Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 06:51

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 29 jun 2010, 16:07 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 15 apr 2008, 15:59
Indlæg: 470
Geografisk sted: I æ corolla.
Lidt off topic.
Efter hvad jeg forstår ud fra mega-manualen er dutycycle en indikation for hvornår dyserne maxer. Og pulse width er hvor længe dyserne er åbne ikke ?

Det er alt sammen meget fint.
Jeg kan regne ud at jeg har problemer med benzinen.
Men hvordan finder jeg ud af om jeg har for små dyser eller for lille benzinpumpe?

Mvh


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 jun 2010, 17:36 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
-Pedersen- skrev:
Fejlen lå et helt andet sted.
Har intet med Wastegate at gøre, da jeg i dag bemærkede loggen at duty cycle maxer 100% Så der skal kigges på brændstof i stedet.

Ville man kunne tage det du skriver der,som en tommelfingerregel for hvornår beabejtning af toppen eller ligende er nødvendigt ?

Mvh


Vildt god ide at se på logget....det ved du til en anden gang! :idea:

Nej, du skal have større briller på. På trykladet motor er det manifold/turbinehus der skal ses på.

Toppen har en stor betydning, men meget meget MEGET ofte er der valgt små varmesider der overruler alt andet.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 jun 2010, 17:42 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Runesm skrev:
[Hvis du har et 4:1 trykforhold mellem udstødningsport/indsugningsport, så er det vel oplagt at begynde at kigge udstødningssiden af systemet igennem for flaskehalse, lige fra manifold, til turbo, rørstørrelse/mærkelige knæk på udstødningen, eller endda rørhalen hvis det kommer så vidt.


Der skal ledes efter flaskehalse der forårsager trykfald.

Husk at ladetryk er et udtryk for hvor DÅRLIGT motoren flower.

Når der ledes; så er det med noget der kan måle det. Ikke ved at kigge på det, og tro,mene eller synes.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 jun 2010, 17:50 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
-Pedersen- skrev:
Lidt off topic.
Efter hvad jeg forstår ud fra mega-manualen er dutycycle en indikation for hvornår dyserne maxer. Og pulse width er hvor længe dyserne er åbne ikke ?

Det er alt sammen meget fint.
Jeg kan regne ud at jeg har problemer med benzinen.
Men hvordan finder jeg ud af om jeg har for små dyser eller for lille benzinpumpe?

Mvh


PW er bredden på pulsen. DC er udnyttelsesgraden.

Kig på udviklingen. PW, RPM, MAP, VE, DC og AFR fortæller dig det. Det kræver lidt erfaring at afgøre det ud fra datalog, men da flowet gennem dyserne falder voldsomt med fald i tryk, så skal der tilsvarende stor forøgelse i DC til for at holde AFR konstant.
Så led efter en unaturlig sammenhæng mellem ovenstående, så kan du se om pumpen (eller andet trykrelateret!) tager pippet fra systemet.

Hvis udviklingen er konstant, og den render naturligt ud i høj DC(reelt +90%), så er dyserne for små.

Du kan også bare se på bensintryksmanometeret...... :popcorn:

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 jun 2010, 19:13 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 15 apr 2008, 15:59
Indlæg: 470
Geografisk sted: I æ corolla.
HenrikGM skrev:
-Pedersen- skrev:
Lidt off topic.
Efter hvad jeg forstår ud fra mega-manualen er dutycycle en indikation for hvornår dyserne maxer. Og pulse width er hvor længe dyserne er åbne ikke ?

Det er alt sammen meget fint.
Jeg kan regne ud at jeg har problemer med benzinen.
Men hvordan finder jeg ud af om jeg har for små dyser eller for lille benzinpumpe?

Mvh


PW er bredden på pulsen. DC er udnyttelsesgraden.

Kig på udviklingen. PW, RPM, MAP, VE, DC og AFR fortæller dig det. Det kræver lidt erfaring at afgøre det ud fra datalog, men da flowet gennem dyserne falder voldsomt med fald i tryk, så skal der tilsvarende stor forøgelse i DC til for at holde AFR konstant.
Så led efter en unaturlig sammenhæng mellem ovenstående, så kan du se om pumpen (eller andet trykrelateret!) tager pippet fra systemet.

Hvis udviklingen er konstant, og den render naturligt ud i høj DC(reelt +90%), så er dyserne for små.

