Ang køling
Redaktør: Moderatorer
- Vax
- Junior Medlem
- Indlæg: 84
- Tilmeldt: 14 jan 2006, 21:21
- Geografisk sted: Fyns land
Ang køling
Har lidt problemer med min vogn har tendens til at blive for varm hvis man køre friskt til i længere tid..
Har pt løst problemet ved at køre på ren kølervæske, virker fint, da det jo koger noget senere end vand (ca 140 grader uden tryk)
Er tilfreds nok med løsningen da jeg ikke har for meget plads ude foran til større køler.. MEN mange kigger mærkligt på mig når jeg fortæller om denne løsning.
Er der et problem som jeg har overset i forbindelse med den løsning, udover det er lidt tungere for vandpumpen at skovle rundt i...
Har pt løst problemet ved at køre på ren kølervæske, virker fint, da det jo koger noget senere end vand (ca 140 grader uden tryk)
Er tilfreds nok med løsningen da jeg ikke har for meget plads ude foran til større køler.. MEN mange kigger mærkligt på mig når jeg fortæller om denne løsning.
Er der et problem som jeg har overset i forbindelse med den løsning, udover det er lidt tungere for vandpumpen at skovle rundt i...
-
Zorak
- Senior Medlem
- Indlæg: 406
- Tilmeldt: 18 dec 2005, 20:11
- Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland
Ja, frostsikringen bliver ikke så god som ved 50/50%..
Nu med gammel BMW 525 e34.. Med dejlig 6 cylinderet motorlyd.. 
Gammel bil: Ford Escort - DØD pga taxa.. :/ - Gammelt projekttopic..
Gammel bil: Ford Escort - DØD pga taxa.. :/ - Gammelt projekttopic..
- Vax
- Junior Medlem
- Indlæg: 84
- Tilmeldt: 14 jan 2006, 21:21
- Geografisk sted: Fyns land
luske skrev:det er vel heller ikke så smart at køre en motor for varmt ?? men hvor varm bliver den ??
MVH Luske
Lige omkring 105 grader kan jeg få den op på efter uret, men der er nok varmere omkring turboen..
Ved godt vand under kølertrykket kan blive ca 120 grader før det koger, syntes bare sikkerhedsmargen blir for lille..
- Vax
- Junior Medlem
- Indlæg: 84
- Tilmeldt: 14 jan 2006, 21:21
- Geografisk sted: Fyns land
- Vax
- Junior Medlem
- Indlæg: 84
- Tilmeldt: 14 jan 2006, 21:21
- Geografisk sted: Fyns land
klyfax skrev:Dobbelt element køler ude foran. Fylder max det samme som endedækselerne... Koster mellem 1000 til 2000 kr plus en brugt køler...
Har turboen i vejen bagud, kondenseren frem efter, ic til venstre, forlygte til højre, hjelmen/lygteopstilling op efter, forbro nedaf...
Har planer om at flytte ic til næste vinter og så få mere plads, men indtil da vil jeg bare høre om jeg har overset noget ved den løsning jeg har nu
-
Zorak
- Senior Medlem
- Indlæg: 406
- Tilmeldt: 18 dec 2005, 20:11
- Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland
Vax skrev:Zorak skrev:Ja, frostsikringen bliver ikke så god som ved 50/50%..
Det vil jeg ikk gi dig ret i.. frostsikringen stiger ihvertfald fra 50/50 blandning til 75/25 blandnig, har godt nok ikke noget der kan måle videre op/ned, men tror det ikke
100% kølervæske fryser ved -16 grader og -40 grader ved 50/50%.
Nu med gammel BMW 525 e34.. Med dejlig 6 cylinderet motorlyd.. 
Gammel bil: Ford Escort - DØD pga taxa.. :/ - Gammelt projekttopic..
Gammel bil: Ford Escort - DØD pga taxa.. :/ - Gammelt projekttopic..
-
Bufas
- Senior Medlem
- Indlæg: 332
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Slagelse
- Kontakt:
Hvordan har motoren det indvendigt? For et lille kalklag vil ændre en del på den mængde varme der kan overføres fra motor til kølevand. Ligeledes vil det også ændre fra vand til luft igennem køler.
Hva med en specielbygget køler hvor der både er kondensator olie og vandkøler i en sammenbygget enhed? så kunne det være det i sidste ende kunne give plads til en større vandkøler.
Hva med en specielbygget køler hvor der både er kondensator olie og vandkøler i en sammenbygget enhed? så kunne det være det i sidste ende kunne give plads til en større vandkøler.
- saxo-power
- Nyt Medlem
- Indlæg: 39
- Tilmeldt: 29 aug 2007, 19:33
- Geografisk sted: Sønderjylland