Hvor varm må indsugningsluften være når man kører med turbo
Efter intercooleren, altså før spjældet?
Redaktør: Moderatorer
Transitfar skrev:@ HenrikGM: Hvorfor er det så godt, at udstødningstemperaturen er 2-3 grader lavere pga. en enkelt grads lavere indsugningstemperatur???
Du skriver at det er "tydeligt", men jeg forstår det ikke, så nu må jeg (igen) bede om en uddybende forklaring.
Faktisk er jeg lidt ked af, at du udstiller mig på nettet på denne måde.....
Hvis man gerne vil have en lav udstødningstemperatur, så kører man da bare i en Transit diesel![]()
.
Det udnytter også brændstoffet bedre.
1 grad lavere indsugningstemp giver 2-3 grader lavere udstødningstemp.
Og så skulle det være ret tydeligt hvorfor intercooler er absolut nødvendig, og ikke blot et klistermærke til bagklappen
Morten VJ skrev:Jeg mener at det er rimeligt irrelevant at opgive en absolut temperatur, da de ydre forhold: Luftens temperarur, Luftfugtigheden, Lufttrykket, Bilens hastighed, Tidsrummet under tryk, Har bilen lige holdt stille og er intercooleren dermed blevet varmet op.
Alle disse parametre har en indflydelse på temperaturen efter intercooleren.
Kiggede i nogle af mine gamle datalogs her ligger temperaturen og svinger mellem 14+ grader og 3- grader ved kortere accelration Maks 4 sek med et tryk på 170 Kpa. Kølevands temperatureen steg derimod rimeligt konstant med ca. 10 grader.
Dette er blot min mening.
MVH
Morten