Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 18 jul 2025, 18:55

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 52 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordjylland
Måske er dette nemmere og billigere at deltage i :?:

http://www.402meter.dk

JerrilD - måske et interessant link ovre på HS også :-) jeg skal nok skrive på FKD og FFOCD

mvh
Hartvig

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Moderator

Hej Hartvig.

Er du en af "bagmændene" bag det projekt?

Jeg synes det er fint med tiltaget, næsten alt er ok, blot vi får noget mere race i dk, MEN jeg undrer mig lidt over een ting:

Nul tidsbegrænsning, nul hastighedsbegrænsning?

Altså vil man lade pro-mod biler, Alkoholdragstere osv. køre mod forevisning af registreringsattest?

Vi er straks igang med diskussionen om hvad man kan gøre, og hvad man kan forsvare at gøre. meget lig 10sek. diskussionen....

Hvis jeg kommer med en TF dragster og fremviser en registreringsattest på den, kan jeg så køre?

(nogen vil svare nej, for den er jo ikke indregistreret, men hvem dømmer i så fald det?)

Hvad så hvis jeg kommer med en 6sekunders "karrosseribil", der kører 300 over stregen? Vil man stadigt holde på ingen begrænsninger. Man er ikke SÅ langt fra at kunne præsentere disse biler til "streetrace" i DK, men er det der de hører hjemme? http://www.raceworks.com/video/online/2006/orlando/2005

Husk igen, Jeg så det gerne ske, MEN det skal være under forhold som ikke skader sporten, ikke HVIS, men NÅR den dag kommer hvor en dansk voldtunet såkaldt gadebil forulykker og nogen kommer rigtigt galt afsted. Det er en diskussion, som alle lusker rundt om, ingen vil tage, og alle satser på det ikke bliver dem det går galt for.

Indlægget her skal nok ses som en opfordring til dialog, imellem de racearrangører i DK der er seriøse nok til at forholde sig til problemet.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

HenrikGM skrev:
Hej Hartvig.

Er du en af "bagmændene" bag det projekt?

Nej - jeg er ikke "bagmand" og generelt foretrækker jeg det positivt ordvalg arrangør i forbindelse med Streetracing.dk's aktiviteter. Hvis du læser på hjemmesiden www.402meter.dk fremgår det tydeligt at det er Brian og Rene fra 402meter.dk som er arrangør.

Jeg synes det er fint med tiltaget, næsten alt er ok, blot vi får noget mere race i dk, MEN jeg undrer mig lidt over een ting:

Nul tidsbegrænsning, nul hastighedsbegrænsning?

Arrangementet er et 402 meter streetrace løb, som er åbent for alle lovligt indregistrerede biler - præcis som til f.eks. Blackrace og Legal Streetrace's arrangementer i 2007. Dette arrangement er så suppleret med tilskueradgang og udstilling/stande fra mange af landets tuningsfirmaer og udstyrsleverandører.

Altså vil man lade pro-mod biler, Alkoholdragstere osv. køre mod forevisning af registreringsattest?

Vi er straks igang med diskussionen om hvad man kan gøre, og hvad man kan forsvare at gøre. meget lig 10sek. diskussionen....

Hvis jeg kommer med en TF dragster og fremviser en registreringsattest på den, kan jeg så køre?

(nogen vil svare nej, for den er jo ikke indregistreret, men hvem dømmer i så fald det?)

Der tillades kun lovligt indregistrede biler at deltage, og som ved alle "professionelle" arrangementer vil der være en teknisk kontrol, som suverænt kan afvise biler der ikke vurderes egnede til start - uanset om de har en registreringsattest eller ej.

Hvad så hvis jeg kommer med en 6sekunders "karrosseribil", der kører 300 over stregen? Vil man stadigt holde på ingen begrænsninger. Man er ikke SÅ langt fra at kunne præsentere disse biler til "streetrace" i DK, men er det der de hører hjemme?

Der tillades kun lovligt indregistrede biler at deltage, og som ved alle "professionelle" arrangementer vil der være en teknisk kontrol, som suverænt kan afvise biler der ikke vurderes egnede til start - uanset om de har en registreringsattest eller ej.

http://www.raceworks.com/video/online/2006/orlando/2005

Jeg kan ikke åbne dit link ? - men uanset indholdet, så afvikles dette arrangement med de samme høje sikkerhedsforanstaltninger og godkendelse, som hidtil har kendetegnet den professionelle del af streetracesporten i Danmark. Vi kan ikke forhindre uheld, men vi kan forebygge bedst muligt og tilsikre at beredskabet er på plads hvis uheldet skulle være ude.

