Udregning på rullefelt
Redaktør: Moderatorer
-
Cossie
- Mester Medlem
- Indlæg: 617
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: København
- Kontakt:
Der kan også findes en del information på denne side :
http://home.iprimus.com.au/stevebm/Dyno_Info.htm
http://home.iprimus.com.au/stevebm/Dyno_Info.htm
Mvh
Michael.
[url=http://www.bluesecurity.com/solutions/d ... 2:axp641lc][img:axp641lc]http://www.bluesecurity.com/Community/g ... anner2.gif[/img:axp641lc][/url:axp641lc]
Michael.
[url=http://www.bluesecurity.com/solutions/d ... 2:axp641lc][img:axp641lc]http://www.bluesecurity.com/Community/g ... anner2.gif[/img:axp641lc][/url:axp641lc]
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Jan skrev:Daniel 537 skrev:(Hk*7023,51) / Omdr/min = Nm
(Nm * Omdr/min) / 7023,51 = Hk
Hvordan kan man regne momentet ud, ud fra en formel og hk???
Hk og nm følges jo nødvendighvis ikke ad.......
Garanteret det gør!
Hestekræfter er simpelthen moment gange omdrejninger.
Det er intet andet end gemen fysik. Man måler iøvrigt ikke på effekten, men kun på momentet og omdrejningerne. Effekten regnes ud på basis af rpm og Nm
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
Bror Fusk
- Medlem
- Indlæg: 211
- Tilmeldt: 11 jan 2004, 18:21
- Geografisk sted: Nordjylland
angåendde afbalancering...
det kan vel egentlig gøres ligesom tærskecylinderen på en mejetærsker...
hæng rullen op med mindst mulig rullemodstand og så vil det tungeste punkt jo vende nederst, monter derpå modvægt på den øverste del og så fremdeles til den kan hænge stille i i alle 360 grader der nu engang er på en omgang
det kan vel egentlig gøres ligesom tærskecylinderen på en mejetærsker...
hæng rullen op med mindst mulig rullemodstand og så vil det tungeste punkt jo vende nederst, monter derpå modvægt på den øverste del og så fremdeles til den kan hænge stille i i alle 360 grader der nu engang er på en omgang
Der er intet der ikke kan klares med et stykke ståltråd!!!
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=9850
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=9850
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Bror Fusk skrev:angåendde afbalancering...
det kan vel egentlig gøres ligesom tærskecylinderen på en mejetærsker...
hæng rullen op med mindst mulig rullemodstand og så vil det tungeste punkt jo vende nederst, monter derpå modvægt på den øverste del og så fremdeles til den kan hænge stille i i alle 360 grader der nu engang er på en omgang
Jeg kunne godt blive lidt betænkelig ved den fremgangsmåde på så tunge emner vi har fat i til rullefelter.
Det vil afbalancere rullerne statisk, men hvad med den dynamiske ubalance?
Det vil være grimt hvis man får sådan en rulle over 200km/t og den ikke er i _dynamisk_ balance. Bare et MC felt har jo ofte over 600kg rulle og man kan vist levende forestille sig hvor meget den vil vibrere hvis der ikke er dynamisk balance.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
- nmb1022
- Mester Medlem
- Indlæg: 704
- Tilmeldt: 10 aug 2003, 15:22
- Geografisk sted: Jyllinge
Det er skægt der er nogen der går med sådanne tanker for jeg har haft "lyst" til at bygge et rullefelt, men til knallerter
Synes det kunne være skægt hvis alle de små knallertdrenge kunne se om deres forskellige ting ga noget. Kan selv huske når man skilte noget ad og polerede det og Måske gav det 1/10 hk
Synes det kunne være skægt hvis alle de små knallertdrenge kunne se om deres forskellige ting ga noget. Kan selv huske når man skilte noget ad og polerede det og Måske gav det 1/10 hk
NMB1022 - èn kp60'er og en hulens masse 4g63 power
-
lqs
- Mester Medlem
- Indlæg: 4407
- Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46
tror egentlig ikke det bliver det store problem med hensyn til ubalance. hvis man gør sig umage med at bygge rullen! den maskine jeg plejer at arbejde på har en rulle på over 50 tons....den kører ofte med ubalance på over 100 kg.....med 500-600 RPM.....Ø 2500mm..... uden gener!meget afhænger af hvor stabil konstruktionen er. hvad regner i med af vægt og dia? MVH. søren
-
Carsten 205 GTI 1,9 T
- Mester Medlem
- Indlæg: 529
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Them
- Kontakt:
HenrikGM skrev:Jan skrev:Daniel 537 skrev:(Hk*7023,51) / Omdr/min = Nm
(Nm * Omdr/min) / 7023,51 = Hk
Hvordan kan man regne momentet ud, ud fra en formel og hk???
Hk og nm følges jo nødvendighvis ikke ad.......
Garanteret det gør!
Hestekræfter er simpelthen moment gange omdrejninger.
Det er intet andet end gemen fysik. Man måler iøvrigt ikke på effekten, men kun på momentet og omdrejningerne. Effekten regnes ud på basis af rpm og Nm
Nu er jeg så nødt til at stille et tillægsspørgsmål.
Vi var til rullefelts-træf sidste år, og jeg havde vores Partner HDi med.
På benzinerne satte han en klemme på batteriets + pol, så kunne han udlæse rpm's den vej (Spørg mig ikke hvordan) Men på Dieselerne kunne han ikke få computeren til at vise rigtigt signal. Alle benzinerne fik momentkurve med, det gjorde os i dieselerne ikke. Jeg fik en rulning på 115.3 Hk, hvordan kan han oplyse Hk, uden at kende moment og rpm?
[size=100:1p5cjrlm][b:1p5cjrlm]Peugeot Partner 2.0 HD[color=red:1p5cjrlm]i[/color:1p5cjrlm][/b:1p5cjrlm][/size:1p5cjrlm]
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
omdrejningstallet på rullerne er kendt:-)
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
Zyfer
Formel
Tror Jeg har den nu Ca.
Det er et spørgsmål om at lave om på formlerne....
Først kendte værdier : Hastighed(Acc.Force), Tid, Masse.
Accelration m/s = Hastighed/Tid s
Force = Accelration m/s * Masse (kg)
Moment = Force * Radius(Arm)
Hk = Rpm*Moment / 5252 (da alle biler ved 5252RPM har ens Moment/HK)
Hvis dette udregnes på rulen, så er der taget højde for effekt spild i gearkasse og rullemodstand.
Så skal man bare modregne de to Gearinger(Hjul/Gearkasse) for at få HK/ Moment på motoren
SE LIGE DENNE SIDE, KAN ANBEFALES AT LÆSE
http://vettenet.org/torquehp.html
Det er et spørgsmål om at lave om på formlerne....
Først kendte værdier : Hastighed(Acc.Force), Tid, Masse.
Accelration m/s = Hastighed/Tid s
Force = Accelration m/s * Masse (kg)
Moment = Force * Radius(Arm)
Hk = Rpm*Moment / 5252 (da alle biler ved 5252RPM har ens Moment/HK)
Hvis dette udregnes på rulen, så er der taget højde for effekt spild i gearkasse og rullemodstand.
Så skal man bare modregne de to Gearinger(Hjul/Gearkasse) for at få HK/ Moment på motoren
SE LIGE DENNE SIDE, KAN ANBEFALES AT LÆSE
http://vettenet.org/torquehp.html
-
Havneren
- Mester Medlem
- Indlæg: 2671
- Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00