Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 01:52

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Senior Medlem

Hej Gutter!

Har fået min nye motor under hjelmen og er nu i gang med at trimme motorstyringen ind - en Electromotive Tec2... håber at I vil hjælpe mig alligevel :wink:

Nedenstående log er taget fra den allerførste kørsel, så alle dyseparametre og whatnot er sjusset. Desværre havde jeg ikke tid og mulighed (kølevands lækage der lige skal lukkes først) for at lege videre med opsætningen - men jeg fortsætter på søndag.

I tomgang svinger den omkring 800 rpm +/- 150 med en ret stabil udsvingsperiode på omkring 1,5 sekunder.... meget mystisk! Se graf:

Billede

Data for den pågældende kørsel:
Motor: 1600ccm med T28 turbo/ekstern WG
Dyser: 440ml Bosch
Lambda kontrol: Open loop WB (dvs. ingen feedback)
Ingen tomgangsstyring
VE table = 100 (ikke konfigureret endnu)

Umiddelbart tror jeg at det er mine dyseparametre der er gale. Åbingstiden ligger omkring 1,05 ms (bemærk at dyseåbningstiden på grafen er ganget med 10 så den kan vises sammen med de andre værdier), hvilket jo nok er på grænsen til at de stall'er. Det virker som om at der er generel enighed om at dyser stall'er når de kommer under 0,9-1,2 ms åbningstid.

Det er også bemærkelsesværdigt at åbningstiden nærmest falder (eller i hvert fald flader ud/stabiliseres) fra t=21 sec og frem, hvor spjældet bliver åbnet en anelse.

Er der nogen der vil give mig et par kloge ord / erfaringer / råd med på vejen til søndagens udfordringer?

Takker!
Lars

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

hvad knast kører motoren med? eller hvad motor er det? ca 60kpa... i tomgang? synes det ser lidt nærkeligt ud! MVH. søren

Titel:
Senior Medlem

Hej!

Da jeg ikke ved andet, formoder jeg at det er de originale turboknaster der sidder i - men man kan jo blive overrakset. Maskinen er en B6T, 1,6 16v.

Titel:
Mester Medlem

værdierne på map og afr ser forkerte ud.... er logget lige fra at du starter motoren, eller er det når den har gået nogen tid? afr i tomgang skal nok ned på ca 12-1 og map ser helt forkert ud. burde måske være 30-40kpa. MVH. søren

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Ikke at jeg er sindsygt klog på tec 2
Men du kører med relativt store dyser, og en pw på omkring 1 ms.
Hvilket på en MS vil betyde store problemer, da man ikke har mulighed for at finjustere benzinmængden i tomgang.
Generelt ligger de fleste motorstyringer imellem 2 og 3 ms. i tomgang.
Dette gælder både orginal, og eftermarked styringer.
Kan du lave om på dyseparametrene således at du får længere åbningstid?

efter dette kan man jo prøve benzinfilter trikket, for at få et mere stabilt map signal.
http://powerforum.dk/viewtopic.php?t=16079

Kun et par forslag.

Men få justeret ve tabellen først.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Senior Medlem

Jeps, kan sagtens justere åbningstiden længere ved tomgang vha. parameteren "Minimum Injector Turn-on Time".

Billede

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
har lige sendt dig en pb... vi kan måske stikke hovederne sammen...

Titel:
Senior Medlem

Badabing.... utroligt hvad man kan redde med "Minimum Injector On-time" :D

Billede

Nu mangler jeg bare at finde ud af hvorfor mine MAP-værdier er ude i hampen. Loggen viser 60 kPa, mens mit fine HenrikGM-glycerinfyldte-trykur viser 20 kPa i tomgang. Har prøvet at konfigurere MAP-sensoren (som skulle være en 3 bar udgave) som både 1,2 og 3 bars version med følgende resultater:

Acc-on Tomgang
Trykur 85 20
MAP 1bar 40,1 18,8
MAP 2bar 80,2 37,7
MAP 3bar 120,4 56,5

Her er jeg sku lidt på bar bund! Har lige skudt en mail afsted til Electromotive, så må vi se hvad de siger. Er der nogen der har oplevet lignende problemer?

Titel:
Mester Medlem

er du sikker på at mapsensor er ok? eller er en 3bars? hvilket mærke er det? prøv evt lige med en 1bars og se hvad den viser.... MVH. søren PS. nu kører motoren da fed nok i tomgang.

Titel:
Senior Medlem

Det skal lige siges at bredbåndslambdaen ikke er blevet nulpunktsjusteret i forhold til motorstyringen endnu, så blandingen er lidt magere end det fremgår af loggen....

.. små skridt hen af vejen ;-)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time