Motorstyring eller MF2.????
Redaktør: Moderatorer
- Sierra_turbo
- Medlem
- Indlæg: 144
- Tilmeldt: 22 jul 2003, 06:35
- Geografisk sted: Nordjylland
- Kontakt:
Motorstyring eller MF2.????
Hej Derude...
Jeg har siddet og tænkt lidt...! Jeg har ikke så forfærdeligt meget forstand på motorstyringer og MF2 anlæg. Så derfor vil jeg gerne vide hvad der er det bedste..?
Er der forskel på hvor mange hk jeg kan hive ud af min motor...?
Og hvis jeg nu skal have en anden motorstyring, skal det så være med sprøjt eller hvad...?
Vh benno
Jeg har siddet og tænkt lidt...! Jeg har ikke så forfærdeligt meget forstand på motorstyringer og MF2 anlæg. Så derfor vil jeg gerne vide hvad der er det bedste..?
Er der forskel på hvor mange hk jeg kan hive ud af min motor...?
Og hvis jeg nu skal have en anden motorstyring, skal det så være med sprøjt eller hvad...?
Vh benno
-
Yugo Turbo
- Mester Medlem
- Indlæg: 2515
- Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
- Geografisk sted: Veksø Sjælland
det med mf 2 er et tilskudssystem, hvorimod at eks omex 500 fra powerpage kan justeres ind lige nøjagtig som du vil have at det skal køre. mf 2 er også efter nogens mening for groft skaleret... omex 500 kan du indstille benzinmængde pr 400 omdr og der er 10 forskellige indstillinger alt efter den belastning du ligger på motoren... hvis du vil ofre pengene på omex computer er de godt givet ud vil jeg sige 
Brap brap brap...


-
Per Mai
- Junior Medlem
- Indlæg: 86
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Det kommer an på hvor meget tryk der er tale om. Hvis man holder sig under ca 0.4bar er et tilskud med en enkelt dyse før gasspjældet ok, men ved højere tryk bliver det problematisk da fordelingen så i stigende grad bliver uens til de enkelte cylindre. Skal du over det tryk er en komplet motorstyring selvfølgelig at foretrække, men så slipper du ikke under kr.6500,- + større dyser. Der er imidlertid en mellemløsning: Staged injection. Det er fire ekstra dyser monteret i indsugningsmanifolden et sted mellem plenum (fælles kammeret) og de originale dyser. Disse fire dyser kan så drives af et MF2 eller en SMT6. Vælger du SMT6 kan du styre tændingen også.
Per,
www.scantune.dk
www.scantune.dk
-
Yugo Turbo
- Mester Medlem
- Indlæg: 2515
- Tilmeldt: 18 aug 2003, 09:05
- Geografisk sted: Veksø Sjælland
måske det bliver lidt dyrt at skifte motorstyring, men det er alle pengene værd og motorstyringen kan jo også bruges på en evt fremtidig bil og så har du tilmed erfaring med at stille det ind... du får VIRKELIG mamge features for de ekstra penge... prøv at kig ind på powerpage-> produkter-> motorstyringer, der kan du læse hva du får for pengene samt at dine originale dysser som regel kan levere en del mere end de gør originalt... på en uno turbo med originalt ca 110 hk kan dysserne levere til ca 160 hk hvis man presser dem lidt.... 
Brap brap brap...


- Sierra_turbo
- Medlem
- Indlæg: 144
- Tilmeldt: 22 jul 2003, 06:35
- Geografisk sted: Nordjylland
- Kontakt:
-
K-FINN
- Mester Medlem
- Indlæg: 3480
- Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19
-
HenrikGM
Nu ved jeg ikke hvordan den egentlig udregning finder sted i MF2, men jeg har en fæl mistanke om at du får 10 hårde "trin", hvor den øger pulsbredden hver gang den tager en nyt trin.
Hel katastrofalt imo. Men stadigt bedre en en trykkontakt og en tilfældig dyse
På MS har du en ægte 3D map der kan stilles som det passer een.
Dvs, du har 8 omdrejnings"punkter", 8 belastningspunkter(der reelt er trykpunkter), altså et map på 64 "punkter". Hvert af disse punkter indeholder en VE værdi der i praksis kan antage enhver værdi mellem 20 og 120%(yderpunkter)
VE værdien er et mål for motorens effektivitet til at fylde cylinderen ifht manifoldtrykket.
Da MS måler manifoldtryk, manifoldtemperatur og omdrejningstal, og sammenholder dette med motorens aktuelle volumetriske effektivitet udregner CPUen den luftmasse motoren reelt har indsuget i cylinderen, og afpasser pulsbredden på dysen så den giver præcis den mængde man kan tænke sig under de givne forhold.
Nøglen til denne udregnning ligger gemt i gassernes tilstandsligning, så der tages altså højde for om luftemperaturen er 20 grader eller 60 grader.