Dette mener vi er en mere farbar vej end hvad vi ser hos andre arrangører, hvor man gennem en kraftig stigning i antallet af "mekanikere" efterhånden er oppe på 300 - 500 "tilskuere" uden fornøden sikkerhed og beredskab.

Husk igen, Jeg så det gerne ske, MEN det skal være under forhold som ikke skader sporten, ikke HVIS, men NÅR den dag kommer hvor en dansk voldtunet såkaldt gadebil forulykker og nogen kommer rigtigt galt afsted. Det er en diskussion, som alle lusker rundt om, ingen vil tage, og alle satser på det ikke bliver dem det går galt for.

Tja - sjovt nok dukker diskussionen typisk op når andre forsøger at lave gode arrangementer, og det er vel blot udtryk for den konkurrence der er opstået blandt arrangørerne af streetrace i Danmark. Jeg har selv på dette forum kommenteret sikkerheden i forbindelse med Køge løbet.

Indlægget her skal nok ses som en opfordring til dialog, imellem de racearrangører i DK der er seriøse nok til at forholde sig til problemet.

Streetracing.dk som jeg bl.a. er medlem af har fra første dag haft optimalt fokus på sikkerheden i forbindelse med afvikling af streetraceløb, og netop denne prioritering er vi ofte blevet rost for af både de godkendede myndigheder, politiet, deltagerene og publikum.

Streetracing.dk har mange gange opfordret til dialog imellem de forskellige arrangører, typisk i vintersæssonen hvor vi har haft god tid til at aftale det kommende års regelsæt. Ingen af landets øvrige arrangører har ønsket at deltage i en sådan dialog hidtil - men sjovt nok dukker ønsket op nu :wink:

I Streetracing.dk vil vi fortsat arbejde for streetrace som et tilbud til bredden og ikke elliten, det er og bliver vores målgruppe - men det betyder ikke at vi ikke ser god fornuft i samarbejde med dragracing klubber som f.eks. NDCD m.fl.

Racetiming.dk som jeg er ejer af har aktivt bidraget til at forsøge at holde ambitionsniveauet nede på streetrace niveau, derfor har vi bl.a. afvist dragrace relaterede ønsker om 60FT og 330FT målinger, idet dette efter vores opfattelse kun er målinger der hører hjemme i dragracing.

På trods heraf er Streetracing.dk fortsat positive overfor en dialog om f.eks. et regelsæt for sæsonen 2008 og holdningen til "skjult" tilskuer adgang til f.eks. såkaldte lukkede klubarraangementer.

/Hartvig

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fredericia C
Hartvig skrev:
Måske er dette nemmere og billigere at deltage i :?:

http://www.402meter.dk

JerrilD - måske et interessant link ovre på HS også :-) jeg skal nok skrive på FKD og FFOCD

mvh
Hartvig

Jeps det lyder lækkert nok :)

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Østsjælland
Unskyld mig lige engang, jeg er noget forbavset over dit sure opstød overfor arangementet sikkerhedsmæssige forhold, og samtidig slår du et slag for det arrangement som 402meter.

Hartvig skrev bla.:

Det er uanstændigt at en DASU klub vil lægge navn til den form for afvikling, når vi er rigtig mange der med næb og klær værner om sikkerhheden i forbindelse med lovlige streetrace arrangementer.

Men når man så går ind og læser på 402meter.dk hjemmeside står der, at der vil ikke blive indført hastigheds eller tidsbegrænsning = der er ingen krav om bur, bøjler osv

Fra forsiden på sitet
402meter.dk – The Race of the Year..
forventes at blive et af de mest seriøse og velbesøgte træf af
tunere, kører og bilintereserede tilskuer. Her er der virkelig
mulighed for at få afprøvet sin bils præstationer til fulde, samt
at få kontakt til de mest seriøse tunere og sælgere at tunings-
udstyr i danmark. Der vil ikke blive indført hastigheds eller
tidsbegrænsning.

Regler fra 402meter
§ 14. Biler som stiller op i 402m race skal være indregisteret og med ansvarsforsikring som minimum
( prøveplader accepteres ikke ), bilerne skal gennemgå en teknisk undersøgelse før der bliver
udstedt køretilladelse. Vi anbefaler at kørene benytter hjelm, men det er ikke et krav.

Det som virkelig undre mig i denne sammenhæng er at der ikke engang er et krav om benytte hjelm
Du slår et slag for sikkerheden eller rettere manglen på samme vedrørende arrangementet i køge, og samtidig slår du et slag for 402meter arrangement, et arrangement hvor man blæser på noget så simpelt som brug af en styrthjelm, dvs. at man uden videre kan stille op med en bil som er synet for en måned siden, herefter er der lagt en 1000hk motor i, så kan man stille op, og få lov til at køre uden nogen form for sikkerhed, styrthjelm, bur, bøjler, springkåber osv.