Du kan også bare se på bensintryksmanometeret...... :popcorn:


Hvad jeg kan se i loggen er at chaufføren giver fuldgas, ved 2800 omd og 7,2 DC.
AFR ligger rimelig spot-on, hele vejen op til 7500, hvor der sker ting og sager.
Lige ved de 7500 ligger DC 77,9 PW på 12,8 AFR 11.6. Fra det punkt på de sidste 500 omd inden vi rammer begrænseren når jeg disse værdier.
DC 92.0 PW 13.8 AFR 14.7

Et gæt ville være pumpen.
Håber ikke jeg har maxet alle 8 365ml dyser ud ved 1.4 bar..
Det ville teoretisk være vildt, da jeg havede regnet med 400-500 hk på dette dyse setup. :)

Jeg tager et kig på manometeret. Skal dog have fundet en måde at trække den ind i kabinen på.

Mvh


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 jun 2010, 19:14 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 15 apr 2008, 15:59
Indlæg: 470
Geografisk sted: I æ corolla.
-Pedersen- skrev:
HenrikGM skrev:
-Pedersen- skrev:
Lidt off topic.
Efter hvad jeg forstår ud fra mega-manualen er dutycycle en indikation for hvornår dyserne maxer. Og pulse width er hvor længe dyserne er åbne ikke ?

Det er alt sammen meget fint.
Jeg kan regne ud at jeg har problemer med benzinen.
Men hvordan finder jeg ud af om jeg har for små dyser eller for lille benzinpumpe?

Mvh


PW er bredden på pulsen. DC er udnyttelsesgraden.

Kig på udviklingen. PW, RPM, MAP, VE, DC og AFR fortæller dig det. Det kræver lidt erfaring at afgøre det ud fra datalog, men da flowet gennem dyserne falder voldsomt med fald i tryk, så skal der tilsvarende stor forøgelse i DC til for at holde AFR konstant.
Så led efter en unaturlig sammenhæng mellem ovenstående, så kan du se om pumpen (eller andet trykrelateret!) tager pippet fra systemet.

Hvis udviklingen er konstant, og den render naturligt ud i høj DC(reelt +90%), så er dyserne for små.

Du kan også bare se på bensintryksmanometeret...... :popcorn:


Hvad jeg kan se i loggen er at chaufføren giver fuldgas, ved 2800 omd og 7,2 DC.
AFR ligger rimelig spot-on, hele vejen op til 7500, hvor der sker ting og sager.
Lige ved de 7500 ligger DC 77,9 PW på 12,8 AFR 11.6. Fra det punkt på de sidste 500 omd inden vi rammer begrænseren når jeg disse værdier.
DC 92.0 PW 13.8 AFR 14.7

Jeg håber på pumpen, eller benzinfilter.
Regner ikke jeg har maxet alle 8 365ml dyser ud ved 1.4 bar..
Det ville teoretisk være lidt vildt, da jeg havede regnet med 400 +/- hk på dette dyse setup. Og det ville være noget over forventningen af ydelse på motoren på nuværende tidspunkt. :)

Jeg tager et kig på manometeret. Skal dog have fundet en måde at trække den ind i kabinen på.
Kan man evt få et manometer med "sladrehank" på ?

Mvh


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 jun 2010, 20:50 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 25 jun 2006, 19:06
Indlæg: 1664
HenrikGM skrev:
Der skal ledes efter flaskehalse der forårsager trykfald.
Husk at ladetryk er et udtryk for hvor DÅRLIGT motoren flower.

Ja okay.

HenrikGM skrev:
Toppen har en stor betydning, men meget meget MEGET ofte er der valgt små varmesider der overruler alt andet.


Men denne kombination af en lille varmside, med en meget stor wastegate, vil det ikke give minimalt lag og stadig kunne flowe hele vejen ud?
Eller begynder vi så at døje med, at turboen surger fordi der måske ikke er "skub" nok i varmesiden når det kommer op i de høje omdrejninger?

_________________
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 jun 2010, 22:36 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Det er et kompromis som alt muligt andet.

Du skal "høste" nok energi på den varme side til at drive kompressoren, med mindst muligt energitab.

Det handler om at skabe moment nok på akslen til at accelerere hjulene, og rpm nok til at holde kompressoren oppe i damp.....kompromis, fordi vi helst ikke vil have begrænsning på udstødningens exit ud af topstykket.

Den lille varmside, og den store wg er fin nok, problemet er bare at du skal bruge energiflowet igennem den varme side for at kunne drive kompressoren. Så det der stryger igennem en WG, er ikke til ret meget.

Man kan argumentere for at der skal vælges væsentligt større turboladere end folk normalt gør, netop af denne årsag. Kan du nå 1:1 henover motoren, så kan du få en 2liters motor, med 200sugehk, til at arbejde, som sugemotor ville gøre det, blot med indsugningsluft der er 3x normal vægt.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 22 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team