Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 mar 2025, 07:26

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 08 jan 2003, 13:19 
Hej.
Jeg håber på et par gode råd vedr valg af materiale til en turbo manifol jeg vil lave.
Spørgsmål.
Hvilken rør dimension skal jeg vælge og godstykkelse?
Kan jeg lave det i rustfrit eller er det for sprælsk? Har før hørt at det ikke holder så godt til varmen.
Jeg håber der er en der kan hjælpe mig eller måske fortælle mig hvilket materiale du har brugt til din manifol


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
Indlæg: 09 jan 2003, 15:17 
Jeg ville lave det i damprør. (sort jern).


Top
  
 
Indlæg: 09 jan 2003, 16:46 
Jeg ville lave det i INCONEL...


Top
  
 
Indlæg: 09 jan 2003, 19:48 
anonym
INKONEL????
der er nok en der ser for meget Discovery var?? så hørte du vel også at det var pisse svært at arb, med selv om han har lavet det samme i mange år??
Rane


Top
  
 
Indlæg: 09 jan 2003, 20:17 
Rustfrit har 3 fordele, det er bedere varme isolerende, det udvider sig mindre end jern og det holder bedre ved samme godstykkelse. MEN det skal svejses ordentligt med baggas og der skal være gennembrænding.
Jern er nemmere at arbejde i da det er blødere, men du får også en tungere manifold ved at bruge tykke rør.

mvh Lasse


Top
  
 
Indlæg: 09 jan 2003, 20:30 
Hejsa, nu vil jeg ikke lige spille ekspert på området materialer, men jeg ville også lave det i sort damprør som er sømløst! Mener alt almindeligt rustfrit hedder 316! Hvis du vil lave den i rustfrit så skal du bruge 304 som skulle være bedre egnet til varme! Og som Lasse skriver skal du bruge baggas (Argon) og rørene skal have gennembrænding. Har bare hørt om flere hvor de rustfrie revner! Inconel er pisse godt...vi bruger det på kedelrør i affaldsfyrede ovne!
Mvh. Flemming


Top
  
 
Indlæg: 09 jan 2003, 23:55 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 289
@ Lasse:

Det forholder sig faktisk omvendt - rustfrit stål udvider sig noget mere en almindeligt stål, hvilket netop er en af årsagerne til den øgede risiko for revnedannelse i manifolde af rustfrit stål .

Udvidelseskoefficient for alm stål (typisk): 1,3-1,5 x 10^-5 m/m*C
Udvidelseskoefficient for rustfrit stål: 2,0 x 10^-5 m/m*C

Ref: http://www.matweb.com/

Mvh Lars


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 jan 2003, 23:43 
Jeg må nok også tilslutte mig 323gts, rustfrit udviger sig mere og er stærkere man risikere også at topstykket slår revner fordi varme afledningen på rustfrit er dårligere og det samtidig strækker sig det mere.
V.H. Torben


Top
  
 
Indlæg: 21 jan 2003, 20:02 
323GTS - Jeg er ikke sikker på at det er rigtigt, men kan desværre ikke finde min liste med materialer og kan derfor ikke checke det, hvad kvalitet rustfri er dine tal for AISI304, AISI316 ? Ligeledes kvaliteten af jernet.

mvh Lasse


Top
  
 
Indlæg: 22 jan 2003, 15:20 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 289
Alle rustfri stål, med undtagelse af nogle få ferritiske typer (0%Ni, <15%Cr), har større termisk udvidelseskoefficient end almindeligt "kinastål" (st35, st37 osv). Du kan kigge på ståls egenskaber på følgende websites:

http://www.metalsonline.com
http://www.matweb.com

mvh Lars


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 80 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team