Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 feb 2025, 13:37

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Nos Vs Turbo
Indlæg: 12 jan 2004, 23:52 
JEg har gået lidt med tanken hva er sjovest i længden??

turbo bliver vel hverdag?

Nos smader det hele bilen??

hva er fordele og udlemper hva har i af erfaring ??


Mvh Martin


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 13 jan 2004, 08:22 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 26 aug 2003, 10:35
Indlæg: 63
er det ikk lidt ærgelidt at du kun kan stikke af fra brian bimmer i det første lyskryds, for når i kommer til alle de andre, så har du brugt al gassen :-(


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 jan 2004, 16:48 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 aug 2003, 14:22
Indlæg: 704
Geografisk sted: Jyllinge
Tja turbo skal jeg ikke udtale mig om..endnu (min nye motor skal hentes fredag) men Nos smadrer ikke bilen!

Det gode ved nos, er at det ikke slider på bilen udover når du bruger det. Turboen vil under alle omstændigheder give ladetryk ved hverdagsbrug.

Hvis nu man er rigtig smart, kan man jo lave snigeren. Købe en pæn hurtig bil fr standad og sætte kompressor med magnetkobling på. Så køre standard kompression med en 0.4bar og seperat tilskuds system. Så kan man slå lortet fra hvis man tvivler på holdbarheden

_________________
NMB1022 - èn kp60'er og en hulens masse 4g63 power


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 jan 2004, 17:14 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
NMB1022 skrev:
Det gode ved nos, er at det ikke slider på bilen udover når du bruger det. Turboen vil under alle omstændigheder give ladetryk ved hverdagsbrug.



Hmm...har du haft en turboladet bil?

Og iså fald hvilken bil genererer så betydeligt turbotryk at den ikke kan holde til at køre med det til hverdagsbrug?

Volvoen kan da holde ~135km/t uden at begynde at bruge ladetrykket....og holdbarheden....ja, nu har jeg jo kun knapt fået den kørt til med sine sølle 305.000km, uden nogensinde at have just. ventiler(mek.løft.) uden olieforbrug, på den originale turbolader(kun oliekølet), ruller 183.9hk på tappen, så ligefremt at turbo skulle ødelægge motoren....

Og, jeg plejer altså ikke at køre specielt pænt i den, og tager ikke meget hensyn til om den er kold eller ej mht ladetrykket, dog bliver jeg pænt under ~5000rpm når den er frostkold.

Fejl på turbomotorer kan så godt som altid spores tilbage til en fejl40, og det samme gælder iøvrigt på NOS. Masser af NOS monteringer ender i et nydeligt brag, og KUN fordi nogen har installeret et 100hk kit på en fiesta 1,0, eller nogen har "glemt" at købe noget grej der duer til det man vil bruge det til. NOS er IKKE billig tuning når man ryger meget over 25hk kit.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 jan 2004, 20:15 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 aug 2003, 14:22
Indlæg: 704
Geografisk sted: Jyllinge
Henrik> Ikke endnu men jeg har da kørt i flere der lader selv når man kører meget pænt i dem. Har lige købt en motor, jeg skal hente fredag, og det bliver så det nye projekt. Bilen er også lige kommet igennem syn, så Nos'en skal monteres igen,..med rpm dimsen på. Glæder mig fandme.

Nos kan godt blive dyrt. I præncippet burde indmaden i motoren laves på samme måde som en turbomotor, så er prisen ens på det punkt. Mit nos anlæg koster 7000kr fra nyt. Så er der Nos benztryk + flasketryk + slanger til montering 2000kr. Flaskevarmer 1000kr. Og så kommer der diverse gejl som du har lavet oveni :-) Og så skal flasken jo også fyldes, det skal turbo'en trods alt ik. Nu har jeg alle delene til NOS og der er en motor til turbo/kompressor. GAD VIDE HVAD DET ENDER MED!!! :lol:

_________________
NMB1022 - èn kp60'er og en hulens masse 4g63 power


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 jan 2004, 22:01 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Amerikanerne har jo i nogle år brugt det trick at skyde et relativt lille NOS skud på ret små motorer temmeligt langt nede i omdrejninger, og derved effektivet fjerne turbotøven, trods vi snakker om T04 kuglelejeturboer på 2liters maskiner, men visse af dem vrider også relativt nemt 600+ hk ud af feks en acura maskine.

~50hk NOS til at æde turbotøven, og når omdrejningstallet kommer højt nok, så får den lige 175hk NOS oven i 1,2bars ladetryk, men der er jo også puttet er par $ i sådan en motor.

Jeg er helt spændt på at høre resultatet med den NOS controller. Jeg går ud fra du har fikset en snild kasse til den?, i så fald kunne jeg da godt tænke mig et billede...:-)
Jeg går ud fra du fik det hurtige forbindelsesdiagram jeg engang mailede?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 jan 2004, 22:06 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
NMB1022 skrev:
Henrik> Ikke endnu men jeg har da kørt i flere der lader selv når man kører meget pænt i dem. . :


Arh, de lader jo ikke når du kører alm. i dem. Ganske vist kan turboen sagtens lave overtryk mens du kører, men du kører jo ikke rundt med overtyk i din manifold for at holde 80km/t, eller 120 for den sags skyld.

Så motoren ser jo ikke noget ladetryk ved alm kørsel, kun v. acc.

Hvis du har ladetryk i manifolden feks 1,2bar abs. ved konstant fart på feks 120km/t, så skulle du dæleme overveje om du ikke skulle ha løsnet en caliper eller to!!

Jeg holder selv 0,6bar abs. v. 100km/t

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 jan 2004, 13:57 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 16 nov 2003, 18:00
Indlæg: 528
Geografisk sted: Brønderslev, Nordjylland
min uno turbo kunne jeg også sagtens køre 130 km/T uden lade tryk og hvis man køre rigtigt pænt kunne man også under acc køre uden lade tryk.

det eneste - for mig er at turbo bliver hverdag alt for hurtigt.

MVH Bruno

_________________
Golf 4 GTI


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 jan 2004, 19:12 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 aug 2003, 14:22
Indlæg: 704
Geografisk sted: Jyllinge
Henrik> Snild kasse?? Præcis snild kasse i poleret rustfri :-) Har også fået lavet en til min benzinforsyning og til Nos ventilerne. Det bliver fandme godt at komme på de danske veje igen. Bilen skal til maleren i feb og så skal lorte samles og KØRES

_________________
NMB1022 - èn kp60'er og en hulens masse 4g63 power


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 jan 2004, 20:46 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Jeg kan SAGTENS acc. ret "kraftigt" uden at den laver tryk... Jeg vil tro at jeg i hvert fald kunne lave en 0-100 til på 11 sek uden ladetryk.

Ved 100 kører jeg ca 0,5 abs. Nogle gange 0,4 og 0,6 afhængig af vejen og vinden.

v/h christian

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 15 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team