Ang køling

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
Vax
Junior Medlem
Indlæg: 84
Tilmeldt: 14 jan 2006, 21:21
Geografisk sted: Fyns land

Ang køling

#1 Indlæg af Vax »

Har lidt problemer med min vogn har tendens til at blive for varm hvis man køre friskt til i længere tid..

Har pt løst problemet ved at køre på ren kølervæske, virker fint, da det jo koger noget senere end vand (ca 140 grader uden tryk)
Er tilfreds nok med løsningen da jeg ikke har for meget plads ude foran til større køler.. MEN mange kigger mærkligt på mig når jeg fortæller om denne løsning.

Er der et problem som jeg har overset i forbindelse med den løsning, udover det er lidt tungere for vandpumpen at skovle rundt i...
Zorak
Senior Medlem
Indlæg: 406
Tilmeldt: 18 dec 2005, 20:11
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

#2 Indlæg af Zorak »

Ja, frostsikringen bliver ikke så god som ved 50/50%..
Nu med gammel BMW 525 e34.. Med dejlig 6 cylinderet motorlyd.. :D

Gammel bil: Ford Escort - DØD pga taxa.. :/ - Gammelt projekttopic..
Brugeravatar
luske
Mester Medlem
Indlæg: 1099
Tilmeldt: 30 apr 2005, 19:31

#3 Indlæg af luske »

det er vel heller ikke så smart at køre en motor for varmt ?? men hvor varm bliver den ??

MVH Luske
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#4 Indlæg af klyfax »

Dobbelt element køler ude foran. Fylder max det samme som endedækselerne... Koster mellem 1000 til 2000 kr plus en brugt køler...
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Brugeravatar
Vax
Junior Medlem
Indlæg: 84
Tilmeldt: 14 jan 2006, 21:21
Geografisk sted: Fyns land

#5 Indlæg af Vax »

luske skrev:det er vel heller ikke så smart at køre en motor for varmt ?? men hvor varm bliver den ??

MVH Luske


Lige omkring 105 grader kan jeg få den op på efter uret, men der er nok varmere omkring turboen..

Ved godt vand under kølertrykket kan blive ca 120 grader før det koger, syntes bare sikkerhedsmargen blir for lille..
Brugeravatar
Vax
Junior Medlem
Indlæg: 84
Tilmeldt: 14 jan 2006, 21:21
Geografisk sted: Fyns land

#6 Indlæg af Vax »

Zorak skrev:Ja, frostsikringen bliver ikke så god som ved 50/50%..


Det vil jeg ikk gi dig ret i.. frostsikringen stiger ihvertfald fra 50/50 blandning til 75/25 blandnig, har godt nok ikke noget der kan måle videre op/ned, men tror det ikke :wink:
Brugeravatar
Vax
Junior Medlem
Indlæg: 84
Tilmeldt: 14 jan 2006, 21:21
Geografisk sted: Fyns land

#7 Indlæg af Vax »

klyfax skrev:Dobbelt element køler ude foran. Fylder max det samme som endedækselerne... Koster mellem 1000 til 2000 kr plus en brugt køler...


Har turboen i vejen bagud, kondenseren frem efter, ic til venstre, forlygte til højre, hjelmen/lygteopstilling op efter, forbro nedaf...

Har planer om at flytte ic til næste vinter og så få mere plads, men indtil da vil jeg bare høre om jeg har overset noget ved den løsning jeg har nu :wink:
Zorak
Senior Medlem
Indlæg: 406
Tilmeldt: 18 dec 2005, 20:11
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

#8 Indlæg af Zorak »

Vax skrev:
Zorak skrev:Ja, frostsikringen bliver ikke så god som ved 50/50%..


Det vil jeg ikk gi dig ret i.. frostsikringen stiger ihvertfald fra 50/50 blandning til 75/25 blandnig, har godt nok ikke noget der kan måle videre op/ned, men tror det ikke :wink:


100% kølervæske fryser ved -16 grader og -40 grader ved 50/50%.
Nu med gammel BMW 525 e34.. Med dejlig 6 cylinderet motorlyd.. :D

Gammel bil: Ford Escort - DØD pga taxa.. :/ - Gammelt projekttopic..
Bufas
Senior Medlem
Indlæg: 332
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Slagelse
Kontakt:

#9 Indlæg af Bufas »

Hvordan har motoren det indvendigt? For et lille kalklag vil ændre en del på den mængde varme der kan overføres fra motor til kølevand. Ligeledes vil det også ændre fra vand til luft igennem køler.

Hva med en specielbygget køler hvor der både er kondensator olie og vandkøler i en sammenbygget enhed? så kunne det være det i sidste ende kunne give plads til en større vandkøler.
Brugeravatar
saxo-power
Nyt Medlem
Indlæg: 39
Tilmeldt: 29 aug 2007, 19:33
Geografisk sted: Sønderjylland

#10 Indlæg af saxo-power »

Mener at kunne huske at 100% ren ethylenglycol har et frysepunkt på ca 0 grader, kan ikke huske propylenglycol,men vinteren er vel slut nu :D
2001 Citroen saxo 1.6 VTS (100hk)
2006 Toyota avensis st. 2.0 sol (150hk)
1992 Peugeot 205 gti 1.9 (122hk) projekt
1977 vw golf gti 1.6 (110hk) projekt
Besvar