Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 feb 2025, 11:35

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Lambda tal
Kan lambda tallet blive ændre ved sænkning af kompressionen , det er min nemlig blivet , men tror det er katten som er defekt , bare lige et spørgsmål ?

Nielsen

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Hvis din f.eks. udstødning er utæt kan den blive for høj..

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jyllinge
Det kan det vel godt, da lavere kompression vel ikke forbrænder den samme mængde benz lige så godt. Men mon ikke der kommer et sæt rigig kloge hoveder og giver dig et 100% svar

Titel: Lambda tal
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vejle
Hej

Når du sænker kompressionen i din motor vil din blanding blive en smule federe, da luften bliver trykket mindre sammen. Hvis du har sænket kompressionen for at sætte turbo på, så vil den udligne dit lambda tal, da den jo vil øge kompressionen i forbrændingskammeret

Titel:
Det er jo bare det at jeg har pillet turboen af for jeg skal til syn , så er det jo bare og det var kompressionen der var skyld i det eller noget andet .

Nielsen

Mester Medlem

bmwmanden skrev:
Hej

Når du sænker kompressionen i din motor vil din blanding blive en smule federe, da luften bliver trykket mindre sammen. Hvis du har sænket kompressionen for at sætte turbo på, så vil den udligne dit lambda tal, da den jo vil øge kompressionen i forbrændingskammeret

Vrøvl!
Din blanding bliver absolut ikke federe fordi at luften trykkes mindre sammen... Den vil være nøjagtig den samme som før da motoren vil suge nøjagtig den sammen mængde luft ind som den gjorde før, MEN din forbrænding bliver dog en anelse dårligere pga. dårliger kompresion så det kan muligvis være årsagen!

Lamdatallet er en direkte værdi for blandingsforholdet... hvor lamda 1 svarer til 14,7/1.

Det der f.eks. kunne sker er at din lamdasonde registrer den lidt dårliger forbrænding og derfor så kompencerer på blandingsforholdet som så vises på dit lamda tal.

Jeg har selv været ude for noget i den stil (har også sænket kompresion), jeg kan justerer alt på min motor. Jeg justerede ind til lamda 1 hvor ved at COén så var en anelse for høj. Problemet med coén afhjælp jeg med en større katalysator. Og det gjorde trikket for mig.

Hvis det der i mod er dit lamdatal der er forkert vil en større kat nok ikke gøre ret meget... Måske er din lamdasonde defekt eller en temperaturføler måske. Har du nogle justeringsmuligheder og hvad viste lamdatallet og coén? Og hvad viste det ved forhøjet tomgang?

v/h christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel: Lmabda tal
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vejle
Hej

Undskyld misforståelsen, du har ret Havneren, det var også den dårlige forbrænding jeg lige ville understrege...

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Det er sandsynlig vis en af to ting enten som havneren var inde på en død lambda sensor, en frisk i en standart motor skal som minimim skiftet fra høj til lav volt 4 gange i sekundet. ellers kan det være en død kat pga. et overdrevent benzintilskud i længere tid pga. turbokonverteringen.

Dette er kun ment som forslag der lige faldt mig for.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
har lige fået ny lamdba sonde i for en måned siden , katten er byttet ud med en anden som lige har været til syn , så må prøve at måle igen på mandag

ellers tak for de gode råd

Nielsen

Titel:
Mester Medlem

Så prøv ad at skriv de målte værdier ned og ved hvilket omdrejningstal. Husk at forhøjet tomgang er ved 2500 omdr.

Sørg for at få lavet dem ordentligt... Dvs. ikke utæt udstødningssystem eller 2 afgangsrør. Så skal det ene spærres til (jeg kan dog ikke se forskel om man spærre det til eller ej, men det er forskriften).

v/h christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time