materiale til turbo manifold rustfrit eller alm jern

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
simon

materiale til turbo manifold rustfrit eller alm jern

#1 Indlæg af simon »

Hej.
Jeg håber på et par gode råd vedr valg af materiale til en turbo manifol jeg vil lave.
Spørgsmål.
Hvilken rør dimension skal jeg vælge og godstykkelse?
Kan jeg lave det i rustfrit eller er det for sprælsk? Har før hørt at det ikke holder så godt til varmen.
Jeg håber der er en der kan hjælpe mig eller måske fortælle mig hvilket materiale du har brugt til din manifol
Rune.

Re: materiale til turbo manifold rustfrit eller alm jern

#2 Indlæg af Rune. »

Jeg ville lave det i damprør. (sort jern).
Anonym

Re: materiale til turbo manifold rustfrit eller alm jern

#3 Indlæg af Anonym »

Jeg ville lave det i INCONEL...
Rane

Re: materiale til turbo manifold rustfrit eller alm jern

#4 Indlæg af Rane »

anonym
INKONEL????
der er nok en der ser for meget Discovery var?? så hørte du vel også at det var pisse svært at arb, med selv om han har lavet det samme i mange år??
Rane
Lasse

Re: materiale til turbo manifold rustfrit eller alm jern

#5 Indlæg af Lasse »

Rustfrit har 3 fordele, det er bedere varme isolerende, det udvider sig mindre end jern og det holder bedre ved samme godstykkelse. MEN det skal svejses ordentligt med baggas og der skal være gennembrænding.
Jern er nemmere at arbejde i da det er blødere, men du får også en tungere manifold ved at bruge tykke rør.

mvh Lasse
Flemming

Re: materiale til turbo manifold rustfrit eller alm jern

#6 Indlæg af Flemming »

Hejsa, nu vil jeg ikke lige spille ekspert på området materialer, men jeg ville også lave det i sort damprør som er sømløst! Mener alt almindeligt rustfrit hedder 316! Hvis du vil lave den i rustfrit så skal du bruge 304 som skulle være bedre egnet til varme! Og som Lasse skriver skal du bruge baggas (Argon) og rørene skal have gennembrænding. Har bare hørt om flere hvor de rustfrie revner! Inconel er pisse godt...vi bruger det på kedelrør i affaldsfyrede ovne!
Mvh. Flemming
Lerup
Senior Medlem
Indlæg: 289
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00

Re: materiale til turbo manifold rustfrit eller alm jern

#7 Indlæg af Lerup »

@ Lasse:

Det forholder sig faktisk omvendt - rustfrit stål udvider sig noget mere en almindeligt stål, hvilket netop er en af årsagerne til den øgede risiko for revnedannelse i manifolde af rustfrit stål .

Udvidelseskoefficient for alm stål (typisk): 1,3-1,5 x 10^-5 m/m*C
Udvidelseskoefficient for rustfrit stål: 2,0 x 10^-5 m/m*C

Ref: http://www.matweb.com/

Mvh Lars
Torben Nielsen

Re: materiale til turbo manifold rustfrit eller alm jern

#8 Indlæg af Torben Nielsen »

Jeg må nok også tilslutte mig 323gts, rustfrit udviger sig mere og er stærkere man risikere også at topstykket slår revner fordi varme afledningen på rustfrit er dårligere og det samtidig strækker sig det mere.
V.H. Torben
Lasse

Re: materiale til turbo manifold rustfrit eller alm jern

#9 Indlæg af Lasse »

323GTS - Jeg er ikke sikker på at det er rigtigt, men kan desværre ikke finde min liste med materialer og kan derfor ikke checke det, hvad kvalitet rustfri er dine tal for AISI304, AISI316 ? Ligeledes kvaliteten af jernet.

mvh Lasse
Lerup
Senior Medlem
Indlæg: 289
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00

Re: materiale til turbo manifold rustfrit eller alm jern

#10 Indlæg af Lerup »

Alle rustfri stål, med undtagelse af nogle få ferritiske typer (0%Ni, <15%Cr), har større termisk udvidelseskoefficient end almindeligt "kinastål" (st35, st37 osv). Du kan kigge på ståls egenskaber på følgende websites:

http://www.metalsonline.com
http://www.matweb.com

mvh Lars
Besvar