Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 21:05

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 29 apr 2004, 22:04 
har hørt at det kan lade sig gøre at lægge en 2,2 krumptap i en 2,4 for at sænke komp. Men så får man jo forbrændingen ned i cylinderne, sker der noget ved det når jeg har skæreringstoppakning i? Komp forholdet skulle gerne blive 7,5-8:1

håber der er nogen som ved noget om det da jeg er lidt på bar bund her
_________________
Mvh. Heino


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 04 maj 2004, 12:44 
Der er risiko for tændbanken når stemplet ikke går op til kanten. Volvo b230 turbo stempler kan vist bruges 2.2 har standard 41.15 fra center af krydspinden til toppen hvor volvo har 39.9 mm (ihvertfald en b234f). Husk 2.4 har 6 mm længere plejestænger hvis du begynder at bytte mellem 2.2 og 2.4


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 04 maj 2004, 13:38 
har lige snakket med bo fra westspeed og ifølge ham kan den opsætning sagtens bruges med hensyn til brugen af volvo stempler har jeg kun hørt dårligt en kammetrat køre med dem og han laver ikke andet end skifte stempler :roll: en 2,2 krumptap i en 2,4 skulle sagtens kunne holde til et ladetryk på 0,7-0,8


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 12 maj 2004, 18:02 
Offline
Junior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 67
Geografisk sted: Fyn
Nu er det bare lige at du kommer til at køre omkring eller under 6:1 i komp-forhold...

OG for øvrigt skulle de Volvostempler være gode for ca 400 hk, ifølge Westspeed.....Det kræver bare at man ved, hvad man laver når den køres ind...Man kan jo lærer...Jeg er også under "uddannelse"..HELE TIDEN :wink:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 maj 2004, 19:18 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
heino w skrev:
har lige snakket med bo fra westspeed og ifølge ham kan den opsætning sagtens bruges med hensyn til brugen af volvo stempler har jeg kun hørt dårligt en kammetrat køre med dem og han laver ikke andet end skifte stempler :roll: en 2,2 krumptap i en 2,4 skulle sagtens kunne holde til et ladetryk på 0,7-0,8


Mon ikke han gør noget lidt forkert så, eller også strejker stemplerne over at være kommet i en skodblok...;-)

Andre har lokket op til 500hk ud af den motor dine stempler er snuppet fra, så mon ikke det er din kammerat der har lavet en fejl40 et sted?

Svenskerne slipper endda afsted med at lette de pågældende stempler med små 100 gram/styk uden det ødelægger holdbarheden.

Stemplerne er smedede, iøvrigt af Mahle, så holdbarheden på stemplerne er vist ikke det egentlige problem...

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 maj 2004, 19:40 
Offline
Junior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 67
Geografisk sted: Fyn
@Henrik GM.

Nu er jeg sq forvirret...Smedet stempel siger du?? Har lige stået med 4 sådanne propper i hånden..Godtnok var de også fra Mahle...MEN af trykstøbt aluminium...Så er det jeg vil spørge..HVORNÅR er stempler smedet?? Bare lige så jeg også kan blive klogere :wink: :?:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 maj 2004, 21:24 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 06 jul 2003, 19:11
Indlæg: 90
hvad måler de stempler i snakker om i mm???


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 maj 2004, 21:43 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
scotten skrev:
@Henrik GM.

Nu er jeg sq forvirret...Smedet stempel siger du?? Har lige stået med 4 sådanne propper i hånden..Godtnok var de også fra Mahle...MEN af trykstøbt aluminium...Så er det jeg vil spørge..HVORNÅR er stempler smedet?? Bare lige så jeg også kan blive klogere :wink: :?:



Det kan godt være svært at se forskel med det blotte øje.Formene er ret præcise, så et støbt versus smedet stempel kan blive umuligt at afgøre alene ud fra udseendet.

Stempler i Volvos turbomotorer er alle smedet, på nær i B230 motorer i årgangene -85 til og med -89.
Selv min gamle 240Turbo-83 er født med smedede stempler.

Trykstøbte stempler er lavet ved at "pumpe" alu i en passende form og lade det køle af.

Smedede stempler er ,populært fortalt, lavet ved at kaste en klat aluminium i en form, og derefter lukke formen så den flydende aluminium mases ud i alle kanter og hjørner.

Forskellen synes ubetydelig, men der sker en ændring i aluminiummet i processen, og det er den vi er efter. Derudover er smedede stempler ofte lavet i en betydeligt sejere aluminium, og alene af den grund stærkere overfor tændingsbanken.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 maj 2004, 21:46 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
scotten skrev:
@Henrik GM.

Nu er jeg sq forvirret...Smedet stempel siger du?? Har lige stået med 4 sådanne propper i hånden..Godtnok var de også fra Mahle...MEN af trykstøbt aluminium...Så er det jeg vil spørge..HVORNÅR er stempler smedet?? Bare lige så jeg også kan blive klogere :wink: :?:


Det kan tænkes du vil få lidt godt info flået ud af dette link iøvrigt:

http://www.hoon.tk/tech_tips/pistons.html

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 maj 2004, 22:36 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
Hvordan kan een slags aluminium være "sejere" end en anden slags?

Jeg ved lidt om eutektonik, skal jeg så studere på dit link, eller har du andre bedre links??

Jeg er jo ved at rydde op ovre i garagen, og så vil jeg jo nødig spilde min tid på at læse noget, som jeg ved i forvejen.. :wink:

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 82 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team