Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 jun 2025, 14:29

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel: Olie retur
Indlæg: 12 maj 2009, 16:47 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 aug 2007, 20:45
Indlæg: 167
Geografisk sted: Viborg
Olie retur, den skal være over olie standen, kan jeg lave et T stykke på min oliekøler retur og sætte den der på? eller vil turboen ikke kunne komme af med olien? har hør så mange folk med mange forskællige meninger? ville selv mene at det kunne lade sig gøre, men vil ikke splitte min turbo ad af uvidenhed :)

_________________
Daydrive : Corolla Levin (Ae86) 4agte
2 Drive : Starlet (Kp60) 2k


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 maj 2009, 16:57 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Tror du skal holde de 2 ting adskildt.

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 maj 2009, 17:37 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49
Indlæg: 1248
der hvor olieretur fra oliekøleren går i bundkaret , der er der et extra retur som er proppet af på min agze.

det vil nok være smartest at bruge det , da der jo vil være modtryk i retur fra oliekøleren.

det er sådan jeg vil gøre det på min agze , hvis hullet ikke er så indvendig Ø på returslangen kan blive ca 16-18mm , så bliver det modifiseret til det.

det er især vigtigt hvis det er en turbo med BB, og det er din jo med.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 maj 2009, 19:45 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
Hvis du laver det i en størrelse så der ikke kommer modtryk mellem oliekøler og blok, og laver det rigtigt, så kan du faktisk lave det sådan, så der opstår et meget lille vakum på retursiden af turboen, pga. flowet fra oliekøleren. Og så vil olien blive suget ud af retursiden, og trykkes hen til bundkaret. Svare faktisk til at montere en pumpe på retursiden.

Kan turboen tåle 0.1-0.2 undertryk på retursiden, så er det helt klart vejen frem. Kræver dog man lige ved hvad man laver. Og ved heller ikke hvor olien køleren smider sit retur hen...

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 maj 2009, 22:14 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 maj 2009, 20:27
Indlæg: 1340
Geografisk sted: Horsens
de/den indgang der er på 4a bundkar med banjo er alt alt for små,,
af med bundkarret og svejs et stykke rør på i en fornuftig diameter.
så højt som overhovedet muligt.
som minimum over oliespejlet når motoren kører

_________________
I love everything thats fast enough to do something stupid with


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 maj 2009, 21:51 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 aug 2007, 20:45
Indlæg: 167
Geografisk sted: Viborg
oliespejlet? ved ikke hvad du mener med det? vel ikke skvulpepladen?
nolge der kan tage nogle billeder af hvor de har gjort af deres olie retur på en 4age/gze? har set at der er en del af os toyota folk :D

_________________
Daydrive : Corolla Levin (Ae86) 4agte
2 Drive : Starlet (Kp60) 2k


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 maj 2009, 22:16 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 19 feb 2007, 10:13
Indlæg: 349
Geografisk sted: Ebeltoft
Undskyld - nu kender jeg ikke en Toyota, men retur fra en oliekøler ender vel ikke i bundkarret ?
Er en retur fra en oliekøler ikke trykindgangen til blokken og dens kanaler? Altså med 5 Bar eller mere?
Bundkarret modtager olie fra lejer, fra topstykkets knastaksellejer og knastsmøring samt turboens retur.
Ellers skal oliekøleren virke som en by-pass og kun køle af overtryks-olie fra regulatoren ved pumpen, og det er ikke hensigtsmæssigt,
eller er der en ekstra oliepumpe, der kun cirkulere olie fra bundkarret gennem køler og retur, for at køle olien i bundkarret ?

_________________
1140 Hk er hjemme (2 biler 3 styreboxe) :-)
Heraf tegner det Blå Bæst sig for 600 and counting
PS: aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 maj 2009, 02:22 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 maj 2009, 20:27
Indlæg: 1340
Geografisk sted: Horsens
ser lige om ikke jeg kan nappe et billede af mit imorgen, det skal alligevl af da plejllejerne er sure på mig :-(

oliespejl = overfladen af olien når motoren kører
du vel ligesom "vandspejl" ;-)

_________________
I love everything thats fast enough to do something stupid with


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 maj 2009, 02:26 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 maj 2009, 20:27
Indlæg: 1340
Geografisk sted: Horsens
audi_claus skrev:
Undskyld - nu kender jeg ikke en Toyota, men retur fra en oliekøler ender vel ikke i bundkarret ?
Er en retur fra en oliekøler ikke trykindgangen til blokken og dens kanaler? Altså med 5 Bar eller mere?
Bundkarret modtager olie fra lejer, fra topstykkets knastaksellejer og knastsmøring samt turboens retur.
Ellers skal oliekøleren virke som en by-pass og kun køle af overtryks-olie fra regulatoren ved pumpen, og det er ikke hensigtsmæssigt,
eller er der en ekstra oliepumpe, der kun cirkulere olie fra bundkarret gennem køler og retur, for at køle olien i bundkarret ?



jo selvfølgelig ender olien fra køleren da i bundkarret ?

går ud fra at det er taget på det udtag der er beregnet for oliekøler (altså i oliefiltersanwichen) der sidder en overtryksventil så det ikke er al olien der ryger i køleren, har set oliekølere blæst op som en balon og sprunget hvis de får fuld knald fra en tandhjulsoliepumpe

_________________
I love everything thats fast enough to do something stupid with


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 maj 2009, 08:01 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 19 feb 2007, 10:13
Indlæg: 349
Geografisk sted: Ebeltoft
splynk skrev:
audi_claus skrev:
Undskyld - nu kender jeg ikke en Toyota, men retur fra en oliekøler ender vel ikke i bundkarret ?
Er en retur fra en oliekøler ikke trykindgangen til blokken og dens kanaler? Altså med 5 Bar eller mere?
Bundkarret modtager olie fra lejer, fra topstykkets knastaksellejer og knastsmøring samt turboens retur.
Ellers skal oliekøleren virke som en by-pass og kun køle af overtryks-olie fra regulatoren ved pumpen, og det er ikke hensigtsmæssigt,
eller er der en ekstra oliepumpe, der kun cirkulere olie fra bundkarret gennem køler og retur, for at køle olien i bundkarret ?



jo selvfølgelig ender olien fra køleren da i bundkarret ?

går ud fra at det er taget på det udtag der er beregnet for oliekøler (altså i oliefiltersanwichen) der sidder en overtryksventil så det ikke er al olien der ryger i køleren, har set oliekølere blæst op som en balon og sprunget hvis de får fuld knald fra en tandhjulsoliepumpe


På visse motorer er der en fjederbelastet by-pass ventil ved oliefiltret, således at smøringen ikke stopper, hvis filtret tilstopper. Med det du siger, så ryger den filtrerede olie altså også lige i bundkarret efter oliefiltret. Er der en ekstra drænkanal på en Toyota, der ender i bundkarret?
(jeg skriver kun dette for at forebygge evt. misforståelser, så HP kan monter sin turbo med frit afløb - og jeg mener denne metode er umulig)

_________________
1140 Hk er hjemme (2 biler 3 styreboxe) :-)
Heraf tegner det Blå Bæst sig for 600 and counting
PS: aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team