Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 feb 2025, 13:41

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 12 jan 2004, 07:32 
Jeg er ved at montere turbo og intercooler på en 2 liters 16V maskine og så er jeg så heldig at have fået en masse 51mm mejeri rør med sving og det hele.

Så var det jeg tænkte på om de er store nok? Alle de turbo biler man typisk ser med eftermonteret de køre med 63mm. Er det bare lir eller skal de op i den størrelse?

Motoren skal kun op på en 190-200 Hk og har i forvejen 125 Hk.
Kan det lade sig gøre med 51mm?
Hvor langt skal man op før man skal bruge de forskellige størrelser?
Jeg kan ikke finde nogle steder hvor der står noget om hvor store rør man skal bruge. :shock:


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
 Titel:
Indlæg: 12 jan 2004, 11:29 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
den størrelse er fin til den ydelse! MVH. søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 jan 2004, 12:12 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 16 nov 2003, 18:00
Indlæg: 528
Geografisk sted: Brønderslev, Nordjylland
jeg tror ikke der er nogen spicielle regler for det. men med tykkere rør giver også mere turbo tøven. men det kommer an på så meget . men jeg tror det rør er udemærke til det.

MVH Bruno

_________________
Golf 4 GTI


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 jan 2004, 15:30 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 sep 2003, 16:12
Indlæg: 343
Geografisk sted: Esbjerg
Det er længe fint jeg køre kun med 48,3mm rør og den har næsten 250hk

mvh Anders


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 jan 2004, 16:50 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Det er jo et spørgsmål om hvad man vil.

Relativt små rør kan føre luft til ret stor effekt, men store rør flower lidt bedre, og giver dermed nogle ekstra gratis hk(som følge af et mindre trykfald)

Hvor grænsen går, bestemmer man så selv.

At store rør giver mere turbotøven.....arh...det skal der vist regnes lidt på inden man lige afgør det! Ganskle vist skal tuboladeren "fylde røret op", men vi snakker altså om noget der går _voldsomt_ stærkt, så om man kan tale om tøven forårsaget at rørdimensionen, det er vist en rapand.

Man kan feks sagtens føre luft nok til 500hk gennem et 25mm rør, hvis man vil acceptere det trykfald man uundgåeligt får.

På den anden side set er der ingen grund til at investere i 5" intercoolerrør på en motor der kun skal nå 150hk....

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 jan 2004, 18:29 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 16 nov 2003, 18:00
Indlæg: 528
Geografisk sted: Brønderslev, Nordjylland
HenrikGM skrev:
At store rør giver mere turbotøven.....arh...det skal der vist regnes lidt på inden man lige afgør det!


på min fik jeg mindre turbo tøven ved at skifte 1" ned.

MVH Bruno

_________________
Golf 4 GTI


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 jan 2004, 18:57 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 278
Geografisk sted: midtjylland
Hej

Jeg brugte 2,5" til det hele....... og det er ihvertfald begrænset hvor meget turbo tøven jeg har.......(den væser ud at blowoff når den går i tomgang ved 900 omdr/min) fuld ladetryk ved ca.2600 omdr/min
det er ihvertfald min erfaring, at hvis man vælger den rigtige turbo har det mere at sige en rørerne.......

Men okay den corolla mig og en kammy byggede i sommers køre kun med 2" og den yder da 345 hk og 350 nm på 1600 ccm...... så 2" må være en passende til dit projekt........

MVH Jens Hald

_________________
Http://www.boost-it.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 jan 2004, 20:38 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
ang. det der med at man får mere turbotøven ved stor rørdia. min personlige mening MYTE/VÅS!! prøv at regne lidt på hvor mange liter luft der går gennem motoren ved en given belastning, sæt så de par extra liter ind i regnestykket som store rør giver= ubetydeligt! MVH. søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 jan 2004, 21:13 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 16 nov 2003, 18:00
Indlæg: 528
Geografisk sted: Brønderslev, Nordjylland
jeg er lige glad med hvad folk kan rgne ud. jeg ved bar hvad jeg har prøvet.

MVH Bruno

_________________
Golf 4 GTI


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 jan 2004, 22:57 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 nov 2003, 13:00
Indlæg: 747
Geografisk sted: Jylland
brunochristensen skrev:
jeg er lige glad med hvad folk kan rgne ud. jeg ved bar hvad jeg har prøvet.

MVH Bruno


Det kunne måske være nogle andre faktorer der spiller ind Bruno.

lad os sige at rør fra turbo til indsugning er 150cm, så vil der i et 2" rør være ~12.15 liter luft og i et 3" ~27,35 liter luft ( uden tryk)
det kan selv den mindste turbo vist ret hurtigt fylde op når først den snurrer !!!

_________________
PT: Bil-løs...........har dog en gammel VW Golf GTI16V til rådighed

SLOW EYES WILL KILL YOU


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 17 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team