Det er muligt at du ikke er medarrangør, men jeg tror at din tilsyneladende begejstring for 402meter også skal ses i lyset af, at dit firma skal stå for tidstagningen .
Desuden syntes jeg, når du nu er blandt dem som værner om sikkerheden med næb og klør
(Det er uanstændigt at en DASU klub vil lægge navn til den form for afvikling, når vi er rigtig mange der med næb og klær værner om sikkerhheden i forbindelse med lovlige streetrace arrangementer)
bør gå til arrangørene og slå et slag for styrthjelme og en del af de andre internationale sikkerhedsforeskrifter med hensyn til tider og hastigheder kontra bøjler og bur, hvis du da overhovedet vil deltage i et så åbenlyst sikkerhedsmæssig useriøst arrangement.

Kawasaki ZZ-R 1100 :o)

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

RSV skrev:
Unskyld mig lige engang, jeg er noget forbavset over dit sure opstød overfor arangementet sikkerhedsmæssige forhold, og samtidig slår du et slag for det arrangement som 402meter..

Nu skal mit indlæg ikke opfattes som et "surt opstød" men derimod som min personlige vurdering af sikkerheden i forbindelse med det specifikke arrangement, subjektivt vurderet ud fra det billedemateriale som er tilgængeligt.

RSV skrev:
Hartvig skrev bla.:

Det er uanstændigt at en DASU klub vil lægge navn til den form for afvikling, når vi er rigtig mange der med næb og klær værner om sikkerhheden i forbindelse med lovlige streetrace arrangementer.

Men når man så går ind og læser på 402meter.dk hjemmeside står der, at der vil ikke blive indført hastigheds eller tidsbegrænsning = der er ingen krav om bur, bøjler osv

Fra forsiden på sitet
402meter.dk – The Race of the Year..
forventes at blive et af de mest seriøse og velbesøgte træf af
tunere, kører og bilintereserede tilskuer. Her er der virkelig
mulighed for at få afprøvet sin bils præstationer til fulde, samt
at få kontakt til de mest seriøse tunere og sælgere at tunings-
udstyr i danmark. Der vil ikke blive indført hastigheds eller
tidsbegrænsning.

Regler fra 402meter
§ 14. Biler som stiller op i 402m race skal være indregisteret og med ansvarsforsikring som minimum
( prøveplader accepteres ikke ), bilerne skal gennemgå en teknisk undersøgelse før der bliver
udstedt køretilladelse. Vi anbefaler at kørene benytter hjelm, men det er ikke et krav.

Det som virkelig undre mig i denne sammenhæng er at der ikke engang er et krav om benytte hjelm
Du slår et slag for sikkerheden eller rettere manglen på samme vedrørende arrangementet i køge, og samtidig slår du et slag for 402meter arrangement, et arrangement hvor man blæser på noget så simpelt som brug af en styrthjelm, dvs. at man uden videre kan stille op med en bil som er synet for en måned siden, herefter er der lagt en 1000hk motor i, så kan man stille op, og få lov til at køre uden nogen form for sikkerhed, styrthjelm, bur, bøjler, springkåber osv.

Min kritik vedrørende Køge går primært på selve banen, hvor man tydeligt kan se grøfter, lygtepæle og andre fremmedlegmer i umiddelbar nærhed af banen.

Når der afvikles lovligt streetrace hos f.eks. Blackrace, Holeby og Streetracing.dk foregår det altid på baner (typisk flyvepladser) hvor der er en meget høj sikkerhedsmargen i form af afkørselsarealler hvor der ikke findes nogen som helst grøfter, lygtepæle eller gamle containere og entreprenørmaskiner som deltagerne kan ramme.

Ligeledes er publikum typisk afskærmet af både autoværn og hegn i henhold til den gældende bekendtgørelse og lovgivning.

Naturligvis vil jeg altid være fortaler for brugen af hjelm og gerne bur også..... men her skal man huske at de "vi" laver er lovligt streetrace, hvor alle som har en lovligt indregistreret bil kan deltage. Skal lovligt streetrace have gennemslagskraft, så er de fleste arrangører (udenfor DASU regi) enige om at man skal forsøge at bevare så meget som muligt af kulturen fra streetrace miljøet.

