Nos Vs Turbo

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
gnuen

Nos Vs Turbo

#1 Indlæg af gnuen »

JEg har gået lidt med tanken hva er sjovest i længden??

turbo bliver vel hverdag?

Nos smader det hele bilen??

hva er fordele og udlemper hva har i af erfaring ??


Mvh Martin
bo
Junior Medlem
Indlæg: 63
Tilmeldt: 26 aug 2003, 11:35

#2 Indlæg af bo »

er det ikk lidt ærgelidt at du kun kan stikke af fra brian bimmer i det første lyskryds, for når i kommer til alle de andre, så har du brugt al gassen :-(
Brugeravatar
nmb1022
Mester Medlem
Indlæg: 704
Tilmeldt: 10 aug 2003, 15:22
Geografisk sted: Jyllinge

#3 Indlæg af nmb1022 »

Tja turbo skal jeg ikke udtale mig om..endnu (min nye motor skal hentes fredag) men Nos smadrer ikke bilen!

Det gode ved nos, er at det ikke slider på bilen udover når du bruger det. Turboen vil under alle omstændigheder give ladetryk ved hverdagsbrug.

Hvis nu man er rigtig smart, kan man jo lave snigeren. Købe en pæn hurtig bil fr standad og sætte kompressor med magnetkobling på. Så køre standard kompression med en 0.4bar og seperat tilskuds system. Så kan man slå lortet fra hvis man tvivler på holdbarheden
NMB1022 - èn kp60'er og en hulens masse 4g63 power
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#4 Indlæg af HenrikGM »

NMB1022 skrev:Det gode ved nos, er at det ikke slider på bilen udover når du bruger det. Turboen vil under alle omstændigheder give ladetryk ved hverdagsbrug.



Hmm...har du haft en turboladet bil?

Og iså fald hvilken bil genererer så betydeligt turbotryk at den ikke kan holde til at køre med det til hverdagsbrug?

Volvoen kan da holde ~135km/t uden at begynde at bruge ladetrykket....og holdbarheden....ja, nu har jeg jo kun knapt fået den kørt til med sine sølle 305.000km, uden nogensinde at have just. ventiler(mek.løft.) uden olieforbrug, på den originale turbolader(kun oliekølet), ruller 183.9hk på tappen, så ligefremt at turbo skulle ødelægge motoren....

Og, jeg plejer altså ikke at køre specielt pænt i den, og tager ikke meget hensyn til om den er kold eller ej mht ladetrykket, dog bliver jeg pænt under ~5000rpm når den er frostkold.

Fejl på turbomotorer kan så godt som altid spores tilbage til en fejl40, og det samme gælder iøvrigt på NOS. Masser af NOS monteringer ender i et nydeligt brag, og KUN fordi nogen har installeret et 100hk kit på en fiesta 1,0, eller nogen har "glemt" at købe noget grej der duer til det man vil bruge det til. NOS er IKKE billig tuning når man ryger meget over 25hk kit.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
nmb1022
Mester Medlem
Indlæg: 704
Tilmeldt: 10 aug 2003, 15:22
Geografisk sted: Jyllinge

#5 Indlæg af nmb1022 »

Henrik> Ikke endnu men jeg har da kørt i flere der lader selv når man kører meget pænt i dem. Har lige købt en motor, jeg skal hente fredag, og det bliver så det nye projekt. Bilen er også lige kommet igennem syn, så Nos'en skal monteres igen,..med rpm dimsen på. Glæder mig fandme.

Nos kan godt blive dyrt. I præncippet burde indmaden i motoren laves på samme måde som en turbomotor, så er prisen ens på det punkt. Mit nos anlæg koster 7000kr fra nyt. Så er der Nos benztryk + flasketryk + slanger til montering 2000kr. Flaskevarmer 1000kr. Og så kommer der diverse gejl som du har lavet oveni :-) Og så skal flasken jo også fyldes, det skal turbo'en trods alt ik. Nu har jeg alle delene til NOS og der er en motor til turbo/kompressor. GAD VIDE HVAD DET ENDER MED!!! :lol:
NMB1022 - èn kp60'er og en hulens masse 4g63 power
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#6 Indlæg af HenrikGM »

Amerikanerne har jo i nogle år brugt det trick at skyde et relativt lille NOS skud på ret små motorer temmeligt langt nede i omdrejninger, og derved effektivet fjerne turbotøven, trods vi snakker om T04 kuglelejeturboer på 2liters maskiner, men visse af dem vrider også relativt nemt 600+ hk ud af feks en acura maskine.

~50hk NOS til at æde turbotøven, og når omdrejningstallet kommer højt nok, så får den lige 175hk NOS oven i 1,2bars ladetryk, men der er jo også puttet er par $ i sådan en motor.

Jeg er helt spændt på at høre resultatet med den NOS controller. Jeg går ud fra du har fikset en snild kasse til den?, i så fald kunne jeg da godt tænke mig et billede...:-)
Jeg går ud fra du fik det hurtige forbindelsesdiagram jeg engang mailede?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#7 Indlæg af HenrikGM »

NMB1022 skrev:Henrik> Ikke endnu men jeg har da kørt i flere der lader selv når man kører meget pænt i dem. . :


Arh, de lader jo ikke når du kører alm. i dem. Ganske vist kan turboen sagtens lave overtryk mens du kører, men du kører jo ikke rundt med overtyk i din manifold for at holde 80km/t, eller 120 for den sags skyld.

Så motoren ser jo ikke noget ladetryk ved alm kørsel, kun v. acc.

Hvis du har ladetryk i manifolden feks 1,2bar abs. ved konstant fart på feks 120km/t, så skulle du dæleme overveje om du ikke skulle ha løsnet en caliper eller to!!

Jeg holder selv 0,6bar abs. v. 100km/t
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
brunochristensen
Mester Medlem
Indlæg: 528
Tilmeldt: 16 nov 2003, 18:00
Geografisk sted: Brønderslev, Nordjylland

#8 Indlæg af brunochristensen »

min uno turbo kunne jeg også sagtens køre 130 km/T uden lade tryk og hvis man køre rigtigt pænt kunne man også under acc køre uden lade tryk.

det eneste - for mig er at turbo bliver hverdag alt for hurtigt.

MVH Bruno
Golf 4 GTI
Brugeravatar
nmb1022
Mester Medlem
Indlæg: 704
Tilmeldt: 10 aug 2003, 15:22
Geografisk sted: Jyllinge

#9 Indlæg af nmb1022 »

Henrik> Snild kasse?? Præcis snild kasse i poleret rustfri :-) Har også fået lavet en til min benzinforsyning og til Nos ventilerne. Det bliver fandme godt at komme på de danske veje igen. Bilen skal til maleren i feb og så skal lorte samles og KØRES
NMB1022 - èn kp60'er og en hulens masse 4g63 power
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#10 Indlæg af Havneren »

Jeg kan SAGTENS acc. ret "kraftigt" uden at den laver tryk... Jeg vil tro at jeg i hvert fald kunne lave en 0-100 til på 11 sek uden ladetryk.

Ved 100 kører jeg ca 0,5 abs. Nogle gange 0,4 og 0,6 afhængig af vejen og vinden.

v/h christian
Besvar