turbo og luftmængdemåler

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
chrisitan

turbo og luftmængdemåler

#1 Indlæg af chrisitan »

Hej,

Jeg er ved at sætte turbo på en vectra med luftmængdemåler.
Jeg har efterhånden hørt mange meninger om hvordan man bør modificere/ændre luftmængdemåleren når man sætter turbo på, men hvad består disse ændringer i? Hvad er jeres erfaringer?

på forhånd tak
Christian
Cossie
Mester Medlem
Indlæg: 617
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: turbo og luftmængdemåler

#2 Indlæg af Cossie »

Du behøver ikke at ændre noget på den, bare køb et benzin tilskuds anlæg
hvis du skal køre med højre tryk end 0.5bar ellers er det nok med en benzin tryks regulator.

Den metode virker fint på min Vectra (2.0 8v).
FTP

Re: turbo og luftmængdemåler

#3 Indlæg af FTP »

Enig med cossie.Bare husk at du skal recirgulere luft fra en evt. bov.
-Buggi-
Medlem
Indlæg: 171
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00

Re: turbo og luftmængdemåler

#4 Indlæg af -Buggi- »

og husk at sætte den på sugesiden, af turboen, ellers er der stor chance for at den bliver "blæst" i stykker!!
christianb

Re: turbo og luftmængdemåler

#5 Indlæg af christianb »

ok mange tak for svarene alle sammen

vh
Christian
Clisse
Medlem
Indlæg: 142
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Kbh

Re: turbo og luftmængdemåler

#6 Indlæg af Clisse »

Der er to typer. Luftmængde måler og Luftmasse måler.

Luftmængde måleren, er den mekaniske model med en klap, som bliver åbnet af luftstrømmen. Den skulle eftersigende virker på både suge og tryk siden. Hvis det er en bosch model, kan den under låget justeres lidt hårdere i fjedren, så den bedre kan klare luftmængden.

Luftmasse måleren, er den elektriske udgave, hvor luften bliver målt af en varmetråd, som bliver kølet ned af luften. Den skulle virker bedst på suge siden af turboen. Hvilket også er mest fornuftigt, da den ikke kan tåle olie. Det kan dog meget velværende der skal sættes en begrænsning ind på signalet til ECU'en.
Mvh
Claus
Besvar