Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 05 jul 2025, 03:32

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 36 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 06 nov 2007, 22:00 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 18 dec 2005, 20:11
Indlæg: 406
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland
Der er ikke tryk på returen, det falder med hjælp af tyngdekraften...

_________________
Nu med gammel BMW 525 e34.. Med dejlig 6 cylinderet motorlyd.. :D

Gammel bil: Ford Escort - DØD pga taxa.. :/ - Gammelt projekttopic..


Senest rettet af Zorak 06 nov 2007, 22:24, rettet i alt 1 gang.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 nov 2007, 22:12 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
Zorak skrev:
Der er ikke tryk på returen, det falder med hjælp af tyngdekraften... Og hvis returen sidder under oliestanden vil slangen blive fyldt op med olie til der begynder at komme olie ud ved pakdåserne i turboen..


Tror du burde prøve den teori hjemme i håndvasken...

Røret bliver ik fyldt op, bare røret er stort nok til at udligne olienstanden mellem røret og bundkaret. Det der er problemet som regelt er at folk laver et for lille rør, så der ik kan udlignes hurtigt nok. 25mm rør er nok til at udligne den lille mængde olie der kommer ud fra turboen, bare der er 25mm HELE vejen...

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 nov 2007, 22:18 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 feb 2007, 21:18
Indlæg: 458
Geografisk sted: 4600 Barbados
klyfax skrev:

Tror du burde prøve den teori hjemme i håndvasken...

Røret bliver ik fyldt op, bare røret er stort nok til at udligne olienstanden mellem røret og bundkaret. Det der er problemet som regelt er at folk laver et for lille rør, så der ik kan udlignes hurtigt nok. 25mm rør er nok til at udligne den lille mængde olie der kommer ud fra turboen, bare der er 25mm HELE vejen...


Sikkert rigtigt, men når folk montere turbo på den her motor er der tit problemer med returen. Så ville nok vælge at gøre som mig og svejse en skrå studs med min Ø20mm på blokken over bundkaret.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 nov 2007, 22:33 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 01 nov 2007, 21:30
Indlæg: 30
tyson2 skrev:
klyfax skrev:

Tror du burde prøve den teori hjemme i håndvasken...

Røret bliver ik fyldt op, bare røret er stort nok til at udligne olienstanden mellem røret og bundkaret. Det der er problemet som regelt er at folk laver et for lille rør, så der ik kan udlignes hurtigt nok. 25mm rør er nok til at udligne den lille mængde olie der kommer ud fra turboen, bare der er 25mm HELE vejen...


Sikkert rigtigt, men når folk montere turbo på den her motor er der tit problemer med returen. Så ville nok vælge at gøre som mig og svejse en skrå studs med min Ø20mm på blokken over bundkaret.


Kan det gøres uden at skulle hive motoren ud?

Er det bare af med bundkar også bor et hul i blokken og bagefter svejse en studs på ?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 nov 2007, 12:53 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 17 mar 2005, 20:59
Indlæg: 590
Geografisk sted: Fyn
Ville også som tyson2 skriver smide det i blokken på en m20 motor da der stor set ingen bundkar er på sådan en.. Skal se om jeg kan finde mål på hvor det hul skal bores.. Var selv i gang med en m20b25 til min e30 men blev aldrig færdi..

_________________
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=11318

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/ga ... sp?ID=1156


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 nov 2007, 15:02 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 nov 2005, 22:24
Indlæg: 474
Geografisk sted: Vejle
Stadig ingen der svarede på mandens spørgsmål,

Hvorfor SKAL der være fald på røret, når der er tryk på den ene side, og ikke tryk på den anden side???


Jeg ved det ikke men ville gerne høre svaret..

Har selv oplevet at der kommer meget røg ud af udstødningen. hvis diameteren ikke har været stor nok, eller ikke fald nok på returen..

har set en kammerat (( fra jylland )) lave efter monteret turbo på en carina diesel, MED RETUR I OLIEDÆKSLET :gnaek:

Der var da også en video herinde, men en Amrikaner bil, me turboer monteret nede ved bagpotterne. hvordan med olieretur der???

_________________
Underviser på AarhusTech (AutoTeknolog)
Arbejder for AquilaRacingCars


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 nov 2007, 15:11 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
johan o r skrev:
Stadig ingen der svarede på mandens spørgsmål,

Hvorfor SKAL der være fald på røret, når der er tryk på den ene side, og ikke tryk på den anden side???


Jeg ved det ikke men ville gerne høre svaret..

Har selv oplevet at der kommer meget røg ud af udstødningen. hvis diameteren ikke har været stor nok, eller ikke fald nok på returen..

har set en kammerat (( fra jylland )) lave efter monteret turbo på en carina diesel, MED RETUR I OLIEDÆKSLET :gnaek:

Der var da også en video herinde, men en Amrikaner bil, me turboer monteret nede ved bagpotterne. hvordan med olieretur der???

Da de tætningsringe der sidder på akslen ikke kan tåle nogen som helst form for tryk.
Et krumtapshus veentilations system der ikke virker optimalt kan få turboen til at ryge.
Så frit fald, store dimensioner, og ingen form for tryk. er reglen for returen fra turboen. Og studsen under olien i bundkarret giver tryk.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 nov 2007, 16:59 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 feb 2007, 21:18
Indlæg: 458
Geografisk sted: 4600 Barbados
Thyregod skrev:
tyson2 skrev:
klyfax skrev:

Tror du burde prøve den teori hjemme i håndvasken...

Røret bliver ik fyldt op, bare røret er stort nok til at udligne olienstanden mellem røret og bundkaret. Det der er problemet som regelt er at folk laver et for lille rør, så der ik kan udlignes hurtigt nok. 25mm rør er nok til at udligne den lille mængde olie der kommer ud fra turboen, bare der er 25mm HELE vejen...


Sikkert rigtigt, men når folk montere turbo på den her motor er der tit problemer med returen. Så ville nok vælge at gøre som mig og svejse en skrå studs med min Ø20mm på blokken over bundkaret.


Kan det gøres uden at skulle hive motoren ud?

Er det bare af med bundkar også bor et hul i blokken og bagefter svejse en studs på ?


Lige præcis, men det kan godt være noget lort og svejse. Især hvis den skal pege skråt op mod turboen.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 nov 2007, 18:04 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 01 nov 2007, 21:30
Indlæg: 30
tyson2 skrev:
Thyregod skrev:
tyson2 skrev:
klyfax skrev:

Tror du burde prøve den teori hjemme i håndvasken...

Røret bliver ik fyldt op, bare røret er stort nok til at udligne olienstanden mellem røret og bundkaret. Det der er problemet som regelt er at folk laver et for lille rør, så der ik kan udlignes hurtigt nok. 25mm rør er nok til at udligne den lille mængde olie der kommer ud fra turboen, bare der er 25mm HELE vejen...


Sikkert rigtigt, men når folk montere turbo på den her motor er der tit problemer med returen. Så ville nok vælge at gøre som mig og svejse en skrå studs med min Ø20mm på blokken over bundkaret.


Kan det gøres uden at skulle hive motoren ud?

Er det bare af med bundkar også bor et hul i blokken og bagefter svejse en studs på ?


Lige præcis, men det kan godt være noget lort og svejse. Især hvis den skal pege skråt op mod turboen.


Så er det vel bare at bore skråt, og sætte et rør igennem og svejse det sammen udenpå.

Men hvor skal hullet være ?
Det behøves vel ikke være så præcis


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 nov 2007, 18:07 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
Morten VJ skrev:
Og studsen under olien i bundkarret giver tryk.


Hvordan det, hvis røret er stort nok til at der kan ske en hurtig nok udligning af olien?

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 36 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team