scotten skrev:
@Henrik GM.
Nu er jeg sq forvirret...Smedet stempel siger du?? Har lige stået med 4 sådanne propper i hånden..Godtnok var de også fra Mahle...MEN af trykstøbt aluminium...Så er det jeg vil spørge..HVORNÅR er stempler smedet?? Bare lige så jeg også kan blive klogere

Det kan godt være svært at se forskel med det blotte øje.Formene er ret præcise, så et støbt versus smedet stempel kan blive umuligt at afgøre alene ud fra udseendet.
Stempler i Volvos turbomotorer er alle smedet, på nær i B230 motorer i årgangene -85 til og med -89.
Selv min gamle 240Turbo-83 er født med smedede stempler.
Trykstøbte stempler er lavet ved at "pumpe" alu i en passende form og lade det køle af.
Smedede stempler er ,populært fortalt, lavet ved at kaste en klat aluminium i en form, og derefter lukke formen så den flydende aluminium mases ud i alle kanter og hjørner.
Forskellen synes ubetydelig, men der sker en ændring i aluminiummet i processen, og det er den vi er efter. Derudover er smedede stempler ofte lavet i en betydeligt sejere aluminium, og alene af den grund stærkere overfor tændingsbanken.
_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!