8*8 matrixen som man udfylder med de 64 VE værdier er interpolerede, dvs der er altså INGEN trin imellem hvert punkt. punkterne er værdier som det tredimensionelle map ligger på, og når motoren kører presser omdrejningerne mod højre på mappet og manifoldtrykket opad på mappet. På baggrund af de VE værdier der ligger nærmest udregnes så den specifikke VE der passer ved feks 6412omdrejninger og 1,08bar i ladetryk, selvom nærmeste punkt hedder 6000 og 7000 rpm og 1,0 og 1,2 bar. Altså ingen faste trin.
Sådan opfører de "store" anlæg sig også, blot kan man få dem med 128*128 punkter som ,hvis man skal udnytte fordelen i den høje opløsning, skal rulles individuelt. Dette giver 16384 ture på rullefeltet, hvilket naturligvist ikke bliver gjort. Istedet er mange prof styringer udstyret med en linær interpoleringsfacilitet der tillader dig at rulle måske 10 punkter ind hvorefter den finder en gennemsnitsværdi for de resterende punkter. Ganske ok, men man får ikke valuta for den fine opløsning! Den reelle opløsning er herefter ikke bedre end 5*5.
Derfor får man ikke noget ud af at købe motorstyringer med mere end max 16*16 punkter. Placerer man 5*5(for at gå i den anden grøft) punkter fornuftigt kan man sagtens nøjes, medmindre vi snakker F1 eller lign.
De kopi MF2 der er på markedet har skarpe trin, dvs du vil altid befinde dig ved siden af den optimale værdi.
Hvordan regulerer de originale MF2 anlæg?
Som tidligere nævnt kan jeg kun se at de også har faste trin, hvor dysebredden "hopper" et trin opad/nedad når man ændrer omdrejningstallet.
Hel katastrofalt imo. Men stadigt bedre en en trykkontakt og en tilfældig dyse
På MS har du en ægte 3D map der kan stilles som det passer een.
Dvs, du har 8 omdrejnings"punkter", 8 belastningspunkter(der reelt er trykpunkter), altså et map på 64 "punkter". Hvert af disse punkter indeholder en VE værdi der i praksis kan antage enhver værdi mellem 20 og 120%(yderpunkter)
VE værdien er et mål for motorens effektivitet til at fylde cylinderen ifht manifoldtrykket.
Da MS måler manifoldtryk, manifoldtemperatur og omdrejningstal, og sammenholder dette med motorens aktuelle volumetriske effektivitet udregner CPUen den luftmasse motoren reelt har indsuget i cylinderen, og afpasser pulsbredden på dysen så den giver præcis den mængde man kan tænke sig under de givne forhold.
Nøglen til denne udregnning ligger gemt i gassernes tilstandsligning, så der tages altså højde for om luftemperaturen er 20 grader eller 60 grader.
8*8 matrixen som man udfylder med de 64 VE værdier er interpolerede, dvs der er altså INGEN trin imellem hvert punkt. punkterne er værdier som det tredimensionelle map ligger på, og når motoren kører presser omdrejningerne mod højre på mappet og manifoldtrykket opad på mappet. På baggrund af de VE værdier der ligger nærmest udregnes så den specifikke VE der passer ved feks 6412omdrejninger og 1,08bar i ladetryk, selvom nærmeste punkt hedder 6000 og 7000 rpm og 1,0 og 1,2 bar. Altså ingen faste trin.
Sådan opfører de "store" anlæg sig også, blot kan man få dem med 128*128 punkter som ,hvis man skal udnytte fordelen i den høje opløsning, skal rulles individuelt. Dette giver 16384 ture på rullefeltet, hvilket naturligvist ikke bliver gjort. Istedet er mange prof styringer udstyret med en linær interpoleringsfacilitet der tillader dig at rulle måske 10 punkter ind hvorefter den finder en gennemsnitsværdi for de resterende punkter. Ganske ok, men man får ikke valuta for den fine opløsning! Den reelle opløsning er herefter ikke bedre end 5*5.
Derfor får man ikke noget ud af at købe motorstyringer med mere end max 16*16 punkter. Placerer man 5*5(for at gå i den anden grøft) punkter fornuftigt kan man sagtens nøjes, medmindre vi snakker F1 eller lign.
De kopi MF2 der er på markedet har skarpe trin, dvs du vil altid befinde dig ved siden af den optimale værdi.
Hvordan regulerer de originale MF2 anlæg?
Som tidligere nævnt kan jeg kun se at de også har faste trin, hvor dysebredden "hopper" et trin opad/nedad når man ændrer omdrejningstallet.
-
Spyde II
-
HenrikGM
Arrr....ikke helt.
Du er stadigt pisket til at leve med de restriktioner den originale boks har hvis du bruger piggyback. Du kan give den noget mere bensin og flytte lidt på tændingen, men den originale boks er stadigt med i spillet, og bruger den ovenikøbet en MAF sensor er fidusen ikke så stor....
Du er stadigt pisket til at leve med de restriktioner den originale boks har hvis du bruger piggyback. Du kan give den noget mere bensin og flytte lidt på tændingen, men den originale boks er stadigt med i spillet, og bruger den ovenikøbet en MAF sensor er fidusen ikke så stor....