Lambda tal
Redaktør: Moderatorer
-
Nielsen
Lambda tal
Kan lambda tallet blive ændre ved sænkning af kompressionen , det er min nemlig blivet , men tror det er katten som er defekt , bare lige et spørgsmål ?
Nielsen
Nielsen
- nmb1022
- Mester Medlem
- Indlæg: 704
- Tilmeldt: 10 aug 2003, 15:22
- Geografisk sted: Jyllinge
- bmwmanden
- Medlem
- Indlæg: 208
- Tilmeldt: 12 jan 2004, 20:31
- Geografisk sted: Vejle
Lambda tal
Hej
Når du sænker kompressionen i din motor vil din blanding blive en smule federe, da luften bliver trykket mindre sammen. Hvis du har sænket kompressionen for at sætte turbo på, så vil den udligne dit lambda tal, da den jo vil øge kompressionen i forbrændingskammeret
Når du sænker kompressionen i din motor vil din blanding blive en smule federe, da luften bliver trykket mindre sammen. Hvis du har sænket kompressionen for at sætte turbo på, så vil den udligne dit lambda tal, da den jo vil øge kompressionen i forbrændingskammeret
BMW ---> Best Motor in the World!
-
Nielsen
-
Havneren
- Mester Medlem
- Indlæg: 2671
- Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00
Re: Lambda tal
bmwmanden skrev:Hej
Når du sænker kompressionen i din motor vil din blanding blive en smule federe, da luften bliver trykket mindre sammen. Hvis du har sænket kompressionen for at sætte turbo på, så vil den udligne dit lambda tal, da den jo vil øge kompressionen i forbrændingskammeret
Vrøvl!
Din blanding bliver absolut ikke federe fordi at luften trykkes mindre sammen... Den vil være nøjagtig den samme som før da motoren vil suge nøjagtig den sammen mængde luft ind som den gjorde før, MEN din forbrænding bliver dog en anelse dårligere pga. dårliger kompresion så det kan muligvis være årsagen!
Lamdatallet er en direkte værdi for blandingsforholdet... hvor lamda 1 svarer til 14,7/1.
Det der f.eks. kunne sker er at din lamdasonde registrer den lidt dårliger forbrænding og derfor så kompencerer på blandingsforholdet som så vises på dit lamda tal.
Jeg har selv været ude for noget i den stil (har også sænket kompresion), jeg kan justerer alt på min motor. Jeg justerede ind til lamda 1 hvor ved at COén så var en anelse for høj. Problemet med coén afhjælp jeg med en større katalysator. Og det gjorde trikket for mig.
Hvis det der i mod er dit lamdatal der er forkert vil en større kat nok ikke gøre ret meget... Måske er din lamdasonde defekt eller en temperaturføler måske. Har du nogle justeringsmuligheder og hvad viste lamdatallet og coén? Og hvad viste det ved forhøjet tomgang?
v/h christian
- bmwmanden
- Medlem
- Indlæg: 208
- Tilmeldt: 12 jan 2004, 20:31
- Geografisk sted: Vejle
Lmabda tal
Hej
Undskyld misforståelsen, du har ret Havneren, det var også den dårlige forbrænding jeg lige ville understrege...
Undskyld misforståelsen, du har ret Havneren, det var også den dårlige forbrænding jeg lige ville understrege...
BMW ---> Best Motor in the World!
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Det er sandsynlig vis en af to ting enten som havneren var inde på en død lambda sensor, en frisk i en standart motor skal som minimim skiftet fra høj til lav volt 4 gange i sekundet. ellers kan det være en død kat pga. et overdrevent benzintilskud i længere tid pga. turbokonverteringen.
Dette er kun ment som forslag der lige faldt mig for.
MVH
Morten
Dette er kun ment som forslag der lige faldt mig for.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
Nielsen
-
Havneren
- Mester Medlem
- Indlæg: 2671
- Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00
Så prøv ad at skriv de målte værdier ned og ved hvilket omdrejningstal. Husk at forhøjet tomgang er ved 2500 omdr.
Sørg for at få lavet dem ordentligt... Dvs. ikke utæt udstødningssystem eller 2 afgangsrør. Så skal det ene spærres til (jeg kan dog ikke se forskel om man spærre det til eller ej, men det er forskriften).
v/h christian
Sørg for at få lavet dem ordentligt... Dvs. ikke utæt udstødningssystem eller 2 afgangsrør. Så skal det ene spærres til (jeg kan dog ikke se forskel om man spærre det til eller ej, men det er forskriften).
v/h christian