Oliekøler godt eller

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Den gode

Oliekøler godt eller

#1 Indlæg af Den gode »

er en oliekøler en god eller dårlig ting, kan den give fler hk ??? overvejer at få en til min lille escort 1,6 16v. Hvor kan de købes og hvad er prisen på den
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#2 Indlæg af lqs »

spild af penge på min. 95% af alle danske biler! gør ofte mere skade end gavn hvis ikke der er termostatstyrring. MVH. søren
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#3 Indlæg af Transitfar »

Nu kan man jo i princippet ikke spilde sine penge på en Escort, men bortset fra det, så har du nok ret, Søren....... :wink:
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Brugeravatar
John Sahl
Admin
Admin
Indlæg: 2105
Tilmeldt: 15 sep 2003, 13:17
Geografisk sted: Borup
Kontakt:

Re: Oliekøler godt eller

#4 Indlæg af John Sahl »

Den gode skrev:er en oliekøler en god eller dårlig ting, kan den give fler hk ??? overvejer at få en til min lille escort 1,6 16v. Hvor kan de købes og hvad er prisen på den


Den giver ikke flere Hk og vil være overkill til din motor, så brug hellere pengene på noget andet.
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede
Brugeravatar
Lars E
Mester Medlem
Indlæg: 603
Tilmeldt: 24 aug 2003, 18:14
Geografisk sted: 7160 Aale city

#5 Indlæg af Lars E »

En olie køler (evt støre end standard) er kun nødvendig hvis du har tunnet din motor.
Hvis du er i tvivl omkring din olie temp. skal du starte med at købe en olie temp. føler/ur, så du kan se om olien bliver for varm.
Alm. drift temp ca. 80-90c. (115-125c. OK. ved race belastning) Men den skal normalt have ca. samme temp. som dit kølevand.
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#6 Indlæg af lqs »

derfor er den bedste løsning ofte vand/olie køler model varmeveksler! så kan kølevandet også varme olien op så den tidligere kommer op på den rigtige temperatur! MVH. søren
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#7 Indlæg af Transitfar »

lqs skrev:derfor er den bedste løsning ofte vand/olie køler model varmeveksler! så kan kølevandet også varme olien op så den tidligere kommer op på den rigtige temperatur! MVH. søren

Er det ikke olien, som kommer først op i temperatur??? Den er da tættere på de varme dele, og har forøvrigt også mindre varmefylde.
Jeg har da også altid sagt, at varmeveksleren, som sidder mellem oliefilteret og motorblokken var til at AFKØLE olien med.
Og ligeledes med min NYE brugte bil :lol: , der er olien i automatgearkassen ført ud i "motorkølevæske-køleren" (undskyld det lange ord, det er blot for at undgå misforståelser...), og jeg går ud fra, at det er for at AFKØLE automatgearkasseolien.
Men det er måske kun olien i servostyringen, som skal AFKØLES???? Der er røret jo bare ført ud foran for at vende i fartvinden, inden olien vender tilbage til systemet igen.
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#8 Indlæg af Morten VJ »

på normale motorer er det kølevandet der først når driftstemperatur, olien kommer først langt senere, grunden til dette er at køler væsken er imeget tæt forbindelse med forbrændings kammeret, og har et større areal den optager varmen fra. Sa defor er en varmevekser en god ide hvis motorens køler er stor nok. Har først set det på en gl. SAAB fra 1979.
Hvis kølesydtemet derimod er underdimensioneret i forhold til motorens effekt/ varmeudvikling kan det afhjælpes med en termostat styret oliekøler. men det er normalt kun i ekstreme tilfælde.
En olie køler giver ikke mere effekt, men sørger for at oliens temperatur er optimal og der med vil den forlænge motorens levetid.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#9 Indlæg af Transitfar »

Det vil altså sige, at veksleren ved oliefilteret skal opvarme olien, selv om den tit benævnes som oliekøler-veksler??
Men navne- og begrebsforvirring er jo almindeligt, det er jo netop derfor at vi har denne snak.... :lol: .
At mit EGR-system går igennem en kølevandsveksler kan jeg sådan set godt forstå, udstødningsgas er jo nødvendigvis temmelig varmt, selv på en diesel. Automatgearkasseoliekølesystemet og servooliekølerørerne nævnte jeg kun i et forsøg på at "skubbe" lidt til lqs.
Den gode Søren er jo sjov nok, når han kommer i sit ligefremme humør... :wink:
Men jeg tror nu stadigvæk, at oliefiltervarmekølevekslerens funktion er lidt mere kompleks......... :?
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#10 Indlæg af Morten VJ »

Ja netop kølevandet opvarmer olien når olien er kold. Når man så har pisket ned gennem tyskland og olien er blevet vamere end kølevandet vil den blive kølet ned, hvis køleren er stor nok på kølesystemet, det samme gælder for automat gearkasser. mht. servokøling tror jeg ikke bilfabrikanterne giger at lave om på systemet bare for at den skal køre i det kolde skandinavien istedet for i sahara. hvor meger koster 2 slanger og et bukket jern rør.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Besvar