Krumtap/topdæksel udluftning
Redaktør: Moderatorer
-
Jan
- Senior Medlem
- Indlæg: 406
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Krumtap/topdæksel udluftning
Er der nogen grund til at krumtap og topdæsel udluftningerne går tilbage i indsugningen?? udover at man ik får oliedampene ud i naturen.
Jeg ved at på turbo motorer lader man det gå ud i den fri luft af en eller anden grund. Men hvad med en suge motor?? kan der ske noget hvis man sætter et lille luftfilter på udluftningerne??
Jeg ved at på turbo motorer lader man det gå ud i den fri luft af en eller anden grund. Men hvad med en suge motor?? kan der ske noget hvis man sætter et lille luftfilter på udluftningerne??
BMW E34 540i touring
BMW E39 540i
BMW E39 540i
-
thj
Re: Krumtap/topdæksel udluftning
Hej Jan..
jeg tror ikke du ser turbo biler der er "født" med turbo som udlufter i det fri!! men det er selvfølgelig nemmere når man bygger turbo på sin vogn at svine naturen til, end at trække en slange til sugesiden af turboen, jeg tror ikke det giver nogen effekt at udlufte i det fri hverken på en sug eller en trykladet motor, men jeg ved det ikke....
mvh. Thomas
jeg tror ikke du ser turbo biler der er "født" med turbo som udlufter i det fri!! men det er selvfølgelig nemmere når man bygger turbo på sin vogn at svine naturen til, end at trække en slange til sugesiden af turboen, jeg tror ikke det giver nogen effekt at udlufte i det fri hverken på en sug eller en trykladet motor, men jeg ved det ikke....
mvh. Thomas
-
claus
- Junior Medlem
- Indlæg: 47
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Re: Krumtap/topdæksel udluftning
Så vidt jeg ved, så lader man den oftest gå i det på eftermonteret turbo, fordi oliedampene nedsætter oktan tallet, hvilket sikkert er stort nok problem i forvejen med hensyn til tændingen.
-
claus
- Junior Medlem
- Indlæg: 47
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Re: Krumtap/topdæksel udluftning
Ups.. Der skulle selvfælgelig stå "oftest gå i der FRI på eftermon...."
- jens
- Mester Medlem
- Indlæg: 788
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Vestsjælland
Re: Krumtap/topdæksel udluftning
Køb en valvecover breather hos en us dele forhandler det er et lille filter som næsten alle dragracere bruger for at komme af med luften uden at svine på banen. Det er ikke sikkert du kan finde en der kan erstatte dit oliepåfyldningsdæksel men så må du lave en studs.
-
Jan
- Senior Medlem
- Indlæg: 406
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Re: Krumtap/topdæksel udluftning
Jeg har bare set på flere biler der har fået eftermonteret turbo, hvor man sætter et lille luftfilter på. Det er vist noget med at det kan danne over/undertryk i bundkarret og det sku vist ik være så godt.
Jeg vil ik gøre det pga. det skulle give noget eller ej, men fordi slangerne irretere mig, det ku være rart at komme af med dem.
Jeg vil ik gøre det pga. det skulle give noget eller ej, men fordi slangerne irretere mig, det ku være rart at komme af med dem.
BMW E34 540i touring
BMW E39 540i
BMW E39 540i
-
thj
Re: Krumtap/topdæksel udluftning
Det laver kun overtryk i krumtaphuset hvis man sætter ånderørsslangen på tryksiden, og ja, det er rigtig, det er ikke så godt:-)) har set en gammel ascona med eftermonteret turbo, hvor man ikke lige havde tænkt på at ånderøret skulle på sugesiden af turboen, og jeg vil sige den røg temmelig kraftig...
mvh. Thomas
mvh. Thomas
-
Jan
- Senior Medlem
- Indlæg: 406
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Re: Krumtap/topdæksel udluftning
Hvad vil der ske på en sugemotor hvis man lukker krumtap og topdækseludluftningen???
Og hvorfor fører man egentlig dampene tilbage i indsugningen??
Og hvorfor fører man egentlig dampene tilbage i indsugningen??
BMW E34 540i touring
BMW E39 540i
BMW E39 540i
-
thj
Re: Krumtap/topdæksel udluftning
Hvis du lukker udlufningen, tror jeg dine pakdåser blir "skudt" ud + den nok vil sætte olien forbi stemplerne og hvor der ellers er forbindelse til forbrændningskammeret så lad være med det, man fører dampene retur for at minimere luft fourening...
mvh. Thomas
mvh. Thomas
- LasseW
- Senior Medlem
- Indlæg: 476
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Brøndby Strand
- Kontakt:
Re: Krumtap/topdæksel udluftning
Udluftningen sidder for ikke at få overtryk i motoren og derved skyde pakdåser ud. De går altid tilbage til indsugningen for ikke at forurene, da dette tæller med som forurening. På turbolade motorer vi undertrykket presse olien op igennem retur olierøret og forhindrer frisk olie i at komme til turboen, med turbodøden til følge :-/
Udluftninger skal bare være så store som muligt, evt. bor et hul i bundkaret.
mvh Lasse
Udluftninger skal bare være så store som muligt, evt. bor et hul i bundkaret.
mvh Lasse
mvh Lasse
BMW E36 + Toyota Supra MKIII + Toyota Sportsvan med stort S hvis I forstår sådan en lille en
BMW E36 + Toyota Supra MKIII + Toyota Sportsvan med stort S hvis I forstår sådan en lille en