Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 04:13

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Skævinge,nordsjælland
Wildert skrev:
Jeg mener da bestemt også at BMW 2002 tii er skruet sammen på den måde.
Men som det nævnes så er der problemer med at IC ikke er så smart da det kan få benzinen til at kondensere i IC'en når gassen køles ned så der er (slet) ikke styr på blandingen.
Dertil kommer det "spændende" i at have en meget brandbær gas i en meget varm turbo... you do the math... (or rather: physics).

"HI-jack-on" Blot for at være på tværs :wink: , 2002 Tii er en sugemotor med Kugel-Fischer indsprøjtning - 2002 Turbo har også Kugel-Fischer
"HI-jack-0ff"

Det kan godt køre med kaburatoren før turboen, men det er en meget dårlig løsning, så brian netop skriver, at have benzin/luft blanding 10mm fra en rødglødene turbo, kan godt blive spændene

Alt under 800Nm burde være 2 takt

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
en anden fact er så at en motor med den opsætning kan være lidt tricky at starte da benzinen har en lang og træst vej inden den havner hvor den skal.. til dhb for et par år siden var der en gammel opel kadett der havde brugt den løsning og langsom var den bestemt ikke !

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
zky skrev:
"HI-jack-on" Blot for at være på tværs :wink: , 2002 Tii er en sugemotor med Kugel-Fischer indsprøjtning - 2002 Turbo har også Kugel-Fischer
"HI-jack-0ff"

Hm - ok. Jeg kom bare til at tænke på en Turbo jeg havde set i et eller andet inferiørt dansk "tuningsblad" hvor det var lavet som draw-through netop med en dobbelt Weber DCOE eller lignende. Men det er så nok ikke lige originalt eller?

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
Wildert skrev:
zky skrev:
"HI-jack-0ff"

Hm - ok. Jeg kom bare til at tænke på en Turbo jeg havde set i et eller andet inferiørt dansk "tuningsblad" hvor det var lavet som draw-through netop med en dobbelt Weber DCOE eller lignende. Men det er så nok ikke lige originalt eller?

Det har ikke været originalt, turbo var også med Kugelfischer indsprøjtning, se nedenstående citat:

BMW M Registry skrev:
How does the 2002 Turbo’s engine differ from a 2002tii??
The 2002 Turbo’s engine was based on the M10 1990cc SOHC inline-4 with Kugelfischer fuel injection, as used in the 2002tii. However, a KKK turbocharger adapted from a light-duty truck application boosted power to 170 hp (DIN) @ 5,800 rpm and torque to 181 lb/ft @ 4000 rpm. The low-compression nature of turbocharged engines required special pistons, lowering the compression ratio to 6.9:1. The cylinder head was also redesigned, but the stock 2002 pistons were retained. The Kugelfischer fuel injection pump was similar to the 2002tii unit, but was modified internally.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midt og syd sjælland. ( Rønnede)
ved godt at det er lidt uden for, men jeg savner mine 2 X 2 X 40mm dollorto, jeg gid over til efi og turbo, hvilket fjernede det meste af lyden. Men dette setup må sgu da lyde godt :D

Gott liebt den Ladedruck
Drømmen er en V8 i en Capri, så får man både lyden og udseendet.
Rs turbo 1,9 LT www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=14634
VW T4 Supervan
www.lej-en-racer.dk

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Holstebro
Excess skrev:
Jeg kan godt forstå at det er en "forældet" løsning. Men det kan ikke lade være med at tænke på hvor "let" det er.

Lige precis! Synes tit rigtigt mange har lidt for travlt med fuldstændigt at afskrive alt ikke allernyeste superduper computertech teknologi som nærmest ubrugelig. Det virkede for 20 år siden og virker selvfølgelig stadigt. Men skal man have 300Hk ud af en 2L motor så er der sikkert nyere og bedre løsninger.

Hos V8 folkene er karburator f.eks også stadigt langt det mest udbredte. netop fordi det er simpelt, billigt og rimeligt overskueligt at få dysset korrekt ind, uden den store ingenør eksamen.

Bilen på vwtrends linket fik lige +88% Hk ved at knalde en karburator og turbo udenpå! :)

..skrevet af en som selv har monteret indsprut på hans veteranbil.... :lol:

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
På papiret ligne det måske den nemme løsning.
En turbo + et par rør, og en karburator.
Første problem er at turboen skal bygges om, den skal have andre pakninger da den ikke normalt ser vacum på kompressor siden.
Næste lille problem bliver at finde de korrekte dyser til karburatoren.
Hvilket kan være en meget dyr fornøjelse.
Så skal vi retadere tændingen ved tryk, og her er en mekanisk løsning jo bare ligetil. :roll:

Det nemme ved denne opsætning er monteringen :shock:
Men det tidskrævende, og dyre er når det skal justeres, dels for at give effekt, men også for ikke at brænde en motor af, og for at få bare en nogenlunde kørbar motor ud af det.

Ved en konverterin til et proggramerbart sprøjt.
Så koster det umiddelbart mere i både tid og penge ved montering.
Men den efterfølgende justering er gratis, hvis man gør det selv.
Og meget hurtigere, og mindre beskidt, og man kan fjerne netop de irriterende punkter hvor motoren ikke trækker ordentlig, ved at motionere tastaturet, og ikke pengepungen 8)

Jeg har prøvet begge dele dvs. karb for 15 år siden, og et programmerbart sprøjt i for 10 år siden, og sjovt nok har jeg holdt fast i sprøjtet siden dag 1.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

ja men lyden af et par carb. kan ingen efi slå..

jeg kan dog godt se ideen i det elektroninske indsprøjtning..
ideen med tryk efter carb. er jo nok opfundet og godt brugt inden man fandt nogle rigtigte gode efi systemer. feks. min rst. med ke tronick.

Gott liebt den Ladedruck
VW T4 Supervan
www.lej-en-racer.dk

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
Minilars skrev:
ja men lyden af et par carb. kan ingen efi slå..

Det er jeg lodret uenig i. Som eksempel kan jeg nævne at en S14 motor i en bmw e30 m3 lyder som en karburator motor når man afmontere plenumkammeret! mere skal der ikke til. Jeg tror den store forskel er at plenumkammer og længere indsugninger er kommet på mode sammen med efi og det forvirre de fleste..

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

sorry. det har du ret i som min brors gti 8v med modificeret luftfilter kasse. den lyder / larmer godt. jeg glemte lidt i min tekst. jeg mener.

lyden fra en carb. kan ingen turbo slå. lige på nær når bow'en lufter ud.

Gott liebt den Ladedruck
VW T4 Supervan
www.lej-en-racer.dk

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time