Lidt off topic.
Efter hvad jeg forstår ud fra mega-manualen er dutycycle en indikation for hvornår dyserne maxer. Og pulse width er hvor længe dyserne er åbne ikke ?
Det er alt sammen meget fint.
Jeg kan regne ud at jeg har problemer med benzinen.
Men hvordan finder jeg ud af om jeg har for små dyser eller for lille benzinpumpe?
Mvh
AFR extern Wastegate
Redaktør: Moderatorer
-
-Pedersen-
- Senior Medlem
- Indlæg: 470
- Tilmeldt: 15 apr 2008, 16:59
- Geografisk sted: I æ corolla.
- Kontakt:
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
-Pedersen- skrev:Fejlen lå et helt andet sted.
Har intet med Wastegate at gøre, da jeg i dag bemærkede loggen at duty cycle maxer 100% Så der skal kigges på brændstof i stedet.
Ville man kunne tage det du skriver der,som en tommelfingerregel for hvornår beabejtning af toppen eller ligende er nødvendigt ?
Mvh
Vildt god ide at se på logget....det ved du til en anden gang!
Nej, du skal have større briller på. På trykladet motor er det manifold/turbinehus der skal ses på.
Toppen har en stor betydning, men meget meget MEGET ofte er der valgt små varmesider der overruler alt andet.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Runesm skrev:[Hvis du har et 4:1 trykforhold mellem udstødningsport/indsugningsport, så er det vel oplagt at begynde at kigge udstødningssiden af systemet igennem for flaskehalse, lige fra manifold, til turbo, rørstørrelse/mærkelige knæk på udstødningen, eller endda rørhalen hvis det kommer så vidt.
Der skal ledes efter flaskehalse der forårsager trykfald.
Husk at ladetryk er et udtryk for hvor DÅRLIGT motoren flower.
Når der ledes; så er det med noget der kan måle det. Ikke ved at kigge på det, og tro,mene eller synes.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
-Pedersen- skrev:Lidt off topic.
Efter hvad jeg forstår ud fra mega-manualen er dutycycle en indikation for hvornår dyserne maxer. Og pulse width er hvor længe dyserne er åbne ikke ?
Det er alt sammen meget fint.
Jeg kan regne ud at jeg har problemer med benzinen.
Men hvordan finder jeg ud af om jeg har for små dyser eller for lille benzinpumpe?
Mvh
PW er bredden på pulsen. DC er udnyttelsesgraden.
Kig på udviklingen. PW, RPM, MAP, VE, DC og AFR fortæller dig det. Det kræver lidt erfaring at afgøre det ud fra datalog, men da flowet gennem dyserne falder voldsomt med fald i tryk, så skal der tilsvarende stor forøgelse i DC til for at holde AFR konstant.
Så led efter en unaturlig sammenhæng mellem ovenstående, så kan du se om pumpen (eller andet trykrelateret!) tager pippet fra systemet.
Hvis udviklingen er konstant, og den render naturligt ud i høj DC(reelt +90%), så er dyserne for små.
Du kan også bare se på bensintryksmanometeret......
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
-Pedersen-
- Senior Medlem
- Indlæg: 470
- Tilmeldt: 15 apr 2008, 16:59
- Geografisk sted: I æ corolla.
- Kontakt:
HenrikGM skrev:-Pedersen- skrev:Lidt off topic.
Efter hvad jeg forstår ud fra mega-manualen er dutycycle en indikation for hvornår dyserne maxer. Og pulse width er hvor længe dyserne er åbne ikke ?
Det er alt sammen meget fint.
Jeg kan regne ud at jeg har problemer med benzinen.
Men hvordan finder jeg ud af om jeg har for små dyser eller for lille benzinpumpe?
Mvh
PW er bredden på pulsen. DC er udnyttelsesgraden.
Kig på udviklingen. PW, RPM, MAP, VE, DC og AFR fortæller dig det. Det kræver lidt erfaring at afgøre det ud fra datalog, men da flowet gennem dyserne falder voldsomt med fald i tryk, så skal der tilsvarende stor forøgelse i DC til for at holde AFR konstant.
Så led efter en unaturlig sammenhæng mellem ovenstående, så kan du se om pumpen (eller andet trykrelateret!) tager pippet fra systemet.
Hvis udviklingen er konstant, og den render naturligt ud i høj DC(reelt +90%), så er dyserne for små.
Du kan også bare se på bensintryksmanometeret......
Hvad jeg kan se i loggen er at chaufføren giver fuldgas, ved 2800 omd og 7,2 DC.
AFR ligger rimelig spot-on, hele vejen op til 7500, hvor der sker ting og sager.
Lige ved de 7500 ligger DC 77,9 PW på 12,8 AFR 11.6. Fra det punkt på de sidste 500 omd inden vi rammer begrænseren når jeg disse værdier.
DC 92.0 PW 13.8 AFR 14.7
Et gæt ville være pumpen.
Håber ikke jeg har maxet alle 8 365ml dyser ud ved 1.4 bar..