Mit postulat er - at ud af 2 onder, vil jeg hellere have et solouheld på flyveplads end et uheld med 4 passagere på en offentlig vej - uanset om der benyttes hjelm eller ej.

Reelt er der sket det at flere og flere deltagere af sig selv er begyndt at benytte hjelm - altså helt frivilligt - og dermed sker der en gradvis holdnings- og adfærdsændring til det gode. Samtidig skal du huske at der er en meget grundig kontrol af deltagernes biler før nogen lukkes ud på den "sikre" bane.

En anden ting du skal huske er at standarden på de deltagende biler efterhånden er blevet meget høj specielt hvad angår bremser og andet sikkerhedsudstyr, så i virkelighedens verden ser vi i dag mange deltagende biler hvor kører er udstyret med rigtig køredragt og hjelm, og hvor bilen faktisk har bur monteret.

RSV skrev:
Det er muligt at du ikke er medarrangør, men jeg tror at din tilsyneladende begejstring for 402meter også skal ses i lyset af, at dit firma skal stå for tidstagningen .
Desuden syntes jeg, når du nu er blandt dem som værner om sikkerheden med næb og klør
(Det er uanstændigt at en DASU klub vil lægge navn til den form for afvikling, når vi er rigtig mange der med næb og klær værner om sikkerhheden i forbindelse med lovlige streetrace arrangementer)
bør gå til arrangørene og slå et slag for styrthjelme og en del af de andre internationale sikkerhedsforeskrifter med hensyn til tider og hastigheder kontra bøjler og bur, hvis du da overhovedet vil deltage i et så åbenlyst sikkerhedsmæssig useriøst arrangement.

Jeg er ikke helt sikker på hvad det er du her prøver at skyde mig i skoene, men dem der kender mig ved at jeg aldrig nogensinde vil lade hensynet til sikkerheden blive kompromiteret at hensynet til indtjening :!:

Min "begejstring" for www.402meter.dk skyldes at der her er nogle seriøse mennesker som gider at tage slidet og slæbet med at stable et arrangement på benene - alle os der har arbejdet som arrangører de seneste år - ved hvilket stort frivilligt arbejde der skal lægges i sådan en opgave.

Tidtagning er en nødvendig del af streetrace sporten og at det tilfældigvis er Racetiming.dk som er valgt til Sindal arrangementet, har intet at gøre med min personlige holdning til sikkerhed i forbindelse med motorsport.

Jeg finder ikke at der er behov for brug af "Internationale" reglementer eller tvungen brug af hjem eller bur i forbindelse med den afvikling af lovligt streetrace som de seriøse arrangører laver i Danmark.

Det som der måske kan være behov for er at de seriøse arrangører f.eks. udarbejder et fælles reglement, klasser osv. - men - vi laver lovligt streetrace for gadebiler og IKKE dragrace, som fortsat skal varetages af de klubber som har den målgruppe.

At du opfatter arrangementet i Sindal som "et åbenlyst sikkerhedsmæssig useriøst arrangement" kan kun skyldes din totalle uvidenhed om arrangements afvikling og sikkerhedsmæssige niveau og godkendelser.

Arrangørerne har valgt et frisk ordvalg til at beskrive arrangementet, men jeg kan garantere dig for at det bliver afviklet med det samme høje sikkerhedsniveau som kendes fra f.eks. Blackrace, Holeby og Aalborg arrangementerne.

/Hartvig

Titel:
Mester Medlem

Hvis nu alle i ildsjæle indenfor race brugte jeres kræfter på lave race, og ikke være efter alle andre der laver race, ville der squ komme meget godt race tror jeg....

Syntes det udvikler sig til opdeling i flere lejre, det er der INGEN der har glæde af...

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
Finn Tolstrup Pedersen skrev:
Hvis nu alle i ildsjæle indenfor race brugte jeres kræfter på lave race, og ikke være efter alle andre der laver race, ville der squ komme meget godt race tror jeg....

Syntes det udvikler sig til opdeling i flere lejre, det er der INGEN der har glæde af...

Jo!
Svend Auken, han ville kunne sige dyrk fodbold istedet og tag toget, biler forurener, og er noget værre griseri...

DASU siger det kan de åbenbart ikke selv finde ud af så nu modarbejder vi alle deres arrangementer.

Politiet siger sådan nogle pattebørn, nu tager vi alle tilladelserne fra dem.

De unge siger så må vi jo køre på striben i aften istedet..

Billede

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

@ Finn og Ravnen

Point taken :D

Nu er det heldigvis sådan at der faktisk er et rigtigt godt og konstruktivt samarbejde mellem flere af de seriøse arrangører.

