EGT sensor til motorstyring

Alt om motorstyringer

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Hartmann
Junior Medlem
Indlæg: 82
Tilmeldt: 30 okt 2011, 15:38
Geografisk sted: Holstebro

EGT sensor til motorstyring

#1 Indlæg af Hartmann »

hej gutter
er ved at skrue min motor sammen . men inden jeg sætter manifolden på ville jeg høre. eksperterne i indkøring, om EGT sensor .. på biler med høj effekt ser man det jo ofte, men hvad bruger ECU´en den til er det som en del af justeringen målinger eller bare som en sikkerhed ? for på en 2jz-gte som min. bliver den oftet monteret lige for porten ved cylinder 6. (den varmeste siges der)
så inden det hele bliver monteret vil jeg høre om jeg skal montere en fitting til en EGT sensor . ville dette hjælpe ham der står for indkøringen og mig bagefter ?

er ikke helt sikkert på motorsyringen endnu
men enten AEM (ktech) eller syvecs gp6r (2bartuning)
og skulle gerne på den anden side af 700rwhp

tak
Tobias
MVH// Tobias Hartmann
Supra 2jz-GTE
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#2 Indlæg af K-FINN »

Det skal du nok spørge ktech eller 2bar om
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Hartmann
Junior Medlem
Indlæg: 82
Tilmeldt: 30 okt 2011, 15:38
Geografisk sted: Holstebro

#3 Indlæg af Hartmann »

jaaa

men der er da mange kloger hoveder herinde der ved en masse om motorstyring og har erfaring med indkøring med EGT sensor osv.... eller hvad ?

så skal jeg nok tage den sidste snak med tuneren når jeg beslutter mig for hvilken motorstyring det bliver ..
MVH// Tobias Hartmann
Supra 2jz-GTE
madswp
Indlæg: 7
Tilmeldt: 02 maj 2013, 19:43
Geografisk sted: Danmark

#4 Indlæg af madswp »

på en standard styring på en s3'er 1.8t, bruger ecu'en KUN EGT sensoren til beskyttelse. dvs fede blandingen meget op for at få styr på udstødningstemperaturen hvis den begynder at stige ukontrolleret.
8N0906018BH
TB206HDI
Senior Medlem
Indlæg: 483
Tilmeldt: 19 sep 2009, 19:54

#5 Indlæg af TB206HDI »

madswp skrev:på en standard styring på en s3'er 1.8t, bruger ecu'en KUN EGT sensoren til beskyttelse. dvs fede blandingen meget op for at få styr på udstødningstemperaturen hvis den begynder at stige ukontrolleret.



Mjaa det er ikke heeelt korrekt. Jeg antager du snakker om en ME7? Her bruges den b.la. aktivt i load modeleringen - både den målte og den udregnede. (ME7 udregner EGT og sammenholder den med den målte - hvis motoren har en EGT sensor)
madswp
Indlæg: 7
Tilmeldt: 02 maj 2013, 19:43
Geografisk sted: Danmark

#6 Indlæg af madswp »

det er rigtigt at selv om me7eren har egt sensor så bruger den stadig den kalkulerede værdi og sammenligner med den reelle. men med min opfattelse (efter endeløse nætter med næsen i funktionsrahmen) er det lavet til diagnose af egt sensoren.
kan du uddybe vedr engine load? tænker du i tilfælde at torque intervention, at den skal ha aktiv inflydelse på det ønskede engine load? :)
8N0906018BH
TB206HDI
Senior Medlem
Indlæg: 483
Tilmeldt: 19 sep 2009, 19:54

#7 Indlæg af TB206HDI »

madswp skrev:det er rigtigt at selv om me7eren har egt sensor så bruger den stadig den kalkulerede værdi og sammenligner med den reelle. men med min opfattelse (efter endeløse nætter med næsen i funktionsrahmen) er det lavet til diagnose af egt sensoren.
kan du uddybe vedr engine load? tænker du i tilfælde at torque intervention, at den skal ha aktiv inflydelse på det ønskede engine load? :)


Ja, hvis jeg husker min funktionsrahmen korrekt. ME7 er dog endnu ikke min stærkeste side, EDC15 er jeg markant mere hjemme i :)
madswp
Indlæg: 7
Tilmeldt: 02 maj 2013, 19:43
Geografisk sted: Danmark

#8 Indlæg af madswp »

me7 er dælme også langtrukken at lære! msa, edc15, 16 og til dels 17 er snarere lettere. hvertfald bare ved stage1 alm tuning. MED9 er jeg så småt igang med at kigge på. men der er LANG vej endnu :)
8N0906018BH
Besvar