Forskel på knaster?
Redaktør: Moderatorer
-
john 406 turbo
- Medlem
- Indlæg: 110
- Tilmeldt: 30 mar 2005, 17:41
Forskel på knaster?
Hvad er effekten af at bruge en sugeknast kontra turbo knast på en turbo motor.
Min 406 turbo sidder der pt en knast fra en 205 1,9 gti, men vi kan ikke helt bestemme om en turbo knast fra catcams vil ændre motorens moment og effekt.
Motoren er xu10j2te som sidder standard i bilen, dog ændret en del.
Min 406 turbo sidder der pt en knast fra en 205 1,9 gti, men vi kan ikke helt bestemme om en turbo knast fra catcams vil ændre motorens moment og effekt.
Motoren er xu10j2te som sidder standard i bilen, dog ændret en del.
-
dykkerdahl
- Senior Medlem
- Indlæg: 369
- Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
- Geografisk sted: Kbh
- Kontakt:
-
Carsten
- Medlem
- Indlæg: 245
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Det er vist noget med at knaster til turbomaskiner så vidt muligt skal være uden overlap, da turboen ellers vil trykke luften direkte igennem forbrændingen, med effekttab til følge, hvis der er overlap på knasterne. Dvs så indsugning og udstødningsventilerne er åbne på samme tid.
På en sugemotor er det ikke noget problem da motoren sjældent danner et overtryk på mere end 0,1 bar i indsugningsmanifolden, så der kører man bare på med skarpe knaster med lang åbningstid for at få mest mulig effekt ud af det. Så er der så tomgangs problemet at tænke på bagefter
...
På en sugemotor er det ikke noget problem da motoren sjældent danner et overtryk på mere end 0,1 bar i indsugningsmanifolden, så der kører man bare på med skarpe knaster med lang åbningstid for at få mest mulig effekt ud af det. Så er der så tomgangs problemet at tænke på bagefter
-
lqs
- Mester Medlem
- Indlæg: 4407
- Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46
-
john 406 turbo
- Medlem
- Indlæg: 110
- Tilmeldt: 30 mar 2005, 17:41
dykkerdahl skrev:Har du ikke nogle tal på de knaster ?
Jeg kan ikke finde nogle data på 205 1,9 gti knast, men data på catcams knast findes på deres hjemmeside her :
http://www.catcams.co.uk/acatalog/info%5f4900360%2ehtml
Som bilen køre i dag, så laver den 303 hk og næsten 400 nm ved 5500 omdr. men vi skal have udstødningshus huset skiftet til en der er lidt mindre A/R 0,48, således turboen spoler op lidt før.
Turboen er T3T04 fra René samt det nye udstødningshus.
Det vi går og snakker om hvad der vil ske ved at skifte knasten til en turbo knast, sådan motor mæssigt.
Vil turboen kunne lave tryk hurtigere med turbo knasten end suge knasten?
Vil effekten og momenter ændres meget ved at skifte?
Ved godt i sidste ende er der kun en måde at finde ud af det, men 4000-5000 kr. Er også en slags penge, hvis det ikke ændres mærkbar.
-
john 406 turbo
- Medlem
- Indlæg: 110
- Tilmeldt: 30 mar 2005, 17:41
-
lqs
- Mester Medlem
- Indlæg: 4407
- Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46
-
møffe
- Mester Medlem
- Indlæg: 2507
- Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
- Geografisk sted: i midten af midtjylland
-
john 406 turbo
- Medlem
- Indlæg: 110
- Tilmeldt: 30 mar 2005, 17:41
-
john 406 turbo
- Medlem
- Indlæg: 110
- Tilmeldt: 30 mar 2005, 17:41
lqs skrev:mener du at motoren laver max moment og ydelse ved samme omdrejningstal? for så er der nok noget galt...
hvis du vil have en traktormotor, der laver masser af moment ved lave omdrejninger og lav topeffekt. så skal du ikke bruge en vild sugeknast.
MVH søren
Næsten Søren.
Max hk ved 5442 omdr og max moment ved 5297 omdr.