1,8l konvertering af 1,6l Twincam.(toyota)

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
Juul
Indlæg: 10
Tilmeldt: 15 jan 2004, 11:39
Geografisk sted: Roskilde

1,8l konvertering af 1,6l Twincam.(toyota)

#1 Indlæg af Juul »

Jeg står og skal til at renovere en 4age motor fra en Corolla Twincam. Den skal have den store tur med bearbejdet top, skarpe knaster, nye lejer/stempler, osv.! I den forbindelse har jeg hørt om flere der har lavet knap 1,8l på den motor, og det kunne jeg også godt tænke mig; men!!! Hvordan laver de det??
Er det en anden krumtap? Hvis ja, fra hvad? (Har hørt noget om en 1,8l Carina, men den holder vist ikke i retten!?)
Er den boret op? Hvis ja, hvormeget?
Er der andet??
Senest rettet af Juul 28 jan 2004, 19:10, rettet i alt 1 gang.
Mads B 405

#2 Indlæg af Mads B 405 »

Morten TN
Junior Medlem
Indlæg: 85
Tilmeldt: 08 jul 2003, 23:39

#3 Indlæg af Morten TN »

Har du overvejet en 140hk 4age fra Gadbjerg. Jeg kender en som har en ae92 med den motor, og den trækker virkeligt godt.
Mvh
Morten
Brugeravatar
Juul
Indlæg: 10
Tilmeldt: 15 jan 2004, 11:39
Geografisk sted: Roskilde

#4 Indlæg af Juul »

Mads> Det er ca. sådan noget jeg går og tænket på; Men har hørt om folk der har lavet 1,8l på en 4age! Det vil uden tvivl være nemmere at få den i motorrummet og for den sags skyld synet!! :roll:

Morten> Har tænkt på det!! Men synes at det kunne være sjovere at tune en 1,8 frem for en 1,6. Man burde kunne få noget bedre moment ud af motoren med de 200 ekstra cubik!?!

Ingen der har prøvet det?? Eller kender nogen der har??
daywalker

#5 Indlæg af daywalker »

hvad med en kompresser, var det en ide
Brugeravatar
Staalanden
Mester Medlem
Indlæg: 591
Tilmeldt: 23 nov 2003, 12:13
Geografisk sted: Slagelse

#6 Indlæg af Staalanden »

Du skal passe lidt på med det der. Der vist nok flere der har brændt nallerne ved at bore den op. Der er forskel på de forskellige 4age blokke, selv om det er lige til at se. Hvis det er den gamle type 121-124 hk, kan du godt løbe ind i problemer med at det ikke kan holde. De nyere som 140hk og kompresser motorene skulle godt kunne, da de er forstærket på en anden måde. 140 hk blokken er faktisk en 165hk motor bare uden kompresser på. Desuden har den også stænk smøring under stemplerne.
Du kan uden problemer køre til syn med en 140hk motor. Du holder dig inden for de 20%, og de kan ikke se forskel alligevel. Er fuldstæng magen til den gamle. Så heller ingen problemer med at den ikke passer :)
Ellers prøv at kontakte Beyer herinde. Han har selv lavet en med både turbo og kompresser på. Han ved lidt om, hvad de kan holde til.
Ellers er der WWW.MOTORIMPORT.DK som kan skaffe maskinen til dig.

Held og lykke med den :)

Staalanden
Nissan Sunny GTI-R

I took an IQ test and the results were negative.
Brugeravatar
Juul
Indlæg: 10
Tilmeldt: 15 jan 2004, 11:39
Geografisk sted: Roskilde

#7 Indlæg af Juul »

Kender godt Gadbjerg motorimport! Men finden er at jeg ligger inde med en ekstra motor, og det er den jeg gerne vil pille ved også lidt pga. økonomien! Skal jeg ud og købe en 140hk. og derefter have den modificeret. så!!!
Brugeravatar
Staalanden
Mester Medlem
Indlæg: 591
Tilmeldt: 23 nov 2003, 12:13
Geografisk sted: Slagelse

#8 Indlæg af Staalanden »

Kan godt følge dig, men det kan desværre også hurtigt blive dyrt hvis den ikke kan holde.
Nissan Sunny GTI-R

I took an IQ test and the results were negative.
Gæst

#9 Indlæg af Gæst »

Det har du fuldstændig ret i!! Bunden men under smøring af stempler er også mere velegnet hvis man pludselig skulle finde på at montere turbo!! Det kan da godt være at man skulle se om ikke man kunne falde over sådan en!
Brugeravatar
Juul
Indlæg: 10
Tilmeldt: 15 jan 2004, 11:39
Geografisk sted: Roskilde

#10 Indlæg af Juul »

Sorry glemte at logge ind før jeg skrev ovenstående!! :oops:
Besvar