Rør størrelse ved montering af turbo?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
HellRaizher

Rør størrelse ved montering af turbo?

#1 Indlæg af HellRaizher »

Jeg er ved at montere turbo og intercooler på en 2 liters 16V maskine og så er jeg så heldig at have fået en masse 51mm mejeri rør med sving og det hele.

Så var det jeg tænkte på om de er store nok? Alle de turbo biler man typisk ser med eftermonteret de køre med 63mm. Er det bare lir eller skal de op i den størrelse?

Motoren skal kun op på en 190-200 Hk og har i forvejen 125 Hk.
Kan det lade sig gøre med 51mm?
Hvor langt skal man op før man skal bruge de forskellige størrelser?
Jeg kan ikke finde nogle steder hvor der står noget om hvor store rør man skal bruge. :shock:
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#2 Indlæg af lqs »

den størrelse er fin til den ydelse! MVH. søren
Brugeravatar
brunochristensen
Mester Medlem
Indlæg: 528
Tilmeldt: 16 nov 2003, 18:00
Geografisk sted: Brønderslev, Nordjylland

#3 Indlæg af brunochristensen »

jeg tror ikke der er nogen spicielle regler for det. men med tykkere rør giver også mere turbo tøven. men det kommer an på så meget . men jeg tror det rør er udemærke til det.

MVH Bruno
Golf 4 GTI
Anders
Senior Medlem
Indlæg: 343
Tilmeldt: 12 sep 2003, 17:12
Geografisk sted: Esbjerg

#4 Indlæg af Anders »

Det er længe fint jeg køre kun med 48,3mm rør og den har næsten 250hk

mvh Anders
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#5 Indlæg af HenrikGM »

Det er jo et spørgsmål om hvad man vil.

Relativt små rør kan føre luft til ret stor effekt, men store rør flower lidt bedre, og giver dermed nogle ekstra gratis hk(som følge af et mindre trykfald)

Hvor grænsen går, bestemmer man så selv.

At store rør giver mere turbotøven.....arh...det skal der vist regnes lidt på inden man lige afgør det! Ganskle vist skal tuboladeren "fylde røret op", men vi snakker altså om noget der går _voldsomt_ stærkt, så om man kan tale om tøven forårsaget at rørdimensionen, det er vist en rapand.

Man kan feks sagtens føre luft nok til 500hk gennem et 25mm rør, hvis man vil acceptere det trykfald man uundgåeligt får.

På den anden side set er der ingen grund til at investere i 5" intercoolerrør på en motor der kun skal nå 150hk....
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
brunochristensen
Mester Medlem
Indlæg: 528
Tilmeldt: 16 nov 2003, 18:00
Geografisk sted: Brønderslev, Nordjylland

#6 Indlæg af brunochristensen »

HenrikGM skrev:At store rør giver mere turbotøven.....arh...det skal der vist regnes lidt på inden man lige afgør det!


på min fik jeg mindre turbo tøven ved at skifte 1" ned.

MVH Bruno
Golf 4 GTI
Hald79
Senior Medlem
Indlæg: 278
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: midtjylland
Kontakt:

#7 Indlæg af Hald79 »

Hej

Jeg brugte 2,5" til det hele....... og det er ihvertfald begrænset hvor meget turbo tøven jeg har.......(den væser ud at blowoff når den går i tomgang ved 900 omdr/min) fuld ladetryk ved ca.2600 omdr/min
det er ihvertfald min erfaring, at hvis man vælger den rigtige turbo har det mere at sige en rørerne.......

Men okay den corolla mig og en kammy byggede i sommers køre kun med 2" og den yder da 345 hk og 350 nm på 1600 ccm...... så 2" må være en passende til dit projekt........

MVH Jens Hald
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#8 Indlæg af lqs »

ang. det der med at man får mere turbotøven ved stor rørdia. min personlige mening MYTE/VÅS!! prøv at regne lidt på hvor mange liter luft der går gennem motoren ved en given belastning, sæt så de par extra liter ind i regnestykket som store rør giver= ubetydeligt! MVH. søren
Brugeravatar
brunochristensen
Mester Medlem
Indlæg: 528
Tilmeldt: 16 nov 2003, 18:00
Geografisk sted: Brønderslev, Nordjylland

#9 Indlæg af brunochristensen »

jeg er lige glad med hvad folk kan rgne ud. jeg ved bar hvad jeg har prøvet.

MVH Bruno
Golf 4 GTI
Brugeravatar
xxblade
Mester Medlem
Indlæg: 747
Tilmeldt: 09 nov 2003, 13:00
Geografisk sted: Jylland

#10 Indlæg af xxblade »

brunochristensen skrev:jeg er lige glad med hvad folk kan rgne ud. jeg ved bar hvad jeg har prøvet.

MVH Bruno


Det kunne måske være nogle andre faktorer der spiller ind Bruno.

lad os sige at rør fra turbo til indsugning er 150cm, så vil der i et 2" rør være ~12.15 liter luft og i et 3" ~27,35 liter luft ( uden tryk)
det kan selv den mindste turbo vist ret hurtigt fylde op når først den snurrer !!!
PT: Bil-løs...........har dog en gammel VW Golf GTI16V til rådighed

SLOW EYES WILL KILL YOU
Besvar