Konstruktiv kritik og dialog (og også ros når det er berettiget) skulle gerne bidrage til at gøre streetrace sporten så sikker som overhovedet muligt - uden samtidig at skræmme målgruppen væk.

Og ja - det jeg måske burde øffe over er at man i det hellige DASU's navn kan gennemføre arrangementer - og her tænker jeg ikke udelukkende på Køge arrangementet - hvor man tilsidesætter den basale sikkerhed som f.eks. Blackrace, Holeby og Streetracing.dk har haft som 1 prioritet fra første dag. NOK OM DET !

Som sædvanlig er Streetracing.dk meget åben overfor samarbejde på alle fronter - og det er faktisk vores primære opgave i dag, at virke som katalysator og hjælpe med opstart af klubber og yde assistance til nye arrangører, som f.eks. www.402meter.dk

/Hartvig

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Østsjælland
Hartvig

Du slår meget for at dette arrangement, og gør meget opmærksom på at dette er et lovligt streetrace, og ikke et Dragrace løb, her vil jeg så lige gøre opmærksom på ar det er muligt at bilerne er indregistreret, men for en stor dels vedkommende er bilerne ikke i en lovligstand, dvs. at bilerne på løbs tidspunktet ikke vil kunne synes og godkendes, fordi at bilernes effekt overstiger hvad de er godkendt til, og i en del tilfælde overstiger effekten med flere hundrede % i forhold til standart.
Hvorledes skal man kunne se forskel på en god streetracer eller en dragracer , her er det så at jeg mener at de fastsatte internationale regler for tider, giver en god indikation for hvornår hvad er hvad, og dette ser arrangørerne stort på.

Personligt tænker jeg at hvis man kan tillade folk at køre motorløb uden at stille krav til noget så simpelt som en styrthjelm, for at bevare kulturen fra streetrace, så er man faenme langt ude, hvad ser man så ellers igennem fingrene med? det gør det jo ikke mindre farligt, næ min fornemmelse er at det er for ikke at stille krav til de unge kører, for man skulle nødig sætte krav så de bliver væk. For pokker vi lære vores børn af de skal have hjelm på for at cykle sig en tur. At man ser stort på internationale regler i stedet for at bruge dem som rettesnor, ser jeg som en meget arrogant holdning til sikkerhed, at arrangementet i sindal så har bedre bane faciliteter end det i køge og derved bedre kår for en bedre banesikkerhed er da kun et plus men det falder så noget til jorden når man ser stort på andre simple sikkerhed foranstaltninger, og ligefrem gør opmærksom på det i sit reglement, dette at man gør opmærksom på at man ikke vil sætte tids og hastighedsbegrænsninger, er jo en tydelig invitation til de rigtige hurtige biler, hvor man køre dragrace tider men ikke har opgraderet bilen med de tilhørende sikkerhedskrav eller man så skal have andre tilladelser fra de offentlige instanser hvad ved jeg, men blot konstatere at man ser gennem fingrene med at der kommer dragracere ”forklædt” som almindelige biler = indregistreret, så min pointe i alt dette her er.. spar mig for din moral prædiken om sikkerhed og din slagsang for at www.402meter.dk er mere seriøst arrangement en det i køge , at du har et personligt problem i forhold til DASU er din egen sag. Arrangementet i køge er ene og alene et tiltag som K.O.A. har stablet på benene for at give, specielt de unge i deres gadebiler mulighed for at køre lidt mod hinanden under ordnede og lovlige forhold, og samtidig er det da et tiltag for at gøre opmærksom på at klubben eksistere ingen tvivl om det, så for lige at rette din misforståelse så er det ikke Arrangeret af DASU. Men det er da klart at når klubben er medlem af DASU så bruger man de regler som er her.

At det er meget prisværdigt at nogle mennesker gider at bruge en masse energi på at stille sådanne arrangementer på benene er der ingen tvivl om, og jeg syntes det er fedt de gider, samtidig kan jeg kun forslå de unge at melde sige ind i nogle af de foreninger og klubber som allerede er etableret, Ja det gælder i øvrigt også de gamle, ved at være betalende medlem er man registreret, og det er langt nemmere for en klub med mange medlemmer rent økonomisk at stille noget op, men også overfor det offentlige, er det nemmere råbe højt når man er mange nok.

For lige at underbygge hvad jeg mener, så er der i skrivende stund tilmeldt 7 biler på 402meter af dem kan de 4 umiddelbart ikke synes da de har effekter over 450hk hvilket jeg ikke tror er helt lovligt

RSV

Kawasaki ZZ-R 1100 :o)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 52 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste

Alle tider er UTC + 1 time