Hvorfor er VNT ikke så udbredt på benzinbiler?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
VRT
Senior Medlem
Indlæg: 327
Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
Geografisk sted: Gun City

Hvorfor er VNT ikke så udbredt på benzinbiler?

#1 Indlæg af VRT »

Ja, som overskriften siger, så har jeg gået og tænkt over, hvorfor VNT er så udbredt blandt dieselbiler, men næsten aldrig ses på benzinbiler?
Det giver jo i princippet både i pose og sæk, mht. tidligt drejningsmoment, og fin spidseffekt, og burde vel være et fint alternativ til ex. twin scroll, da man herved undgår den mere tidskrævende opbygning af specielt forrør og udstødningsmanifold. Men det kræver så, at motorstyringen kan varetage vacuumstyringen, og det er måske ikke lige til?
Jeg ved, at motorstyringen på visse af VAG-gruppens ældre 1,9 TDI´ere med wastegate-turbo kan ændres til, at køre med VNT-lader.
efterz
Mester Medlem
Indlæg: 601
Tilmeldt: 11 apr 2006, 11:15
Geografisk sted: Herning, Midtjylland
Kontakt:

#2 Indlæg af efterz »

Mit bud er, holdbarhedsproblemer.. Benzin har typisk højere EGT end Diesel, og på hårdtpumpede diesel-biler ses det også ofte at VNT-turboladerne ikke holder pga. varmen.

Er Porsche stadig de eneste der har masseproduceret benzin-VNT biler?
Med venlig hilsen
Jonas Laustrup
Husk, du kan kun vælge 2: Hurtig, Billig, Pålidelig
Brugeravatar
VRT
Senior Medlem
Indlæg: 327
Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
Geografisk sted: Gun City

#3 Indlæg af VRT »

Dodge Daytona Shelby >1990
Honda Legend >1990
Peugeot 405 T16 >1992

Allesammen varianter, der blev lavet i en kort periode, og et begrænset antal. Du har nok ret i, at det er varmen der ødelægger bevægeligheden, men nu har teknikken jo været brugt i over 20 år, så det undrer mig egentlig, at man ikke har fundet en løsning på dette. Der findes jo så mange "nye" metaller, der har fine varmeegenskaber, ex. Inconel etc., men de hjælper måske ikke i denne sammenhæng!?
Witz
Junior Medlem
Indlæg: 81
Tilmeldt: 14 nov 2007, 12:45
Geografisk sted: Silkeborg Danmark

#4 Indlæg af Witz »

alternativt så bør man vel kunne flytte turboen fra motoren, fx montere under bilen ved bagpotten.

Udstødningsgassen må vel blive kølet lidt ned inden det rammer turboen.
efterz
Mester Medlem
Indlæg: 601
Tilmeldt: 11 apr 2006, 11:15
Geografisk sted: Herning, Midtjylland
Kontakt:

#5 Indlæg af efterz »

Witz skrev:alternativt så bør man vel kunne flytte turboen fra motoren, fx montere under bilen ved bagpotten.

Udstødningsgassen må vel blive kølet lidt ned inden det rammer turboen.


Men så mister man jo også en stor del af energien der driver turbo-laderen..
Med venlig hilsen
Jonas Laustrup
Husk, du kan kun vælge 2: Hurtig, Billig, Pålidelig
VAG mekaniker
Senior Medlem
Indlæg: 353
Tilmeldt: 15 jan 2004, 22:19
Geografisk sted: fyn kerteminde

#6 Indlæg af VAG mekaniker »

En anden vigtig faktor ved vtg er at diesel maskinerne kan køre med over tryk ved påløb, div filtre i udstødningen bliver renset ved denne tur...
Ønsker man flere heste og meget bredt moment, så er biturbo ved at blive mere og mere udbredt....
v/h Peter
efterz
Mester Medlem
Indlæg: 601
Tilmeldt: 11 apr 2006, 11:15
Geografisk sted: Herning, Midtjylland
Kontakt:

#7 Indlæg af efterz »

VAG mekaniker skrev:Ønsker man flere heste og meget bredt moment, så er biturbo ved at blive mere og mere udbredt....


Du mener ikke compound-turboer? altså en stor og en lille ?

De nye BMW'er med TwinPower er en enkelt turbo-lader med twin-scrool, og et meget bredt momentområde..
Med venlig hilsen
Jonas Laustrup
Husk, du kan kun vælge 2: Hurtig, Billig, Pålidelig
VAG mekaniker
Senior Medlem
Indlæg: 353
Tilmeldt: 15 jan 2004, 22:19
Geografisk sted: fyn kerteminde

#8 Indlæg af VAG mekaniker »

efterz skrev:
VAG mekaniker skrev:Ønsker man flere heste og meget bredt moment, så er biturbo ved at blive mere og mere udbredt....


Du mener ikke compound-turboer? altså en stor og en lille ?

De nye BMW'er med TwinPower er en enkelt turbo-lader med twin-scrool, og et meget bredt momentområde..


Jo jo - de (vw)2.0 tdi med flest hk har 2 ladere på, bygget sammen som en stor klump, en del ventiler hist og her til at styre det.....
v/h Peter
Besvar