http://www.402meter.dk
JerrilD - måske et interessant link ovre på HS også
mvh
Hartvig
Redaktør: Moderatorer
HenrikGM skrev:Hej Hartvig.
Er du en af "bagmændene" bag det projekt?
Nej - jeg er ikke "bagmand" og generelt foretrækker jeg det positivt ordvalg arrangør i forbindelse med Streetracing.dk's aktiviteter. Hvis du læser på hjemmesiden www.402meter.dk fremgår det tydeligt at det er Brian og Rene fra 402meter.dk som er arrangør.
Jeg synes det er fint med tiltaget, næsten alt er ok, blot vi får noget mere race i dk, MEN jeg undrer mig lidt over een ting:
Nul tidsbegrænsning, nul hastighedsbegrænsning?
Arrangementet er et 402 meter streetrace løb, som er åbent for alle lovligt indregistrerede biler - præcis som til f.eks. Blackrace og Legal Streetrace's arrangementer i 2007. Dette arrangement er så suppleret med tilskueradgang og udstilling/stande fra mange af landets tuningsfirmaer og udstyrsleverandører.
Altså vil man lade pro-mod biler, Alkoholdragstere osv. køre mod forevisning af registreringsattest?
Vi er straks igang med diskussionen om hvad man kan gøre, og hvad man kan forsvare at gøre. meget lig 10sek. diskussionen....
Hvis jeg kommer med en TF dragster og fremviser en registreringsattest på den, kan jeg så køre?
(nogen vil svare nej, for den er jo ikke indregistreret, men hvem dømmer i så fald det?)
Der tillades kun lovligt indregistrede biler at deltage, og som ved alle "professionelle" arrangementer vil der være en teknisk kontrol, som suverænt kan afvise biler der ikke vurderes egnede til start - uanset om de har en registreringsattest eller ej.
Hvad så hvis jeg kommer med en 6sekunders "karrosseribil", der kører 300 over stregen? Vil man stadigt holde på ingen begrænsninger. Man er ikke SÅ langt fra at kunne præsentere disse biler til "streetrace" i DK, men er det der de hører hjemme?
Der tillades kun lovligt indregistrede biler at deltage, og som ved alle "professionelle" arrangementer vil der være en teknisk kontrol, som suverænt kan afvise biler der ikke vurderes egnede til start - uanset om de har en registreringsattest eller ej.
http://www.raceworks.com/video/online/2006/orlando/2005
Jeg kan ikke åbne dit link ? - men uanset indholdet, så afvikles dette arrangement med de samme høje sikkerhedsforanstaltninger og godkendelse, som hidtil har kendetegnet den professionelle del af streetracesporten i Danmark. Vi kan ikke forhindre uheld, men vi kan forebygge bedst muligt og tilsikre at beredskabet er på plads hvis uheldet skulle være ude.
Dette mener vi er en mere farbar vej end hvad vi ser hos andre arrangører, hvor man gennem en kraftig stigning i antallet af "mekanikere" efterhånden er oppe på 300 - 500 "tilskuere" uden fornøden sikkerhed og beredskab.
Husk igen, Jeg så det gerne ske, MEN det skal være under forhold som ikke skader sporten, ikke HVIS, men NÅR den dag kommer hvor en dansk voldtunet såkaldt gadebil forulykker og nogen kommer rigtigt galt afsted. Det er en diskussion, som alle lusker rundt om, ingen vil tage, og alle satser på det ikke bliver dem det går galt for.
Tja - sjovt nok dukker diskussionen typisk op når andre forsøger at lave gode arrangementer, og det er vel blot udtryk for den konkurrence der er opstået blandt arrangørerne af streetrace i Danmark. Jeg har selv på dette forum kommenteret sikkerheden i forbindelse med Køge løbet.
Indlægget her skal nok ses som en opfordring til dialog, imellem de racearrangører i DK der er seriøse nok til at forholde sig til problemet.
Streetracing.dk som jeg bl.a. er medlem af har fra første dag haft optimalt fokus på sikkerheden i forbindelse med afvikling af streetraceløb, og netop denne prioritering er vi ofte blevet rost for af både de godkendede myndigheder, politiet, deltagerene og publikum.
