Map converter?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Henrik RST
Medlem

Map converter?

#1 Indlæg af Henrik RST »

Hej.

Jeg er i gang med at montere turbo på en 1,3 Toyota motor med koden 4EFE.

Snart når jeg til den del hvor motoren skal have mere brændstof. Jeg har i den forbindelse kig på 2 forskellige muligheder.
Enten et tilskudssystem med 4 externe dyser eller også en map converter som sælges på Turbomotor.dk. Er der nogen herinde som har erfaringer med sådan en lille sag? Evt. Ved hvordan den virker og hvilke begrænsninger den har.

Det skal siges at målet er ca. 0,5 bars tryk.

VH Henrik
Gsi16vdk
Junior Medlem

#2 Indlæg af Gsi16vdk »

Jeg kørte for mange år siden med en 4A-FE med sådan en loddet på mapsensoren og med dyser fra en 140 HK 4A-GE. Det virkede ok! Jeg kørte med 0,6 bar og den havde kørt 40.000 km med det da jeg solgte den.

Dog ville jeg montere 4 dyser og en styring til dette - man vil jo altid have mere og det giver sine begrænsninger kun med trykregulator og mapconverter.

Mvh
K-FINN
Mester Medlem

#3 Indlæg af K-FINN »

Om du montere 4ekstra dyser eller bruger converter, giver samme resultat, da den ikke har banke styring, derfor hvis du skal over 0,5 bar, skal du kunne styre tænding
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Runesm
Mester Medlem

#4 Indlæg af Runesm »

K-FINN skrev:Om du montere 4ekstra dyser eller bruger converter, giver samme resultat, da den ikke har banke styring, derfor hvis du skal over 0,5 bar, skal du kunne styre tænding

Kigger den ikke kun på føler i strømfordeleren? Og kan strømfordeleren ikke flyttes? :P
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
K-FINN
Mester Medlem

#5 Indlæg af K-FINN »

Den forskyder mappet.
Jo du kan stille den lidt lavere, men det er ikke nok når der kommer for meget tryk på. Jeg har selv kørt med dette opsæt, indtil jeg skiftede over til min 5e. Ved tænding justeret 2 grader lavere i grundstilling, kræver det stadig vpower, for holde knock væk
Henrik RST
Medlem

#6 Indlæg af Henrik RST »

Okay.. Jamen så vil valget nok lande på mapcon. Men hvor meget af dysens kapacitet kan man udnytte ?

Tænker at man kunne bruge dyser fra en 4age, 3sfe eller anden i den størrelse.
K-FINN
Mester Medlem

#7 Indlæg af K-FINN »

Dyser fra 4efte passer perfekt til dit projekt
Henrik RST
Medlem

#8 Indlæg af Henrik RST »

Tak for svarene.. Men planerne er imidlertid blevet ændret - det bliver en anden motor i stedet. Enten 4efte eller 5efhe sammen med MS.
Besvar