Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 dec 2024, 05:26

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 28 aug 2012, 21:07 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
Indlæg: 327
Geografisk sted: Gun City
Ja, som overskriften siger, så har jeg gået og tænkt over, hvorfor VNT er så udbredt blandt dieselbiler, men næsten aldrig ses på benzinbiler?
Det giver jo i princippet både i pose og sæk, mht. tidligt drejningsmoment, og fin spidseffekt, og burde vel være et fint alternativ til ex. twin scroll, da man herved undgår den mere tidskrævende opbygning af specielt forrør og udstødningsmanifold. Men det kræver så, at motorstyringen kan varetage vacuumstyringen, og det er måske ikke lige til?
Jeg ved, at motorstyringen på visse af VAG-gruppens ældre 1,9 TDI´ere med wastegate-turbo kan ændres til, at køre med VNT-lader.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 aug 2012, 21:15 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 apr 2006, 10:15
Indlæg: 601
Geografisk sted: Herning, Midtjylland
Mit bud er, holdbarhedsproblemer.. Benzin har typisk højere EGT end Diesel, og på hårdtpumpede diesel-biler ses det også ofte at VNT-turboladerne ikke holder pga. varmen.

Er Porsche stadig de eneste der har masseproduceret benzin-VNT biler?

_________________
Med venlig hilsen
Jonas Laustrup
Husk, du kan kun vælge 2: Hurtig, Billig, Pålidelig


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 aug 2012, 10:23 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
Indlæg: 327
Geografisk sted: Gun City
Dodge Daytona Shelby >1990
Honda Legend >1990
Peugeot 405 T16 >1992

Allesammen varianter, der blev lavet i en kort periode, og et begrænset antal. Du har nok ret i, at det er varmen der ødelægger bevægeligheden, men nu har teknikken jo været brugt i over 20 år, så det undrer mig egentlig, at man ikke har fundet en løsning på dette. Der findes jo så mange "nye" metaller, der har fine varmeegenskaber, ex. Inconel etc., men de hjælper måske ikke i denne sammenhæng!?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 aug 2012, 22:12 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 14 nov 2007, 12:45
Indlæg: 81
Geografisk sted: Silkeborg Danmark
alternativt så bør man vel kunne flytte turboen fra motoren, fx montere under bilen ved bagpotten.

Udstødningsgassen må vel blive kølet lidt ned inden det rammer turboen.

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-d84U-MUsXg


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 aug 2012, 09:00 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 apr 2006, 10:15
Indlæg: 601
Geografisk sted: Herning, Midtjylland
Witz skrev:
alternativt så bør man vel kunne flytte turboen fra motoren, fx montere under bilen ved bagpotten.

Udstødningsgassen må vel blive kølet lidt ned inden det rammer turboen.


Men så mister man jo også en stor del af energien der driver turbo-laderen..

_________________
Med venlig hilsen
Jonas Laustrup
Husk, du kan kun vælge 2: Hurtig, Billig, Pålidelig


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 aug 2012, 21:06 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 15 jan 2004, 22:19
Indlæg: 353
Geografisk sted: fyn kerteminde
En anden vigtig faktor ved vtg er at diesel maskinerne kan køre med over tryk ved påløb, div filtre i udstødningen bliver renset ved denne tur...
Ønsker man flere heste og meget bredt moment, så er biturbo ved at blive mere og mere udbredt....

_________________
v/h Peter


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 aug 2012, 22:28 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 apr 2006, 10:15
Indlæg: 601
Geografisk sted: Herning, Midtjylland
VAG mekaniker skrev:
Ønsker man flere heste og meget bredt moment, så er biturbo ved at blive mere og mere udbredt....


Du mener ikke compound-turboer? altså en stor og en lille ?

De nye BMW'er med TwinPower er en enkelt turbo-lader med twin-scrool, og et meget bredt momentområde..

_________________
Med venlig hilsen
Jonas Laustrup
Husk, du kan kun vælge 2: Hurtig, Billig, Pålidelig


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 10 sep 2012, 17:09 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 15 jan 2004, 22:19
Indlæg: 353
Geografisk sted: fyn kerteminde
efterz skrev:
VAG mekaniker skrev:
Ønsker man flere heste og meget bredt moment, så er biturbo ved at blive mere og mere udbredt....


Du mener ikke compound-turboer? altså en stor og en lille ?

De nye BMW'er med TwinPower er en enkelt turbo-lader med twin-scrool, og et meget bredt momentområde..


Jo jo - de (vw)2.0 tdi med flest hk har 2 ladere på, bygget sammen som en stor klump, en del ventiler hist og her til at styre det.....

_________________
v/h Peter


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team