splynk skrev:
audi_claus skrev:
Undskyld - nu kender jeg ikke en Toyota, men retur fra en oliekøler ender vel ikke i bundkarret ?
Er en retur fra en oliekøler ikke trykindgangen til blokken og dens kanaler? Altså med 5 Bar eller mere?
Bundkarret modtager olie fra lejer, fra topstykkets knastaksellejer og knastsmøring samt turboens retur.
Ellers skal oliekøleren virke som en by-pass og kun køle af overtryks-olie fra regulatoren ved pumpen, og det er ikke hensigtsmæssigt,
eller er der en ekstra oliepumpe, der kun cirkulere olie fra bundkarret gennem køler og retur, for at køle olien i bundkarret ?
jo selvfølgelig ender olien fra køleren da i bundkarret ?
går ud fra at det er taget på det udtag der er beregnet for oliekøler (altså i oliefiltersanwichen) der sidder en overtryksventil så det ikke er al olien der ryger i køleren, har set oliekølere blæst op som en balon og sprunget hvis de får fuld knald fra en tandhjulsoliepumpe
På visse motorer er der en fjederbelastet by-pass ventil ved oliefiltret, således at smøringen ikke stopper, hvis filtret tilstopper. Med det du siger, så ryger den filtrerede olie altså også lige i bundkarret efter oliefiltret. Er der en ekstra drænkanal på en Toyota, der ender i bundkarret?
(jeg skriver kun dette for at forebygge evt. misforståelser, så HP kan monter sin turbo med frit afløb - og jeg mener denne metode er umulig)

Heraf tegner det Blå Bæst sig for 600 and counting
PS: aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer