Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 07:19

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Medlem

Geografisk sted: Frederikssund
En M90 er sikkert billigere end de andre der nævnes, den koster ca. 5000 i Sverige og der er mange af dem.
Den passer også direkte på blokken, det gør de andre ikke, der skal laves en del.

Og en japser gearkasse på en Volvo, det nænner man da ikke, hva Henrik??? :shock:

Niels

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Moderator

nibdk skrev:
En M90 er sikkert billigere end de andre der nævnes, den koster ca. 5000 i Sverige og der er mange af dem.
Den passer også direkte på blokken, det gør de andre ikke, der skal laves en del.

Og en japser gearkasse på en Volvo, det nænner man da ikke, hva Henrik??? :shock:

Niels

Nej, jeg nænner faktisk ikke rigtigt en japserkasse på en volvo. Volvo har lavet en 7xx med en ZF automatgear, og sådan een ville jeg gerne have, da den kan ændres til sekventielt skifte med lidt snilde, plus ombygges til at tumle mange hk. Desværre har jeg kun set een i DK, så det kan nok glemmes ;-(
Alternativet er min M46-II(den forstærkede udgave med OEM højt koblingstryk) og den holder fint nok nu, men grænsen er jo ikke så langt væk at den ikke kan nåes, og bare smadre den er jo lidt trælst.

M90 passer direkte på blokken, kun kardan og så lige ombygningen af udrykkerlejet skal laves.

Getrag kan til gengæld laves _meget_ nemt. 15mm adaptorplade imellem en M41 koblingshus og getragen så kører det. Meget simpelt, og den kan da vist købes færdig svjh.
Tilsvarende med supraen, også her findes der en adaptorplade.

Problemet med sverige: Jeg har spurgt på mange stumper hos huggere i sverige, og det ser ret håbløst ud, rent ud sagt.
Feks: Komplet B230FT-97 med 130.000km: pris 21.000dkr+fragt.
Samme motor, men incl hele motorrummet fra 940+m90, pris 28.500dkr+fragt.
M90 fra ovennævnte motor; 8000dkr+fragt.
Stumperne kom fra en smasket 940, men jeg kunne ikke få lov at købe hele bilen.....

Svenskerne ved godt at når der kommer en henvendelse fra en dansker, så skal de bare tage VED, og det gør de så. Jeg bor desværre for langt væk til at kunne handle "ala den blå avis" derovre.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Medlem

De priser lyder helt gak, det er dyrere end hvad jeg har fået oplyst på samme motor og gear hos en dansk ophugger.
Hvis du en dag vil kigge videre på det, kan jeg evt. prøve at høre lidt omkring, halv pris burde i hvert fald være muligt.

Ligger du inde med papirer på hvad Volvo kan godkende af ydelse i en 240? Det siges der er en grænse på 220 hk og 275 Nm hvis man skifter motor.

Titel:
Moderator

nibdk skrev:
De priser lyder helt gak, det er dyrere end hvad jeg har fået oplyst på samme motor og gear hos en dansk ophugger.
Hvis du en dag vil kigge videre på det, kan jeg evt. prøve at høre lidt omkring, halv pris burde i hvert fald være muligt.

Ligger du inde med papirer på hvad Volvo kan godkende af ydelse i en 240? Det siges der er en grænse på 220 hk og 275 Nm hvis man skifter motor.

ja, de er rimeligt gak. Den slags grej skal findes hos "private huggere" i sverige, så er prislejet nede omkring 1/3. Problemet er bare at jeg ikke ser meget fornuft i at trawle det halve af sverige rundt.....

Ja, jeg har de papirer eet eller andet sted, men hvor er lidt en gåde. Jeg har stadigt nogle flyttekasser der ikke er pakket ud endnu.

svjh så er max effekt på 240 200hk, og 260 220hk. Momentet er også opgivet, men det kan jeg ikke huske pt.

Har du spurgt volvo DK? Jeg VED de ligger inde med disse oplysninger, da papiret kommer fra dem.sprg. er om de vil udlevere dem idag....
Der findes også papirer på WattLinket til bagtøjet, så det kan gadegodkendes.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Medlem

Jeg har læst det er lige meget om det er 240 eller 260, blot man har 1031 bakaksel og ventilerede skiver foran, noget i den stil.
Jeg har mailet Volvo DK for 10 dage siden, men ikke fået svar endnu, jeg prøver sgu nok den lokale Volvo forhandler i stedet for, de plejer at være meget flinke at tale med.

Titel:
kan huske det står i en af de gamle bilsport... der hvor de laver deres Tgule.... momentet er et større problem end hestene! MVH. søren

Titel:
Medlem

Jeg har læst det en del steder også, men jeg tror ikke synshallen vil bruge et nummer af bilsport som dokumentation for at ændringen er ok.
Der skal man vel have dokumentation fra Volvo.

Niels

Titel:
naturligvis! men hvad er det papirerne skal bruges til? stopper tuningen ved 200hk?? MVH. søren

Titel:
Medlem

Papirerne skal bruges som dokumentation på, at du må lægge en nyere turbomotor i en 244 GL.
Motorvalget stopper så ved 220 hk og 275 Nm. Den kan man så selvfølgelig tune videre på, men det er naturligvis ulovligt.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Nu da $ er så lav grundet lidt blæsevejr derovre.
så ser en fabriksny Tremec T5 gearkasse meget godt ud.
6000 kr for en fabriksny geakasse fra en ford mustang.
den kan holde til 300 lbft. i moment.
Har et længere 1 gear, og noget tættere 2-3-4 gear, men et håbløst 5 gear 0,68/1, men man kan købe løse gearsæt.
Adapter plade kan købes, men er ikke så besværlig at lave selv.
Kadan akslen skal bygges om, gearstangen passer perfekt, kadantunnelen passer.
men der lidt småproblemer med speedometer drev, og kobling.

Men det er et bedre alternativ til en gl getrag, der helt sikkert skal renoveres. en supra geakasse, som kræver et koblingshus fra Australien.

Eller en M90 gearkasse man ikke kan få reservedele til.
Volvo sælger kun komplette ombytter gearkasser :cry:

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time