Det ville teoretisk være vildt, da jeg havede regnet med 400-500 hk på dette dyse setup.
Jeg tager et kig på manometeret. Skal dog have fundet en måde at trække den ind i kabinen på.
Mvh
-
-Pedersen-
- Senior Medlem
- Indlæg: 470
- Tilmeldt: 15 apr 2008, 16:59
- Geografisk sted: I æ corolla.
- Kontakt:
-Pedersen- skrev:HenrikGM skrev:-Pedersen- skrev:Lidt off topic.
Efter hvad jeg forstår ud fra mega-manualen er dutycycle en indikation for hvornår dyserne maxer. Og pulse width er hvor længe dyserne er åbne ikke ?
Det er alt sammen meget fint.
Jeg kan regne ud at jeg har problemer med benzinen.
Men hvordan finder jeg ud af om jeg har for små dyser eller for lille benzinpumpe?
Mvh
PW er bredden på pulsen. DC er udnyttelsesgraden.
Kig på udviklingen. PW, RPM, MAP, VE, DC og AFR fortæller dig det. Det kræver lidt erfaring at afgøre det ud fra datalog, men da flowet gennem dyserne falder voldsomt med fald i tryk, så skal der tilsvarende stor forøgelse i DC til for at holde AFR konstant.
Så led efter en unaturlig sammenhæng mellem ovenstående, så kan du se om pumpen (eller andet trykrelateret!) tager pippet fra systemet.
Hvis udviklingen er konstant, og den render naturligt ud i høj DC(reelt +90%), så er dyserne for små.
Du kan også bare se på bensintryksmanometeret......
Hvad jeg kan se i loggen er at chaufføren giver fuldgas, ved 2800 omd og 7,2 DC.
AFR ligger rimelig spot-on, hele vejen op til 7500, hvor der sker ting og sager.
Lige ved de 7500 ligger DC 77,9 PW på 12,8 AFR 11.6. Fra det punkt på de sidste 500 omd inden vi rammer begrænseren når jeg disse værdier.
DC 92.0 PW 13.8 AFR 14.7
Jeg håber på pumpen, eller benzinfilter.
Regner ikke jeg har maxet alle 8 365ml dyser ud ved 1.4 bar..
Det ville teoretisk være lidt vildt, da jeg havede regnet med 400 +/- hk på dette dyse setup. Og det ville være noget over forventningen af ydelse på motoren på nuværende tidspunkt.
Jeg tager et kig på manometeret. Skal dog have fundet en måde at trække den ind i kabinen på.
Kan man evt få et manometer med "sladrehank" på ?
Mvh
-
Runesm
- Mester Medlem
- Indlæg: 1664
- Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06
HenrikGM skrev:Der skal ledes efter flaskehalse der forårsager trykfald.
Husk at ladetryk er et udtryk for hvor DÅRLIGT motoren flower.
Ja okay.
HenrikGM skrev:Toppen har en stor betydning, men meget meget MEGET ofte er der valgt små varmesider der overruler alt andet.
Men denne kombination af en lille varmside, med en meget stor wastegate, vil det ikke give minimalt lag og stadig kunne flowe hele vejen ud?
Eller begynder vi så at døje med, at turboen surger fordi der måske ikke er "skub" nok i varmesiden når det kommer op i de høje omdrejninger?
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Det er et kompromis som alt muligt andet.
Du skal "høste" nok energi på den varme side til at drive kompressoren, med mindst muligt energitab.
Det handler om at skabe moment nok på akslen til at accelerere hjulene, og rpm nok til at holde kompressoren oppe i damp.....kompromis, fordi vi helst ikke vil have begrænsning på udstødningens exit ud af topstykket.
Den lille varmside, og den store wg er fin nok, problemet er bare at du skal bruge energiflowet igennem den varme side for at kunne drive kompressoren. Så det der stryger igennem en WG, er ikke til ret meget.
Man kan argumentere for at der skal vælges væsentligt større turboladere end folk normalt gør, netop af denne årsag. Kan du nå 1:1 henover motoren, så kan du få en 2liters motor, med 200sugehk, til at arbejde, som sugemotor ville gøre det, blot med indsugningsluft der er 3x normal vægt.
Du skal "høste" nok energi på den varme side til at drive kompressoren, med mindst muligt energitab.
Det handler om at skabe moment nok på akslen til at accelerere hjulene, og rpm nok til at holde kompressoren oppe i damp.....kompromis, fordi vi helst ikke vil have begrænsning på udstødningens exit ud af topstykket.
Den lille varmside, og den store wg er fin nok, problemet er bare at du skal bruge energiflowet igennem den varme side for at kunne drive kompressoren. Så det der stryger igennem en WG, er ikke til ret meget.
Man kan argumentere for at der skal vælges væsentligt større turboladere end folk normalt gør, netop af denne årsag. Kan du nå 1:1 henover motoren, så kan du få en 2liters motor, med 200sugehk, til at arbejde, som sugemotor ville gøre det, blot med indsugningsluft der er 3x normal vægt.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!