Streetracing.dk har mange gange opfordret til dialog imellem de forskellige arrangører, typisk i vintersæssonen hvor vi har haft god tid til at aftale det kommende års regelsæt. Ingen af landets øvrige arrangører har ønsket at deltage i en sådan dialog hidtil - men sjovt nok dukker ønsket op nu![]()
I Streetracing.dk vil vi fortsat arbejde for streetrace som et tilbud til bredden og ikke elliten, det er og bliver vores målgruppe - men det betyder ikke at vi ikke ser god fornuft i samarbejde med dragracing klubber som f.eks. NDCD m.fl.
Racetiming.dk som jeg er ejer af har aktivt bidraget til at forsøge at holde ambitionsniveauet nede på streetrace niveau, derfor har vi bl.a. afvist dragrace relaterede ønsker om 60FT og 330FT målinger, idet dette efter vores opfattelse kun er målinger der hører hjemme i dragracing.
På trods heraf er Streetracing.dk fortsat positive overfor en dialog om f.eks. et regelsæt for sæsonen 2008 og holdningen til "skjult" tilskuer adgang til f.eks. såkaldte lukkede klubarraangementer.
Hartvig skrev:Måske er dette nemmere og billigere at deltage i![]()
http://www.402meter.dk
JerrilD - måske et interessant link ovre på HS ogsåjeg skal nok skrive på FKD og FFOCD
mvh
Hartvig
RSV skrev:Unskyld mig lige engang, jeg er noget forbavset over dit sure opstød overfor arangementet sikkerhedsmæssige forhold, og samtidig slår du et slag for det arrangement som 402meter..
RSV skrev:Hartvig skrev bla.:
Det er uanstændigt at en DASU klub vil lægge navn til den form for afvikling, når vi er rigtig mange der med næb og klær værner om sikkerhheden i forbindelse med lovlige streetrace arrangementer.
Men når man så går ind og læser på 402meter.dk hjemmeside står der, at der vil ikke blive indført hastigheds eller tidsbegrænsning = der er ingen krav om bur, bøjler osv
Fra forsiden på sitet
402meter.dk – The Race of the Year..
forventes at blive et af de mest seriøse og velbesøgte træf af
tunere, kører og bilintereserede tilskuer. Her er der virkelig
mulighed for at få afprøvet sin bils præstationer til fulde, samt
at få kontakt til de mest seriøse tunere og sælgere at tunings-
udstyr i danmark. Der vil ikke blive indført hastigheds eller
tidsbegrænsning.
Regler fra 402meter
§ 14. Biler som stiller op i 402m race skal være indregisteret og med ansvarsforsikring som minimum
( prøveplader accepteres ikke ), bilerne skal gennemgå en teknisk undersøgelse før der bliver
udstedt køretilladelse. Vi anbefaler at kørene benytter hjelm, men det er ikke et krav.
Det som virkelig undre mig i denne sammenhæng er at der ikke engang er et krav om benytte hjelm
Du slår et slag for sikkerheden eller rettere manglen på samme vedrørende arrangementet i køge, og samtidig slår du et slag for 402meter arrangement, et arrangement hvor man blæser på noget så simpelt som brug af en styrthjelm, dvs. at man uden videre kan stille op med en bil som er synet for en måned siden, herefter er der lagt en 1000hk motor i, så kan man stille op, og få lov til at køre uden nogen form for sikkerhed, styrthjelm, bur, bøjler, springkåber osv.
RSV skrev:Det er muligt at du ikke er medarrangør, men jeg tror at din tilsyneladende begejstring for 402meter også skal ses i lyset af, at dit firma skal stå for tidstagningen .
Desuden syntes jeg, når du nu er blandt dem som værner om sikkerheden med næb og klør
(Det er uanstændigt at en DASU klub vil lægge navn til den form for afvikling, når vi er rigtig mange der med næb og klær værner om sikkerhheden i forbindelse med lovlige streetrace arrangementer)
bør gå til arrangørene og slå et slag for styrthjelme og en del af de andre internationale sikkerhedsforeskrifter med hensyn til tider og hastigheder kontra bøjler og bur, hvis du da overhovedet vil deltage i et så åbenlyst sikkerhedsmæssig useriøst arrangement.
Finn Tolstrup Pedersen skrev:Hvis nu alle i ildsjæle indenfor race brugte jeres kræfter på lave race, og ikke være efter alle andre der laver race, ville der squ komme meget godt race tror jeg....
Syntes det udvikler sig til opdeling i flere lejre, det er der INGEN der har glæde af...
