Hej Nolan,
Det skulle så være fordi man gerne vil vide teknikken bag - hvis man er ligeglad med det, skal man bare følge disse råd:
Har bilen luftmængmåler ? Hvis ja, benyt dobbeltstemplet helst justerbar dumpventil hvis man vil have larm, ellers brug en alm. "Bosch type" recirkulations ventil. Uanset hvad man vælger vil recirkulations typen altid være den bedste når vi taler om luftmængdemålere, da denne netop regner med at få trykket retur på indsugninssiden af turboladeren. Hvis man benytter en dobbelt stemplet ventil og lufter ud atmosfærisk, vil blandingen ved blow off være for fed, da luftmg. måler jo regner med at få trykket retur.
Ved luftmængdemåler setups kan man ikke benytte membran-type ventiler, eller stempel der ikke kan lukke i tomgang, da den vil åbne og suge falsk luft på den forkerte side af luftmængdemåleren. Dette vil give en meget meget dårlig tomgang (svarer til at skære et hul på en af trykslangerne, så ved I hvad jeg taler om..)
Kører man uden luftmængdemåler er det praktisk set ligemeget hvilken ventil du vælger. Her vil recirkulationsventilen kun være praktisk, for at undgå larm - så man sender trykket retur i de tætte slanger på sugesiden. Dog har jeg før oplevet, at selv biler med MAP sensor kan blive lidt urolige ved blow-off, da benzinmængden stadig ikke helt nås at bilve justeret ind af MAP sensor, der også regner med at få trykket retur. Dette kan dog "chippes" væk, f.eks. med SMT6 fra PerfectPower, UniChip eller en decideret ny chip til orig. boks. Tomgangen er ikke berørt af blow-off ventilens åbning hvis man kører med MAP, men jeg vil altid anbefale at køre med stempel typen, da disse for det første holder meget længere, samt kan klare mere tryk, og hvis man køber en justerbar har man også mulighed for at manuelt justere åbningen på ventilen hvis man f.eks. leger med højere ladetryk.
Venlig hilsen
Dumpventil fanatikeren Anders
Uno Turbo i.e (med luftmængdemåler

)