Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 jun 2025, 22:23

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 13 sep 2002, 07:48 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 406
Er der nogen grund til at krumtap og topdæsel udluftningerne går tilbage i indsugningen?? udover at man ik får oliedampene ud i naturen.
Jeg ved at på turbo motorer lader man det gå ud i den fri luft af en eller anden grund. Men hvad med en suge motor?? kan der ske noget hvis man sætter et lille luftfilter på udluftningerne??

_________________
BMW E34 540i touring
BMW E39 540i


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 sep 2002, 08:18 
Hej Jan..

jeg tror ikke du ser turbo biler der er "født" med turbo som udlufter i det fri!! men det er selvfølgelig nemmere når man bygger turbo på sin vogn at svine naturen til, end at trække en slange til sugesiden af turboen, jeg tror ikke det giver nogen effekt at udlufte i det fri hverken på en sug eller en trykladet motor, men jeg ved det ikke....

mvh. Thomas


Top
  
 
Indlæg: 13 sep 2002, 08:29 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 47
Så vidt jeg ved, så lader man den oftest gå i det på eftermonteret turbo, fordi oliedampene nedsætter oktan tallet, hvilket sikkert er stort nok problem i forvejen med hensyn til tændingen.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 sep 2002, 08:31 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 47
Ups.. Der skulle selvfælgelig stå "oftest gå i der FRI på eftermon...."


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 sep 2002, 08:45 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 788
Geografisk sted: Vestsjælland
Køb en valvecover breather hos en us dele forhandler det er et lille filter som næsten alle dragracere bruger for at komme af med luften uden at svine på banen. Det er ikke sikkert du kan finde en der kan erstatte dit oliepåfyldningsdæksel men så må du lave en studs.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 sep 2002, 09:06 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 406
Jeg har bare set på flere biler der har fået eftermonteret turbo, hvor man sætter et lille luftfilter på. Det er vist noget med at det kan danne over/undertryk i bundkarret og det sku vist ik være så godt.
Jeg vil ik gøre det pga. det skulle give noget eller ej, men fordi slangerne irretere mig, det ku være rart at komme af med dem.

_________________
BMW E34 540i touring
BMW E39 540i


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 sep 2002, 10:01 
Det laver kun overtryk i krumtaphuset hvis man sætter ånderørsslangen på tryksiden, og ja, det er rigtig, det er ikke så godt:-)) har set en gammel ascona med eftermonteret turbo, hvor man ikke lige havde tænkt på at ånderøret skulle på sugesiden af turboen, og jeg vil sige den røg temmelig kraftig...

mvh. Thomas


Top
  
 
Indlæg: 13 sep 2002, 11:43 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 406
Hvad vil der ske på en sugemotor hvis man lukker krumtap og topdækseludluftningen???
Og hvorfor fører man egentlig dampene tilbage i indsugningen??

_________________
BMW E34 540i touring
BMW E39 540i


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 sep 2002, 12:37 
Hvis du lukker udlufningen, tror jeg dine pakdåser blir "skudt" ud + den nok vil sætte olien forbi stemplerne og hvor der ellers er forbindelse til forbrændningskammeret så lad være med det, man fører dampene retur for at minimere luft fourening...

mvh. Thomas


Top
  
 
Indlæg: 13 sep 2002, 19:12 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 476
Geografisk sted: Brøndby Strand
Udluftningen sidder for ikke at få overtryk i motoren og derved skyde pakdåser ud. De går altid tilbage til indsugningen for ikke at forurene, da dette tæller med som forurening. På turbolade motorer vi undertrykket presse olien op igennem retur olierøret og forhindrer frisk olie i at komme til turboen, med turbodøden til følge :-/

Udluftninger skal bare være så store som muligt, evt. bor et hul i bundkaret.

mvh Lasse

_________________
mvh Lasse
BMW E36 + Toyota Supra MKIII + Toyota Sportsvan med stort S hvis I forstår sådan en lille en


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team