FAQ : dump valve

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Heine

FAQ : dump valve

#1 Indlæg af Heine »

Hej

Hvordan hulen virker en dobbelt stemplet dump valve ????

Har menlig problemer med at min nuværende ventil står åben i tomgang ..


Best regards Larsen
Anders, Uno Turbo..

Re: FAQ : dump valve

#2 Indlæg af Anders, Uno Turbo.. »

.. ved at der er et meget hårdt og stort decideret stempel der går ned og lukker, mens der er en lille samme der holder det store lukket med tryk fra manifolden.
Nolan
Mester Medlem
Indlæg: 639
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Østjylland

Re: FAQ : dump valve

#3 Indlæg af Nolan »

Her kunne det være fedt med en illustration ;-)

/Nolan
Anders, Uno..

Re: FAQ : dump valve

#4 Indlæg af Anders, Uno.. »

Hej Nolan,

Det skulle så være fordi man gerne vil vide teknikken bag - hvis man er ligeglad med det, skal man bare følge disse råd:

Har bilen luftmængmåler ? Hvis ja, benyt dobbeltstemplet helst justerbar dumpventil hvis man vil have larm, ellers brug en alm. "Bosch type" recirkulations ventil. Uanset hvad man vælger vil recirkulations typen altid være den bedste når vi taler om luftmængdemålere, da denne netop regner med at få trykket retur på indsugninssiden af turboladeren. Hvis man benytter en dobbelt stemplet ventil og lufter ud atmosfærisk, vil blandingen ved blow off være for fed, da luftmg. måler jo regner med at få trykket retur.

Ved luftmængdemåler setups kan man ikke benytte membran-type ventiler, eller stempel der ikke kan lukke i tomgang, da den vil åbne og suge falsk luft på den forkerte side af luftmængdemåleren. Dette vil give en meget meget dårlig tomgang (svarer til at skære et hul på en af trykslangerne, så ved I hvad jeg taler om..)

Kører man uden luftmængdemåler er det praktisk set ligemeget hvilken ventil du vælger. Her vil recirkulationsventilen kun være praktisk, for at undgå larm - så man sender trykket retur i de tætte slanger på sugesiden. Dog har jeg før oplevet, at selv biler med MAP sensor kan blive lidt urolige ved blow-off, da benzinmængden stadig ikke helt nås at bilve justeret ind af MAP sensor, der også regner med at få trykket retur. Dette kan dog "chippes" væk, f.eks. med SMT6 fra PerfectPower, UniChip eller en decideret ny chip til orig. boks. Tomgangen er ikke berørt af blow-off ventilens åbning hvis man kører med MAP, men jeg vil altid anbefale at køre med stempel typen, da disse for det første holder meget længere, samt kan klare mere tryk, og hvis man køber en justerbar har man også mulighed for at manuelt justere åbningen på ventilen hvis man f.eks. leger med højere ladetryk.

Venlig hilsen

Dumpventil fanatikeren Anders

Uno Turbo i.e (med luftmængdemåler ;) )
Saab-Daniel

Re: FAQ : dump valve

#5 Indlæg af Saab-Daniel »

Faktisk en fin gennemgang Anders!
Jeg vil dog opfordre til at læse denne tråd: http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hp?t=11190

Fra den svenske saab-turbo-clubs' hjemmeside... Der står mange do's and don't med hensyn til BOV og bypass...
Det er godt nok på svensk, men med en lille smule tålmodighed er det let forståeligt...
Daniel
Anders..

Re: FAQ : dump valve

#6 Indlæg af Anders.. »

Hej Daniel:

Har læst den, ret god også.. mine udtalelser er dog ikke mere teori, end at de kommer fra hands-on experience med mine tidl biler med turbo og nuværende..

And
Nolan
Mester Medlem
Indlæg: 639
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Østjylland

Re: FAQ : dump valve

#7 Indlæg af Nolan »

;-)

Tak for redegørelsen, Anders.

Det er sgu rart, når nogen gider tage sig tid til at forklare os andre hvordan tingene hænger sammen.

Jeg kunne dog stadig godt tænke mig en illustration over sådan en dobbelt-stemplet BOV...........
Ja, jeg er en tech-nørd men det er altså rart at vide hvordan ting virker.

/Nolan
Anders

Re: FAQ : dump valve

#8 Indlæg af Anders »

Ok, jamen så laver vi da lige en beskrivelse med billeder.

Jeg har for din skyld været nede på gaden og afmontere min dumventil, som et af typen Lasse herfra Powerpage.dk sælger. Den er dobbeltstemplet og justerbare. Kig lidt på billederne, jeg har taget et par billeder, og splittet den ad og lagt den i samlingsrækkefølge, for at du kan se de to stempler.. jeg byttede rundt på det før, det mindste stempel er tættest på trykket, det store længst væk.

Vh. Anders
øhh

Re: FAQ : dump valve

#9 Indlæg af øhh »

nu i er så kloge;-) kan man sætte en af de billige dumpvalve herfra siden "den til 400kr" på en ford escort rs turbo årgang 86? er den med det der luft mængde måler?
vil den ikke køre fint nok med sådan en? eller skal jeg lade vær med at købe den:-/

jonas
Nolan
Mester Medlem
Indlæg: 639
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Østjylland

Re: FAQ : dump valve

#10 Indlæg af Nolan »

En RS-turbo har en luftmængdemåler af den type med en 'klap', der regulerer benzinmængden mekanisk.

Den vil gå som l... så snart der ikke er det store boost.
Altså under tomgang og påløb.

Problemet er her, at 'klappen' snydes for en del af luftstrømmen, da BOV står lidt åben.

Membran-BOV'en her fra powerpage er altså ikke velegnet.

/Nolan
Besvar