Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 04 apr 2025, 22:16

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior Medlem

Geografisk sted: Holstebro
hej gutter
er ved at skrue min motor sammen . men inden jeg sætter manifolden på ville jeg høre. eksperterne i indkøring, om EGT sensor .. på biler med høj effekt ser man det jo ofte, men hvad bruger ECU´en den til er det som en del af justeringen målinger eller bare som en sikkerhed ? for på en 2jz-gte som min. bliver den oftet monteret lige for porten ved cylinder 6. (den varmeste siges der)
så inden det hele bliver monteret vil jeg høre om jeg skal montere en fitting til en EGT sensor . ville dette hjælpe ham der står for indkøringen og mig bagefter ?

er ikke helt sikkert på motorsyringen endnu
men enten AEM (ktech) eller syvecs gp6r (2bartuning)
og skulle gerne på den anden side af 700rwhp

tak
Tobias

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Det skal du nok spørge ktech eller 2bar om

Titel:
Junior Medlem

Geografisk sted: Holstebro
jaaa

men der er da mange kloger hoveder herinde der ved en masse om motorstyring og har erfaring med indkøring med EGT sensor osv.... eller hvad ?

så skal jeg nok tage den sidste snak med tuneren når jeg beslutter mig for hvilken motorstyring det bliver ..

Titel:

Geografisk sted: Danmark
på en standard styring på en s3'er 1.8t, bruger ecu'en KUN EGT sensoren til beskyttelse. dvs fede blandingen meget op for at få styr på udstødningstemperaturen hvis den begynder at stige ukontrolleret.

Titel:
Senior Medlem

madswp skrev:
på en standard styring på en s3'er 1.8t, bruger ecu'en KUN EGT sensoren til beskyttelse. dvs fede blandingen meget op for at få styr på udstødningstemperaturen hvis den begynder at stige ukontrolleret.

Mjaa det er ikke heeelt korrekt. Jeg antager du snakker om en ME7? Her bruges den b.la. aktivt i load modeleringen - både den målte og den udregnede. (ME7 udregner EGT og sammenholder den med den målte - hvis motoren har en EGT sensor)

Titel:

det er rigtigt at selv om me7eren har egt sensor så bruger den stadig den kalkulerede værdi og sammenligner med den reelle. men med min opfattelse (efter endeløse nætter med næsen i funktionsrahmen) er det lavet til diagnose af egt sensoren.
kan du uddybe vedr engine load? tænker du i tilfælde at torque intervention, at den skal ha aktiv inflydelse på det ønskede engine load? :)

Titel:
Senior Medlem

madswp skrev:
det er rigtigt at selv om me7eren har egt sensor så bruger den stadig den kalkulerede værdi og sammenligner med den reelle. men med min opfattelse (efter endeløse nætter med næsen i funktionsrahmen) er det lavet til diagnose af egt sensoren.
kan du uddybe vedr engine load? tænker du i tilfælde at torque intervention, at den skal ha aktiv inflydelse på det ønskede engine load? :)

Ja, hvis jeg husker min funktionsrahmen korrekt. ME7 er dog endnu ikke min stærkeste side, EDC15 er jeg markant mere hjemme i :)

Titel:

me7 er dælme også langtrukken at lære! msa, edc15, 16 og til dels 17 er snarere lettere. hvertfald bare ved stage1 alm tuning. MED9 er jeg så småt igang med at kigge på. men der er LANG vej endnu :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time