hvorfor CO2 i turboen???

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Reeed
Nyt Medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 07 sep 2004, 13:10

hvorfor CO2 i turboen???

#1 Indlæg af Reeed »

hvorfor er det lige at man ser at nogen giver deres turbo et ordentlig skud ned CO2 slukkeren inden de skal køre?? er det for at køle turboen eller luften den suger ind? og kvæler det ikke forbrændingen?
Nolan
Mester Medlem
Indlæg: 639
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Østjylland

#2 Indlæg af Nolan »

Det er ikke turboen, der får et skud kulsyresne. Det er ladeluftkøleren.
Man gør det for at give køleren større effektivitet.

Når bilen står stille, er der intet flow af luft gennem ladeluftkøleren. Den akkumulerer derfor varme fra indsugningsluften. Det er denne varme man river væk, ved at køle den med kulsyren.
Desuden vil den, de næste minutter, køle meget mere effektivt, da den jo er pissekold.

Mvh
Nolan
Reeed
Nyt Medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 07 sep 2004, 13:10

#3 Indlæg af Reeed »

okay det giver vist også mere mening gg takker
Gæst

#4 Indlæg af Gæst »

kan man mon lave en form for anti lag med co2, ved at montere et rør til udstødnings manifolden + lidt styring af det.
Brugeravatar
hYe
Mester Medlem
Indlæg: 732
Tilmeldt: 19 dec 2003, 13:34
Geografisk sted: Malmö

#5 Indlæg af hYe »

kan man mon lave en form for anti lag med co2, ved at montere et rør til udstødnings manifolden + lidt styring af det.

Kort sagt... Nej...
Antilag fungere ved at lade benzin brænde af i udstødningsmanifolden for at holde ladetryk på turbo'en...
Det var meget kort sagt..
Nogen herinde kan vel evt. uddybe det noget mere..
Smøring er ALT!

"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."

- Mikhail Timofeevich Kalashnikov
Gæst

#6 Indlæg af Gæst »

Nolan skrev:Det er ikke turboen, der får et skud kulsyresne. Det er ladeluftkøleren.
Man gør det for at give køleren større effektivitet.

Når bilen står stille, er der intet flow af luft gennem ladeluftkøleren. Den akkumulerer derfor varme fra indsugningsluften. Det er denne varme man river væk, ved at køle den med kulsyren.
Desuden vil den, de næste minutter, køle meget mere effektivt, da den jo er pissekold.

Mvh
Nolan
der er flow gennem ladeluftkøleren når bilen går i tomgang.... det er i mange tilfælde det eneste der gør at vandkøler og div andre varmekilder i motorrummet ikke driver temperaturen på selve elementet helt i vejret! men der er intet flow gennem fronten af bilen.... kan let løses ved hjælp af elblæser..... derfor virker ladeluftkøleren ofte som intervarmer de første 100meter !!!! MVH. søren
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#7 Indlæg af K-FINN »

Det ser bare smart ud.Hjælper ikke noget.Det var bedre at åbne motorhjælm og starte blæsere.
MVH Finn.
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#8 Indlæg af Havneren »

Ja... Det virker i hvert fald også. Jeg kan tydeligt se på min MAT hvis jeg starter blæseren når jeg holder i kø op til stregen. Den falder stødt...

v/h christian
Besvar