Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 12 jun 2025, 12:27

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 38 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 26 maj 2004, 21:43 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 617
Geografisk sted: København
Der kan også findes en del information på denne side :
http://home.iprimus.com.au/stevebm/Dyno_Info.htm

_________________
Mvh
Michael.

[url=http://www.bluesecurity.com/solutions/do_not_intrude.asp?from=affiliate&refid=gjelsoe.dk&itemid=bn2:axp641lc][img:axp641lc]http://www.bluesecurity.com/Community/gallery/banner2.gif[/img:axp641lc][/url:axp641lc]


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 maj 2004, 21:44 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Jan skrev:
Daniel 537 skrev:
(Hk*7023,51) / Omdr/min = Nm

(Nm * Omdr/min) / 7023,51 = Hk


Hvordan kan man regne momentet ud, ud fra en formel og hk???
Hk og nm følges jo nødvendighvis ikke ad.......


Garanteret det gør!

Hestekræfter er simpelthen moment gange omdrejninger.

Det er intet andet end gemen fysik. Man måler iøvrigt ikke på effekten, men kun på momentet og omdrejningerne. Effekten regnes ud på basis af rpm og Nm

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 maj 2004, 22:20 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 jan 2004, 18:21
Indlæg: 211
Geografisk sted: Nordjylland
angåendde afbalancering...
det kan vel egentlig gøres ligesom tærskecylinderen på en mejetærsker...
hæng rullen op med mindst mulig rullemodstand og så vil det tungeste punkt jo vende nederst, monter derpå modvægt på den øverste del og så fremdeles til den kan hænge stille i i alle 360 grader der nu engang er på en omgang

_________________
Der er intet der ikke kan klares med et stykke ståltråd!!!
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=9850


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 maj 2004, 22:30 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Bror Fusk skrev:
angåendde afbalancering...
det kan vel egentlig gøres ligesom tærskecylinderen på en mejetærsker...
hæng rullen op med mindst mulig rullemodstand og så vil det tungeste punkt jo vende nederst, monter derpå modvægt på den øverste del og så fremdeles til den kan hænge stille i i alle 360 grader der nu engang er på en omgang


Jeg kunne godt blive lidt betænkelig ved den fremgangsmåde på så tunge emner vi har fat i til rullefelter.

Det vil afbalancere rullerne statisk, men hvad med den dynamiske ubalance?

Det vil være grimt hvis man får sådan en rulle over 200km/t og den ikke er i _dynamisk_ balance. Bare et MC felt har jo ofte over 600kg rulle og man kan vist levende forestille sig hvor meget den vil vibrere hvis der ikke er dynamisk balance.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 maj 2004, 00:06 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 aug 2003, 14:22
Indlæg: 704
Geografisk sted: Jyllinge
Det er skægt der er nogen der går med sådanne tanker for jeg har haft "lyst" til at bygge et rullefelt, men til knallerter :-)

Synes det kunne være skægt hvis alle de små knallertdrenge kunne se om deres forskellige ting ga noget. Kan selv huske når man skilte noget ad og polerede det og Måske gav det 1/10 hk

_________________
NMB1022 - èn kp60'er og en hulens masse 4g63 power


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 maj 2004, 05:38 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
tror egentlig ikke det bliver det store problem med hensyn til ubalance. hvis man gør sig umage med at bygge rullen! den maskine jeg plejer at arbejde på har en rulle på over 50 tons....den kører ofte med ubalance på over 100 kg.....med 500-600 RPM.....Ø 2500mm..... uden gener!meget afhænger af hvor stabil konstruktionen er. hvad regner i med af vægt og dia? MVH. søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 maj 2004, 06:41 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 529
Geografisk sted: Them
HenrikGM skrev:
Jan skrev:
Daniel 537 skrev:
(Hk*7023,51) / Omdr/min = Nm

(Nm * Omdr/min) / 7023,51 = Hk


Hvordan kan man regne momentet ud, ud fra en formel og hk???
Hk og nm følges jo nødvendighvis ikke ad.......


Garanteret det gør!

Hestekræfter er simpelthen moment gange omdrejninger.

Det er intet andet end gemen fysik. Man måler iøvrigt ikke på effekten, men kun på momentet og omdrejningerne. Effekten regnes ud på basis af rpm og Nm


Nu er jeg så nødt til at stille et tillægsspørgsmål.
Vi var til rullefelts-træf sidste år, og jeg havde vores Partner HDi med.
På benzinerne satte han en klemme på batteriets + pol, så kunne han udlæse rpm's den vej (Spørg mig ikke hvordan) Men på Dieselerne kunne han ikke få computeren til at vise rigtigt signal. Alle benzinerne fik momentkurve med, det gjorde os i dieselerne ikke. Jeg fik en rulning på 115.3 Hk, hvordan kan han oplyse Hk, uden at kende moment og rpm?

_________________
[size=100:1p5cjrlm][b:1p5cjrlm]Peugeot Partner 2.0 HD[color=red:1p5cjrlm]i[/color:1p5cjrlm][/b:1p5cjrlm][/size:1p5cjrlm]


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 maj 2004, 08:04 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
omdrejningstallet på rullerne er kendt:-)

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel: Formel
Indlæg: 27 maj 2004, 18:05 
Tror Jeg har den nu Ca.
Det er et spørgsmål om at lave om på formlerne....

Først kendte værdier : Hastighed(Acc.Force), Tid, Masse.

Accelration m/s = Hastighed/Tid s

Force = Accelration m/s * Masse (kg)

Moment = Force * Radius(Arm)

Hk = Rpm*Moment / 5252 (da alle biler ved 5252RPM har ens Moment/HK)

Hvis dette udregnes på rulen, så er der taget højde for effekt spild i gearkasse og rullemodstand.
Så skal man bare modregne de to Gearinger(Hjul/Gearkasse) for at få HK/ Moment på motoren

SE LIGE DENNE SIDE, KAN ANBEFALES AT LÆSE

http://vettenet.org/torquehp.html


Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 27 maj 2004, 20:25 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Accelerationer er m/s i anden...

Hvad mener du med:
"(da alle biler ved 5252RPM har ens Moment/HK)"?
Det giver da ingen mening overhovedet...

v/h christian

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 38 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team