Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 feb 2025, 19:03

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Hallo..

Hvor varm må indsugningsluften være når man kører med turbo :?:
Efter intercooleren, altså før spjældet?

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Maks målt temp idag 14 grader celsius.
Temp. kommer meget an på turboens opbygning, ladeluftkølerens effektivitet, luftens temperatur.
Det man stræber efter er den størst mulige temp. sænkning med det mindst mulige tryktab.

en tommelfinger regel er at for hver 6 grader man sænker indsugnings luft temperaturen vinder man ca 1% i effekt.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Moderator

Eller nok så væsentligt for motoren:

1 grad lavere indsugningstemp giver 2-3 grader lavere udstødningstemp.

Og så skulle det være ret tydeligt hvorfor intercooler er absolut nødvendig, og ikke blot et klistermærke til bagklappen ;-)

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vejle
Hej

Hvis du kan få luft temperaturen ned på et sted mellem 25-35 grader celcius så kan du være meget godt tilfreds med det. Hvis du ramme en 10-15 grader højere vil det ikke være kritisk for motoren, men du får naturligvis en smule mindsket effekt

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Jeg mener at det er rimeligt irrelevant at opgive en absolut temperatur, da de ydre forhold: Luftens temperarur, Luftfugtigheden, Lufttrykket, Bilens hastighed, Tidsrummet under tryk, Har bilen lige holdt stille og er intercooleren dermed blevet varmet op.
Alle disse parametre har en indflydelse på temperaturen efter intercooleren.
Kiggede i nogle af mine gamle datalogs her ligger temperaturen og svinger mellem 14+ grader og 3- grader ved kortere accelration Maks 4 sek med et tryk på 170 Kpa. Kølevands temperatureen steg derimod rimeligt konstant med ca. 10 grader.

Dette er blot min mening.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel: Varme
Jeg har en Celica med vand-intercooler og der ligger indsugningstemp. ved hård kørsel lige omkring de 50 grader, er det ikke for meget, nogle forslag.?

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
@ HenrikGM: Hvorfor er det så godt, at udstødningstemperaturen er 2-3 grader lavere pga. en enkelt grads lavere indsugningstemperatur???
Du skriver at det er "tydeligt", men jeg forstår det ikke, så nu må jeg (igen) bede om en uddybende forklaring :oops: .
Faktisk er jeg lidt ked af, at du udstiller mig på nettet på denne måde.....
Hvis man gerne vil have en lav udstødningstemperatur, så kører man da bare i en Transit diesel :lol: :lol: .
Det udnytter også brændstoffet bedre.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..

Titel:
Moderator

Transitfar skrev:
@ HenrikGM: Hvorfor er det så godt, at udstødningstemperaturen er 2-3 grader lavere pga. en enkelt grads lavere indsugningstemperatur???
Du skriver at det er "tydeligt", men jeg forstår det ikke, så nu må jeg (igen) bede om en uddybende forklaring :oops: .
Faktisk er jeg lidt ked af, at du udstiller mig på nettet på denne måde.....
Hvis man gerne vil have en lav udstødningstemperatur, så kører man da bare i en Transit diesel :lol: :lol: .
Det udnytter også brændstoffet bedre.

Hmm..det er nu ikke meningen at udstille nogen. Beklager.

En høj udstødningstemperatur skyldes flere ting. Først og fremmest udtrykker det hvor effektivt motoren arbejder(effekt/kg brændstof), men også om forbrændingen når at blive færdig inden ventilen åbner.

En lav udstødningstemp har en hel stribe smarte egenskaber, bla god økonomi, lang levetid grundet en lav termisk belastning af ventiler og topstykke osv.

Da udstødningstemperaturen langt hen af vejen udtrykker forholdene for motoren(det er selvf. ikke entydigt) betyder det også at en høj udstødningstemp. er lig en "mindre god" situation set med grejets øjne. En overdrevet rødglødende udstødningsventil vil både fremme tændingsbanken, og slides unødigt hurtigt.

Igen er der tale om et kompromis, mellem ønsket om max effekt/kg jern, og en acceptabel holdbarhed.

Som eksempel på hvad udstødningsgassens temp. kan fortælle noget om, så er smeltede stempler et godt sted at starte.

For nogen år tilbage fandt Saabs racerafdeling ud af at de kunne fintrimme en motor til max effekt med EGT(ExhaustGasTemp) omkring 935 grader celcius(alt er godt og vel rødglødende!), men steg temp til 950grader holdt motoren max 4-8sekunder inden stemplerne var færdige. Det er kun et spring på 15 grader, så hvis indsugningstemp pludseligt steg af een eller anden grund, så stod motoren bare af, trods alt ellers var helt fint. Nu er det selvf. et ekstremt grænsetilfælde, men man hævder alligevel at 1 grad på indsugningssiden giver mindst 2-3 grader i den anden ende.

Så er det pludseligt ikke helt ligegyldigt om indsugningstemp. er 35 grader eller 90grader.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
Som jeg tidligere har skrevet er en forbrændingsmotor en "termisk manskine", og jo lavere afgangstemperatur, desto bedre effektivitet.
Det er jo også det du skriver, og forsåvidt er vi fuldstændigt enige.
Jeg håbede bare på en forklaring, som selv min blonde datter kan forstå, og det der med hulningen i stempeltoppen fattede jeg da til sidst.. 8) .
Citat:
1 grad lavere indsugningstemp giver 2-3 grader lavere udstødningstemp.

Og så skulle det være ret tydeligt hvorfor intercooler er absolut nødvendig, og ikke blot et klistermærke til bagklappen

Bordet fanger........ :wink:

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..

Titel:
Mester Medlem

Morten VJ skrev:
Jeg mener at det er rimeligt irrelevant at opgive en absolut temperatur, da de ydre forhold: Luftens temperarur, Luftfugtigheden, Lufttrykket, Bilens hastighed, Tidsrummet under tryk, Har bilen lige holdt stille og er intercooleren dermed blevet varmet op.
Alle disse parametre har en indflydelse på temperaturen efter intercooleren.
Kiggede i nogle af mine gamle datalogs her ligger temperaturen og svinger mellem 14+ grader og 3- grader ved kortere accelration Maks 4 sek med et tryk på 170 Kpa. Kølevands temperatureen steg derimod rimeligt konstant med ca. 10 grader.

Dette er blot min mening.

MVH

Morten

Ja... det er nemlig så!

Jeg har i bla. holdt i kø i min bil oppe på vandel. Da jeg endelig kom på til stregen (selv om jeg havde skubbet meget af vejen) og kom ud og køre kunne jeg bag efter se på logget at jeg havde kørt på en indsugningstemperatur på 75 grader... OG DET KUNNE GODT NOK MÆRKES... Jeg manglede mange HK!

Det med udstødningstempersturen... Ja... Nu lavere temperatur - nu mere af varmen har motoren brugt kom man sige. Men en anden ting der er værd at overveje er jo at det altså godt kan betale sig at have lidt temperatur i luften ud til turboen. Og her har vi så endnu et kompromi som henrik siger.

v/h christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time