt i det end, når Henrik nedgør bønder og traktormekanikere.

Som du skriver, Entalpi er et energiudtryk, som bruges sammen med enten en vægt eller volumen og stoffets interne energi, men mig bekendt har en overlejret trykbølge, hverken vægt eller volumen og derfor bad jeg om en forklaring.

Bemmer

Titel:
Moderator

bemmer skrev:
[
Jeg ved ikke, om du har misforstået noget, men der er ikke mere ondt i det end, når Henrik nedgør bønder og traktormekanikere.

Som du skriver, Entalpi er et energiudtryk, som bruges sammen med enten en vægt eller volumen og stoffets interne energi, men mig bekendt har en overlejret trykbølge, hverken vægt eller volumen og derfor bad jeg om en forklaring.

Bemmer

Bemmer;

Du aner absolut intet om mig, når du forestiller dig at jeg nedgør bønder og traktormekanikere. Jeg har brugt sammenligningen engang fordi sammenligningen passede ind i sammenhængen, men der har aldrigt været tale om nedgørelse, og een ting der virkeligt kan sætte mit pis i kog er at blive fejlciteret fra et oldgammelt indlæg.

Min lyst til at gå dybere ind i diskussionen er noget handikappet af din bemærkning om at jeg skulle "slynge om mig med udtryk", især når du berettiger udtalelsen ved at drage en parallel til et quotefuck du har uddraget af en anden gammel tråd!

Jeg har ikke tænkt mig at starte en fed detaljeret tråd om dette emne på Powerpage, dertil findes der mere givende ting at få tiden til at gå med, men som der ER nævnt så er Entalpi energi, og Entalpiændringen lig med tilgængelig energi i turboladeren. Nu er denne entalpi jo bare SLET ikke nogen konstant størrelse i et twin entry setup. Faktisk ryger entalpien op og ned fra nul til max peak værdi hver gang en udstødningsventil åbner, og så er trykbølgen(som reelt er en "entalpibølge") aldeles relevant at have med. Da turbinehusets facon direkte er lavet til at omdanne entalpi til masse-hastighed før det rammer skovlbladene i turbinen bliver det vældigt interessant at se på hvordan hver udstødningstakt opfører sig ud i systemet. At gå meget længere ned i detaljeniveau ser jeg ikke hjælpe nogen, nok tværtimod forvirre flere end det hjælper, sagt naturligvist uden at nedgøre nogen som helst.

Kun på single entry, med meget stor collector før turboen kan man tale om "konstant" entalpi(energi,tryk,etc) da trykpulserne udjævnes. Jeg undgår helst begrebet entalpi(som et par af traktortrækkerne har opdaget), da det meget tit kun bidrager til misforståelse og forvirring, og ikke til en bedre forståelse. Igen uden at nedgøre nogen som helst!!

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Senest rettet af HenrikGM 15 nov 2006, 21:00, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Admin
Admin

Bemmer, det kaldes også mudderkastning og personfnidder. Hvad peter har sagt om bjarne som ikke kan lide tandlæger :stop:

Det bliver folk trætte af, inkl. mig selv - det er latterligt. Glem det, få det ud af verden, det er snart jul og vi er her alle af samme interesse nemlig teknik, motorer og tuning. Lad os drage det bedste af hinanden i stedet for det andet pjat. Kort sagt det hører ikke hjemme her og toleres ikke!

Er der behov for yderligere uddybning så send mig en pb ellers uddyber jeg det gerne under fri debat.

Og lad så komme videre on topic

Titel:
Medlem

Geografisk sted: aalborg
lige et "dumt" spøgsmål :oops:
altså på en 4cyl. bruger man så 1 og 4 i den ene entry og 2 og3 i den anden men hvordan laver man twin entry på 6cyl.?
tager man de to yderste cyl. i en entry, de to midterste i en anden og de to sidste i ??? :? :?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 35 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time