Må jeg lige få en forklaring

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Excess
Senior Medlem
Indlæg: 334
Tilmeldt: 07 mar 2006, 17:20

Må jeg lige få en forklaring

#1 Indlæg af Excess »

Billede

Hvordan fungere det her? turboen sider jo efter kaburatorerne!!!
Brugeravatar
duckstar
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
Geografisk sted: Brønshøj/Husum

#2 Indlæg af duckstar »

Turboen suger gennem kaburatorerne, og får dermed brændstoffet med sig gennem kompressorhuset, er min formodning..
Vh. Anders
Brugeravatar
Volvo-Dennis
Senior Medlem
Indlæg: 422
Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
Geografisk sted: Syddjurs

#3 Indlæg af Volvo-Dennis »

Evt, fordi det ikke er en tryk-karb :?: eller?
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!
Excess
Senior Medlem
Indlæg: 334
Tilmeldt: 07 mar 2006, 17:20

#4 Indlæg af Excess »

Det kan jeg godt regne ud, men fungere det ordentligt?

For så er der da mange som ku løse deres problemmer med at de ikke har tryk karb men gerne vil køre med tryk? mener bare hvorfor ser man det ikke mere en man gør?
Zorak
Senior Medlem
Indlæg: 406
Tilmeldt: 18 dec 2005, 20:11
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Re: Må jeg lige få en forklaring

#5 Indlæg af Zorak »

Excess skrev:Hvordan fungere det her? turboen sider jo efter kaburatorerne!!!


Det kaldes en Draw-trough opsætning hvor benzinen ryger ind igennem turboen og videre ind igennem manifoldet.

Dog skulle blow-trough være meget bedre hvis karburatoren kan klare trykket..

Men en af ulemperne ved draw-trough er at man ikke kan bruge intercooler og turboen skal have specielle pakninger som kan klare benzin...

Corky Bell kalder ihvertifald Draw-trough for en "dead fish" og mener at man skal vælge blow-trough..

http://img320.imageshack.us/img320/3114 ... tompt7.jpg
http://img55.imageshack.us/img55/121/10 ... tomxe0.jpg

Håber det kunne bruges...

Hilsen
Jesper Andersen
Nu med gammel BMW 525 e34.. Med dejlig 6 cylinderet motorlyd.. :D

Gammel bil: Ford Escort - DØD pga taxa.. :/ - Gammelt projekttopic..
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#6 Indlæg af Morten VJ »

Man ser det ikke så meget fordi det er en nødløsning, der kun næsten virker.
Men læs og tænk lidt mere over emnet, og svarene burde blive ret indlysende.

MVH


Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#7 Indlæg af lqs »

det er en gammeldags løsning.... der har været rigtig meget brugt.... med sommetider rigtig gode resultater..... man har kunnet købe en KAWASAKI Z1000 hos US forhandlerne med garanti og et ATP turbosæt der var bygget op på denne måde.... det var så i 1978.... altså cirka hundrede år siden... mange racerbiler til drag eller rallycross var lavet på samme måde førhen. MVH. søren PS. en alm simpel enkelt karburator på 34mm blev brugt til 120hk og 40mm til op til 200hk på kawaen
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#8 Indlæg af Wildert »

Jeg mener da bestemt også at BMW 2002 tii er skruet sammen på den måde.
Men som det nævnes så er der problemer med at IC ikke er så smart da det kan få benzinen til at kondensere i IC'en når gassen køles ned så der er (slet) ikke styr på blandingen.
Dertil kommer det "spændende" i at have en meget brandbær gas i en meget varm turbo... you do the math... (or rather: physics).
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
Excess
Senior Medlem
Indlæg: 334
Tilmeldt: 07 mar 2006, 17:20

#9 Indlæg af Excess »

Jeg kan godt forstå at det er en "forældet" løsning. Men det kan ikke lade være med at tænke på hvor "let" det er.

http://www.vwtrendsweb.com/tech/0211vwt_01zoom+Volkswagen_Beetle+Engine_Bay.jpg
http://www.smbaker.com/rail/monsterturbovw.html

Det største minus er vel at der er meget turbo tøven?
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#10 Indlæg af Wildert »

Excess skrev:Jeg kan godt forstå at det er en "forældet" løsning. Men det kan ikke lade være med at tænke på hvor "let" det er.

http://www.vwtrendsweb.com/tech/0211vwt_01zoom+Volkswagen_Beetle+Engine_Bay.jpg
http://www.smbaker.com/rail/monsterturbovw.html

Det største minus er vel at der er meget turbo tøven?


Der er vel ikke mere turbotøven end turboen nu en gang giver.

Det største minus er at man ikke kan få så meget ud af det som med sprøjt for du har ikke styr på blandingen, og en IC som kan give en hulens masse "gratis" effekt er ikke muligt.
Det er med andre ord kun en løsning hvis man kun skal have "lidt mere" effekt. Men er man et ægte gearhead så er det jo slet ikke nok og man ender med at bygge om, eller prøve lykken indtil lortet uundgåeligt ender med at sprænge i luften.
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
Besvar