RSV skrev:
Unskyld mig lige engang, jeg er noget forbavset over dit sure opstød overfor arangementet sikkerhedsmæssige forhold, og samtidig slår du et slag for det arrangement som 402meter..
Nu skal mit indlæg ikke opfattes som et "surt opstød" men derimod som min personlige vurdering af sikkerheden i forbindelse med det specifikke arrangement, subjektivt vurderet ud fra det billedemateriale som er tilgængeligt.
RSV skrev:
Hartvig skrev bla.:
Det er uanstændigt at en DASU klub vil lægge navn til den form for afvikling, når vi er rigtig mange der med næb og klær værner om sikkerhheden i forbindelse med lovlige streetrace arrangementer.
Men når man så går ind og læser på 402meter.dk hjemmeside står der, at der vil ikke blive indført hastigheds eller tidsbegrænsning = der er ingen krav om bur, bøjler osv
Fra forsiden på sitet
402meter.dk – The Race of the Year..
forventes at blive et af de mest seriøse og velbesøgte træf af
tunere, kører og bilintereserede tilskuer. Her er der virkelig
mulighed for at få afprøvet sin bils præstationer til fulde, samt
at få kontakt til de mest seriøse tunere og sælgere at tunings-
udstyr i danmark. Der vil ikke blive indført hastigheds eller
tidsbegrænsning.
Regler fra 402meter
§ 14. Biler som stiller op i 402m race skal være indregisteret og med ansvarsforsikring som minimum
( prøveplader accepteres ikke ), bilerne skal gennemgå en teknisk undersøgelse før der bliver
udstedt køretilladelse. Vi anbefaler at kørene benytter hjelm, men det er ikke et krav.
Det som virkelig undre mig i denne sammenhæng er at der ikke engang er et krav om benytte hjelm
Du slår et slag for sikkerheden eller rettere manglen på samme vedrørende arrangementet i køge, og samtidig slår du et slag for 402meter arrangement, et arrangement hvor man blæser på noget så simpelt som brug af en styrthjelm, dvs. at man uden videre kan stille op med en bil som er synet for en måned siden, herefter er der lagt en 1000hk motor i, så kan man stille op, og få lov til at køre uden nogen form for sikkerhed, styrthjelm, bur, bøjler, springkåber osv.
Min kritik vedrørende Køge går primært på selve banen, hvor man tydeligt kan se grøfter, lygtepæle og andre fremmedlegmer i umiddelbar nærhed af banen.
Når der afvikles lovligt streetrace hos f.eks. Blackrace, Holeby og Streetracing.dk foregår det altid på baner (typisk flyvepladser) hvor der er en meget høj sikkerhedsmargen i form af afkørselsarealler hvor der ikke findes nogen som helst grøfter, lygtepæle eller gamle containere og entreprenørmaskiner som deltagerne kan ramme.
Ligeledes er publikum typisk afskærmet af både autoværn og hegn i henhold til den gældende bekendtgørelse og lovgivning.
Naturligvis vil jeg altid være fortaler for brugen af hjelm og gerne bur også..... men her skal man huske at de "vi" laver er lovligt streetrace, hvor alle som har en lovligt indregistreret bil kan deltage. Skal lovligt streetrace have gennemslagskraft, så er de fleste arrangører (udenfor DASU regi) enige om at man skal forsøge at bevare så meget som muligt af kulturen fra streetrace miljøet.
Mit postulat er - at ud af 2 onder, vil jeg hellere have et solouheld på flyveplads end et uheld med 4 passagere på en offentlig vej - uanset om der benyttes hjelm eller ej.
Reelt er der sket det at flere og flere deltagere af sig selv er begyndt at benytte hjelm - altså helt frivilligt - og dermed sker der en gradvis holdnings- og adfærdsændring til det gode. Samtidig skal du huske at der er en meget grundig kontrol af deltagernes biler før nogen lukkes ud på den "sikre" bane.
En anden ting du skal huske er at standarden på de deltagende biler efterhånden er blevet meget høj specielt hvad angår bremser og andet sikkerhedsudstyr, så i virkelighedens verden ser vi i dag mange deltagende biler hvor kører er udstyret med rigtig køredragt og hjelm, og hvor bilen faktisk har bur monteret.
RSV skrev:
Det er muligt at du ikke er medarrangør, men jeg tror at din tilsyneladende begejstring for 402meter også skal ses i lyset af, at dit firma skal stå for tidstagningen .
Desuden syntes jeg, når du nu er blandt dem som værner om sikkerheden med næb og klør
(Det er uanstændigt at en DASU klub vil lægge navn til den form for afvikling, når vi er rigtig mange der med næb og klær værner om sikkerhheden i forbindelse med lovlige streetrace arrangementer)
bør gå til arrangørene og slå et slag for styrthjelme og en del af de andre internationale sikkerhedsforeskrifter med hensyn til tider og hastigheder kontra bøjler og bur, hvis du da overhovedet vil deltage i et så åbenlyst sikkerhedsmæssig useriøst arrangement.
Jeg er ikke helt sikker på hvad det er du her prøver at skyde mig i skoene, men dem der kender mig ved at jeg aldrig nogensinde vil lade hensynet til sikkerheden blive kompromiteret at hensynet til indtjening
Min "begejstring" for
www.402meter.dk skyldes at der her er nogle seriøse mennesker som gider at tage slidet og slæbet med at stable et arrangement på benene - alle os der har arbejdet som arrangører de seneste år - ved hvilket stort frivilligt arbejde der skal lægges i sådan en opgave.
Tidtagning er en nødvendig del af streetrace sporten og at det tilfældigvis er Racetiming.dk som er valgt til Sindal arrangementet, har intet at gøre med min personlige holdning til sikkerhed i forbindelse med motorsport.
Jeg finder ikke at der er behov for brug af "Internationale" reglementer eller tvungen brug af hjem eller bur i forbindelse med den afvikling af lovligt streetrace som de seriøse arrangører laver i Danmark.
Det som der måske kan være behov for er at de seriøse arrangører f.eks. udarbejder et fælles reglement, klasser osv. - men - vi laver lovligt streetrace for gadebiler og IKKE dragrace, som fortsat skal varetages af de klubber som har den målgruppe.
At du opfatter arrangementet i Sindal som "et åbenlyst sikkerhedsmæssig useriøst arrangement" kan kun skyldes din totalle uvidenhed om arrangements afvikling og sikkerhedsmæssige niveau og godkendelser.
Arrangørerne har valgt et frisk ordvalg til at beskrive arrangementet, men jeg kan garantere dig for at det bliver afviklet med det samme høje sikkerhedsniveau som kendes fra f.eks. Blackrace, Holeby og Aalborg arrangementerne.
/Hartvig