Oliekøler godt eller
Redaktør: Moderatorer
-
Den gode
Oliekøler godt eller
er en oliekøler en god eller dårlig ting, kan den give fler hk ??? overvejer at få en til min lille escort 1,6 16v. Hvor kan de købes og hvad er prisen på den
- Transitfar
- Mester Medlem
- Indlæg: 1901
- Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
- Geografisk sted: Horsens
- Kontakt:
- John Sahl
- Admin

- Indlæg: 2105
- Tilmeldt: 15 sep 2003, 13:17
- Geografisk sted: Borup
- Kontakt:
Re: Oliekøler godt eller
Den gode skrev:er en oliekøler en god eller dårlig ting, kan den give fler hk ??? overvejer at få en til min lille escort 1,6 16v. Hvor kan de købes og hvad er prisen på den
Den giver ikke flere Hk og vil være overkill til din motor, så brug hellere pengene på noget andet.
- Lars E
- Mester Medlem
- Indlæg: 603
- Tilmeldt: 24 aug 2003, 18:14
- Geografisk sted: 7160 Aale city
En olie køler (evt støre end standard) er kun nødvendig hvis du har tunnet din motor.
Hvis du er i tvivl omkring din olie temp. skal du starte med at købe en olie temp. føler/ur, så du kan se om olien bliver for varm.
Alm. drift temp ca. 80-90c. (115-125c. OK. ved race belastning) Men den skal normalt have ca. samme temp. som dit kølevand.
Hvis du er i tvivl omkring din olie temp. skal du starte med at købe en olie temp. føler/ur, så du kan se om olien bliver for varm.
Alm. drift temp ca. 80-90c. (115-125c. OK. ved race belastning) Men den skal normalt have ca. samme temp. som dit kølevand.
Hilsen Lars E
2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk
2cv 0,6Tii + Dnepr K750
http://www.snail.s4.bizhat.com/viewtopi ... orum=snail
www.Danskcitroenklub.dk
- Transitfar
- Mester Medlem
- Indlæg: 1901
- Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
- Geografisk sted: Horsens
- Kontakt:
lqs skrev:derfor er den bedste løsning ofte vand/olie køler model varmeveksler! så kan kølevandet også varme olien op så den tidligere kommer op på den rigtige temperatur! MVH. søren
Er det ikke olien, som kommer først op i temperatur??? Den er da tættere på de varme dele, og har forøvrigt også mindre varmefylde.
Jeg har da også altid sagt, at varmeveksleren, som sidder mellem oliefilteret og motorblokken var til at AFKØLE olien med.
Og ligeledes med min NYE brugte bil
Men det er måske kun olien i servostyringen, som skal AFKØLES???? Der er røret jo bare ført ud foran for at vende i fartvinden, inden olien vender tilbage til systemet igen.
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
på normale motorer er det kølevandet der først når driftstemperatur, olien kommer først langt senere, grunden til dette er at køler væsken er imeget tæt forbindelse med forbrændings kammeret, og har et større areal den optager varmen fra. Sa defor er en varmevekser en god ide hvis motorens køler er stor nok. Har først set det på en gl. SAAB fra 1979.
Hvis kølesydtemet derimod er underdimensioneret i forhold til motorens effekt/ varmeudvikling kan det afhjælpes med en termostat styret oliekøler. men det er normalt kun i ekstreme tilfælde.
En olie køler giver ikke mere effekt, men sørger for at oliens temperatur er optimal og der med vil den forlænge motorens levetid.
MVH
Morten
Hvis kølesydtemet derimod er underdimensioneret i forhold til motorens effekt/ varmeudvikling kan det afhjælpes med en termostat styret oliekøler. men det er normalt kun i ekstreme tilfælde.
En olie køler giver ikke mere effekt, men sørger for at oliens temperatur er optimal og der med vil den forlænge motorens levetid.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
- Transitfar
- Mester Medlem
- Indlæg: 1901
- Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
- Geografisk sted: Horsens
- Kontakt:
Det vil altså sige, at veksleren ved oliefilteret skal opvarme olien, selv om den tit benævnes som oliekøler-veksler??
Men navne- og begrebsforvirring er jo almindeligt, det er jo netop derfor at vi har denne snak....
.
At mit EGR-system går igennem en kølevandsveksler kan jeg sådan set godt forstå, udstødningsgas er jo nødvendigvis temmelig varmt, selv på en diesel. Automatgearkasseoliekølesystemet og servooliekølerørerne nævnte jeg kun i et forsøg på at "skubbe" lidt til lqs.
Den gode Søren er jo sjov nok, når han kommer i sit ligefremme humør...
Men jeg tror nu stadigvæk, at oliefiltervarmekølevekslerens funktion er lidt mere kompleks.........
Men navne- og begrebsforvirring er jo almindeligt, det er jo netop derfor at vi har denne snak....
At mit EGR-system går igennem en kølevandsveksler kan jeg sådan set godt forstå, udstødningsgas er jo nødvendigvis temmelig varmt, selv på en diesel. Automatgearkasseoliekølesystemet og servooliekølerørerne nævnte jeg kun i et forsøg på at "skubbe" lidt til lqs.
Den gode Søren er jo sjov nok, når han kommer i sit ligefremme humør...
Men jeg tror nu stadigvæk, at oliefiltervarmekølevekslerens funktion er lidt mere kompleks.........
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Ja netop kølevandet opvarmer olien når olien er kold. Når man så har pisket ned gennem tyskland og olien er blevet vamere end kølevandet vil den blive kølet ned, hvis køleren er stor nok på kølesystemet, det samme gælder for automat gearkasser. mht. servokøling tror jeg ikke bilfabrikanterne giger at lave om på systemet bare for at den skal køre i det kolde skandinavien istedet for i sahara. hvor meger koster 2 slanger og et bukket jern rør.
MVH
Morten
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
