hvorfor CO2 i turboen???
Redaktør: Moderatorer
-
Reeed
- Nyt Medlem
- Indlæg: 15
- Tilmeldt: 07 sep 2004, 13:10
hvorfor CO2 i turboen???
hvorfor er det lige at man ser at nogen giver deres turbo et ordentlig skud ned CO2 slukkeren inden de skal køre?? er det for at køle turboen eller luften den suger ind? og kvæler det ikke forbrændingen?
-
Nolan
- Mester Medlem
- Indlæg: 639
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Østjylland
Det er ikke turboen, der får et skud kulsyresne. Det er ladeluftkøleren.
Man gør det for at give køleren større effektivitet.
Når bilen står stille, er der intet flow af luft gennem ladeluftkøleren. Den akkumulerer derfor varme fra indsugningsluften. Det er denne varme man river væk, ved at køle den med kulsyren.
Desuden vil den, de næste minutter, køle meget mere effektivt, da den jo er pissekold.
Mvh
Nolan
Man gør det for at give køleren større effektivitet.
Når bilen står stille, er der intet flow af luft gennem ladeluftkøleren. Den akkumulerer derfor varme fra indsugningsluften. Det er denne varme man river væk, ved at køle den med kulsyren.
Desuden vil den, de næste minutter, køle meget mere effektivt, da den jo er pissekold.
Mvh
Nolan
-
Gæst
- hYe
- Mester Medlem
- Indlæg: 732
- Tilmeldt: 19 dec 2003, 13:34
- Geografisk sted: Malmö
kan man mon lave en form for anti lag med co2, ved at montere et rør til udstødnings manifolden + lidt styring af det.
Kort sagt... Nej...
Antilag fungere ved at lade benzin brænde af i udstødningsmanifolden for at holde ladetryk på turbo'en...
Det var meget kort sagt..
Nogen herinde kan vel evt. uddybe det noget mere..
Smøring er ALT!
"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."
- Mikhail Timofeevich Kalashnikov
"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."
- Mikhail Timofeevich Kalashnikov
-
Gæst
der er flow gennem ladeluftkøleren når bilen går i tomgang.... det er i mange tilfælde det eneste der gør at vandkøler og div andre varmekilder i motorrummet ikke driver temperaturen på selve elementet helt i vejret! men der er intet flow gennem fronten af bilen.... kan let løses ved hjælp af elblæser..... derfor virker ladeluftkøleren ofte som intervarmer de første 100meter !!!! MVH. sørenNolan skrev:Det er ikke turboen, der får et skud kulsyresne. Det er ladeluftkøleren.
Man gør det for at give køleren større effektivitet.
Når bilen står stille, er der intet flow af luft gennem ladeluftkøleren. Den akkumulerer derfor varme fra indsugningsluften. Det er denne varme man river væk, ved at køle den med kulsyren.
Desuden vil den, de næste minutter, køle meget mere effektivt, da den jo er pissekold.
Mvh
Nolan
-
Havneren
- Mester Medlem
- Indlæg: 2671
- Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00