Olie retur
Redaktør: Moderatorer
- Hp Ae86
- Medlem
- Indlæg: 167
- Tilmeldt: 23 aug 2007, 21:45
- Geografisk sted: Viborg
Olie retur
Olie retur, den skal være over olie standen, kan jeg lave et T stykke på min oliekøler retur og sætte den der på? eller vil turboen ikke kunne komme af med olien? har hør så mange folk med mange forskællige meninger? ville selv mene at det kunne lade sig gøre, men vil ikke splitte min turbo ad af uvidenhed 
Daydrive : Corolla Levin (Ae86) 4agte
2 Drive : Starlet (Kp60) 2k
2 Drive : Starlet (Kp60) 2k
-
m power
- Mester Medlem
- Indlæg: 1248
- Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49
der hvor olieretur fra oliekøleren går i bundkaret , der er der et extra retur som er proppet af på min agze.
det vil nok være smartest at bruge det , da der jo vil være modtryk i retur fra oliekøleren.
det er sådan jeg vil gøre det på min agze , hvis hullet ikke er så indvendig Ø på returslangen kan blive ca 16-18mm , så bliver det modifiseret til det.
det er især vigtigt hvis det er en turbo med BB, og det er din jo med.
det vil nok være smartest at bruge det , da der jo vil være modtryk i retur fra oliekøleren.
det er sådan jeg vil gøre det på min agze , hvis hullet ikke er så indvendig Ø på returslangen kan blive ca 16-18mm , så bliver det modifiseret til det.
det er især vigtigt hvis det er en turbo med BB, og det er din jo med.
- klyfax
- Mester Medlem
- Indlæg: 2525
- Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
- Geografisk sted: Sweden
Hvis du laver det i en størrelse så der ikke kommer modtryk mellem oliekøler og blok, og laver det rigtigt, så kan du faktisk lave det sådan, så der opstår et meget lille vakum på retursiden af turboen, pga. flowet fra oliekøleren. Og så vil olien blive suget ud af retursiden, og trykkes hen til bundkaret. Svare faktisk til at montere en pumpe på retursiden.
Kan turboen tåle 0.1-0.2 undertryk på retursiden, så er det helt klart vejen frem. Kræver dog man lige ved hvad man laver. Og ved heller ikke hvor olien køleren smider sit retur hen...
Kan turboen tåle 0.1-0.2 undertryk på retursiden, så er det helt klart vejen frem. Kræver dog man lige ved hvad man laver. Og ved heller ikke hvor olien køleren smider sit retur hen...
MVH
Magnusssen
"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Magnusssen
"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
- Captain Slow
- Mester Medlem
- Indlæg: 1340
- Tilmeldt: 01 maj 2009, 21:27
- Geografisk sted: Horsens
- Hp Ae86
- Medlem
- Indlæg: 167
- Tilmeldt: 23 aug 2007, 21:45
- Geografisk sted: Viborg
-
audi_claus
- Senior Medlem
- Indlæg: 349
- Tilmeldt: 19 feb 2007, 10:13
- Geografisk sted: Ebeltoft
- Kontakt:
Undskyld - nu kender jeg ikke en Toyota, men retur fra en oliekøler ender vel ikke i bundkarret ?
Er en retur fra en oliekøler ikke trykindgangen til blokken og dens kanaler? Altså med 5 Bar eller mere?
Bundkarret modtager olie fra lejer, fra topstykkets knastaksellejer og knastsmøring samt turboens retur.
Ellers skal oliekøleren virke som en by-pass og kun køle af overtryks-olie fra regulatoren ved pumpen, og det er ikke hensigtsmæssigt,
eller er der en ekstra oliepumpe, der kun cirkulere olie fra bundkarret gennem køler og retur, for at køle olien i bundkarret ?
Er en retur fra en oliekøler ikke trykindgangen til blokken og dens kanaler? Altså med 5 Bar eller mere?
Bundkarret modtager olie fra lejer, fra topstykkets knastaksellejer og knastsmøring samt turboens retur.
