Oliekøler med termostat vs. "Olietemporator"

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
Volvo-Dennis
Senior Medlem
Indlæg: 422
Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
Geografisk sted: Syddjurs

Oliekøler med termostat vs. "Olietemporator"

#1 Indlæg af Volvo-Dennis »

Hej Folkens..

Her på sådan en solskins-søndag sidder jeg og gør mig nogle tanker om hvad der er at foretrækk mht. oliekøling.
På Volvo's ældre turbo-motorer er der i oliefilterkonsollet indbygget termostat, og udtag til ekstern oliekøler.
På de nyere turbo-motorer er der en olietemporator som er tilsluttet kølevandet. Hvad er egentlig at foretrække? Er olietemporator løsningen lige så effektiv som den eksterne oliekøler? Er der nogen som har prøvet at måle lidt temperaturer på forskellige setups?

Dennis
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!
Bufas
Senior Medlem
Indlæg: 332
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Slagelse
Kontakt:

#2 Indlæg af Bufas »

Forskellen ligger nok mest i om du vil se på en oliekøler eller ej.
Mængden af køling er jo i begge tilfælde et spørgsmål om hvordan det er dimensioneret. Så jeg vil sige det er rent kosmetisk.
m power
Mester Medlem
Indlæg: 1248
Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49

#3 Indlæg af m power »

Vi har en en vag 1.8 20 vt som standart kører med en temporator og den er nu udskiftet med en sandwich samt en stor oliekøler.
Motoren havde svært ved at holde en fornuftig temp når den fik prygl, og efter at oliekøleren er monteret er der stort set ingen problemer med at holde temperatur, så jeg ville montere en oliekøler hvis det er på en pumpet motor.
Det siger jo også lidt sig selv at man ikke kan køle olien ret meget ned med 90 grader varmt vand, jeg vil nærmere mene den sidder der for at få en hurtig temperatur på olien en for at køle den ned.
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#4 Indlæg af møffe »

Jeg køre med begge dele på min cosworth, min tanke er at kølevandet er med til hutigt at hæve olietemperaturen, hvor min oliekøler og termostat i sandwichpladen er med til at hjælpe vandkøleren.

Om ikke andet så gør det ingen skade. Oliekøleren er stor nok.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#5 Indlæg af Wildert »

møffe skrev:Jeg køre med begge dele på min cosworth, min tanke er at kølevandet er med til hutigt at hæve olietemperaturen, hvor min oliekøler og termostat i sandwichpladen er med til at hjælpe vandkøleren.

Om ikke andet så gør det ingen skade. Oliekøleren er stor nok.


Samme her på min Golf 16V til rally.
Har tidligere kørt kun med temporatoren, og den har da givetvis gjort lidt forskel, men i bedste fald er du kun med til at lægge mere belastning på vandkølerens evne til at aflede varme, og så kan man have problemer her.

Jeg kørte først med standard 8V køler, men opgraderede senere til at tilføje en 13-rækkers oliekøler. Det hjalp noget, men da kompressionsforholdet blevet hævet, RPM og ydelse lige så, så var det altså ikke nok. Så der er nu en vandkøler fra en Passat automatic med A/C (den fylder ca. hele fronten mellem vangerne) og nu en 19-rækkers (tror jeg nok det er) oliekøler. Det virker ganske godt :).
Men ok - vi kører så også typisk 5-6 minutter adgangenop til begrænseren eller max. et par tusinde RPM under. Det er noget lidt andet end et par hurtige træk ved et lyskryds, en tur ned af en strip, etc.

Der er også en del mindre effekt end i en hårdt pumpet turbomotor, men de relativt lange perioder med max belastning gør efter min mening en stor forskel.
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
Besvar