Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 24 sep 2024, 18:22

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 28 apr 2013, 12:26 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 maj 2005, 14:59
Indlæg: 422
Geografisk sted: Syddjurs
Hej Folkens..

Her på sådan en solskins-søndag sidder jeg og gør mig nogle tanker om hvad der er at foretrækk mht. oliekøling.
På Volvo's ældre turbo-motorer er der i oliefilterkonsollet indbygget termostat, og udtag til ekstern oliekøler.
På de nyere turbo-motorer er der en olietemporator som er tilsluttet kølevandet. Hvad er egentlig at foretrække? Er olietemporator løsningen lige så effektiv som den eksterne oliekøler? Er der nogen som har prøvet at måle lidt temperaturer på forskellige setups?

Dennis

_________________
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 apr 2013, 16:40 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 332
Geografisk sted: Slagelse
Forskellen ligger nok mest i om du vil se på en oliekøler eller ej.
Mængden af køling er jo i begge tilfælde et spørgsmål om hvordan det er dimensioneret. Så jeg vil sige det er rent kosmetisk.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 apr 2013, 17:42 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49
Indlæg: 1248
Vi har en en vag 1.8 20 vt som standart kører med en temporator og den er nu udskiftet med en sandwich samt en stor oliekøler.
Motoren havde svært ved at holde en fornuftig temp når den fik prygl, og efter at oliekøleren er monteret er der stort set ingen problemer med at holde temperatur, så jeg ville montere en oliekøler hvis det er på en pumpet motor.
Det siger jo også lidt sig selv at man ikke kan køle olien ret meget ned med 90 grader varmt vand, jeg vil nærmere mene den sidder der for at få en hurtig temperatur på olien en for at køle den ned.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 apr 2013, 18:24 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
Jeg køre med begge dele på min cosworth, min tanke er at kølevandet er med til hutigt at hæve olietemperaturen, hvor min oliekøler og termostat i sandwichpladen er med til at hjælpe vandkøleren.

Om ikke andet så gør det ingen skade. Oliekøleren er stor nok.

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 maj 2013, 09:46 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
møffe skrev:
Jeg køre med begge dele på min cosworth, min tanke er at kølevandet er med til hutigt at hæve olietemperaturen, hvor min oliekøler og termostat i sandwichpladen er med til at hjælpe vandkøleren.

Om ikke andet så gør det ingen skade. Oliekøleren er stor nok.


Samme her på min Golf 16V til rally.
Har tidligere kørt kun med temporatoren, og den har da givetvis gjort lidt forskel, men i bedste fald er du kun med til at lægge mere belastning på vandkølerens evne til at aflede varme, og så kan man have problemer her.

Jeg kørte først med standard 8V køler, men opgraderede senere til at tilføje en 13-rækkers oliekøler. Det hjalp noget, men da kompressionsforholdet blevet hævet, RPM og ydelse lige så, så var det altså ikke nok. Så der er nu en vandkøler fra en Passat automatic med A/C (den fylder ca. hele fronten mellem vangerne) og nu en 19-rækkers (tror jeg nok det er) oliekøler. Det virker ganske godt :).
Men ok - vi kører så også typisk 5-6 minutter adgangenop til begrænseren eller max. et par tusinde RPM under. Det er noget lidt andet end et par hurtige træk ved et lyskryds, en tur ned af en strip, etc.

Der er også en del mindre effekt end i en hårdt pumpet turbomotor, men de relativt lange perioder med max belastning gør efter min mening en stor forskel.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team