Ellers skal oliekøleren virke som en by-pass og kun køle af overtryks-olie fra regulatoren ved pumpen, og det er ikke hensigtsmæssigt,
eller er der en ekstra oliepumpe, der kun cirkulere olie fra bundkarret gennem køler og retur, for at køle olien i bundkarret ?
1140 Hk er hjemme (2 biler 3 styreboxe) 
Heraf tegner det Blå Bæst sig for 600 and counting
PS: aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer
Heraf tegner det Blå Bæst sig for 600 and counting
PS: aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer
- Captain Slow
- Mester Medlem
- Indlæg: 1340
- Tilmeldt: 01 maj 2009, 21:27
- Geografisk sted: Horsens
- Captain Slow
- Mester Medlem
- Indlæg: 1340
- Tilmeldt: 01 maj 2009, 21:27
- Geografisk sted: Horsens
audi_claus skrev:Undskyld - nu kender jeg ikke en Toyota, men retur fra en oliekøler ender vel ikke i bundkarret ?
Er en retur fra en oliekøler ikke trykindgangen til blokken og dens kanaler? Altså med 5 Bar eller mere?
Bundkarret modtager olie fra lejer, fra topstykkets knastaksellejer og knastsmøring samt turboens retur.
Ellers skal oliekøleren virke som en by-pass og kun køle af overtryks-olie fra regulatoren ved pumpen, og det er ikke hensigtsmæssigt,
eller er der en ekstra oliepumpe, der kun cirkulere olie fra bundkarret gennem køler og retur, for at køle olien i bundkarret ?
jo selvfølgelig ender olien fra køleren da i bundkarret ?
går ud fra at det er taget på det udtag der er beregnet for oliekøler (altså i oliefiltersanwichen) der sidder en overtryksventil så det ikke er al olien der ryger i køleren, har set oliekølere blæst op som en balon og sprunget hvis de får fuld knald fra en tandhjulsoliepumpe
I love everything thats fast enough to do something stupid with
-
audi_claus
- Senior Medlem
- Indlæg: 349
- Tilmeldt: 19 feb 2007, 10:13
- Geografisk sted: Ebeltoft
- Kontakt:
splynk skrev:audi_claus skrev:Undskyld - nu kender jeg ikke en Toyota, men retur fra en oliekøler ender vel ikke i bundkarret ?
Er en retur fra en oliekøler ikke trykindgangen til blokken og dens kanaler? Altså med 5 Bar eller mere?
Bundkarret modtager olie fra lejer, fra topstykkets knastaksellejer og knastsmøring samt turboens retur.
Ellers skal oliekøleren virke som en by-pass og kun køle af overtryks-olie fra regulatoren ved pumpen, og det er ikke hensigtsmæssigt,
eller er der en ekstra oliepumpe, der kun cirkulere olie fra bundkarret gennem køler og retur, for at køle olien i bundkarret ?
jo selvfølgelig ender olien fra køleren da i bundkarret ?
går ud fra at det er taget på det udtag der er beregnet for oliekøler (altså i oliefiltersanwichen) der sidder en overtryksventil så det ikke er al olien der ryger i køleren, har set oliekølere blæst op som en balon og sprunget hvis de får fuld knald fra en tandhjulsoliepumpe
På visse motorer er der en fjederbelastet by-pass ventil ved oliefiltret, således at smøringen ikke stopper, hvis filtret tilstopper. Med det du siger, så ryger den filtrerede olie altså også lige i bundkarret efter oliefiltret. Er der en ekstra drænkanal på en Toyota, der ender i bundkarret?
(jeg skriver kun dette for at forebygge evt. misforståelser, så HP kan monter sin turbo med frit afløb - og jeg mener denne metode er umulig)
1140 Hk er hjemme (2 biler 3 styreboxe) 
Heraf tegner det Blå Bæst sig for 600 and counting
PS: aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer
Heraf tegner det Blå Bæst sig for 600 and counting
PS: aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer