16V knaster?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
John Sahl
Admin
Admin
Indlæg: 2105
Tilmeldt: 15 sep 2003, 13:17
Geografisk sted: Borup
Kontakt:

16V knaster?

#1 Indlæg af John Sahl »

Jeg har mig sådan en Punto HGT, den er 1,8 16V, med knastforstiller/variator, vist noget lig det Honda'erne kalder VTEC.

Knastforstillerne har det så med at gå til, og det er også sket på min, så en ny er på vej hjem fra England. Jeg skifter tandrem sammen med knastforstilleren, og kan vel så lige så godt smide nye knaster i også, da jeg har fået et sæt Colombo & Bariani (C&B) knaster foræret som kun har trillet 10.000km.

Men, jeg er sgu i tvivl om de passer til motoren.

Slår jeg dem op inde på C&B's hjemmeside, så tyder det nemlig på at de er til den samme motor, men uden knastforstiller.
Numrene fra knasterne:
FAR.100.272S
FBA.034.260S

Nogen ide om hvordan jeg finder ud af om de kan bruges i min motor?

(Skriver også en mail til C&B, men jeg har ikke den bedste erfaring med svar fra de italienske firmaer ;-) )
Senest rettet af John Sahl 11 jun 2012, 14:32, rettet i alt 1 gang.
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede
Brugeravatar
ae86
Mester Medlem
Indlæg: 1316
Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08

#2 Indlæg af ae86 »

VTEC er noget helt andet...

Honda kalder det VTC (Variable Timing Control)
BMW kalder det Vanos (variable Nockenwellensteuerung)
Toyota kalder det VVT (Variable Valve Timing)
Porsche & VAG kalder det (VarioCam)
etc..



Så vidt jeg ved så bruger alle disse systemer olie kamre monteret på enden af knastakslen til at forstille knasten lidt frem eller tilbage, disse kamre er forsynet via 2 olie kanaler ... en kanal til retarderings kamrene og en kanal til avancerings kamrene... normalt sidder forsyningen til disse kanaler i knastakslens "næse" men jeg ved ikke hvordan dit system er lavet... i teorien kunne man have en adapter der blev boltet imellem knasten og rem-hjulet med egen olie forsyning...
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#3 Indlæg af K-FINN »

Du skal sikre dig der er plads, hvis det er meget grove knaster, kan du få nogle bøjede ventiler.
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Brugeravatar
John Sahl
Admin
Admin
Indlæg: 2105
Tilmeldt: 15 sep 2003, 13:17
Geografisk sted: Borup
Kontakt:

#4 Indlæg af John Sahl »

K-FINN skrev:Du skal sikre dig der er plads, hvis det er meget grove knaster, kan du få nogle bøjede ventiler.


Jeg har lige fået mail fra C&B, og det er ganske rigtigt de forkerte knaster. De er til en Marea/Bravo/Brava 1.8 uden knastforstiller/variator.

Godt at de var gratis! :-)
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede
TB206HDI
Senior Medlem
Indlæg: 483
Tilmeldt: 19 sep 2009, 19:54

#5 Indlæg af TB206HDI »

Kan du ikke bare låse knastforstilleren?

CatCams anbefaler at man låser den på Peugeot når man smider andre knaster i.
Brugeravatar
John Sahl
Admin
Admin
Indlæg: 2105
Tilmeldt: 15 sep 2003, 13:17
Geografisk sted: Borup
Kontakt:

#6 Indlæg af John Sahl »

TB206HDI skrev:Kan du ikke bare låse knastforstilleren?


Altså køre uden knastforstilling efterfølgende?
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede
TB206HDI
Senior Medlem
Indlæg: 483
Tilmeldt: 19 sep 2009, 19:54

#7 Indlæg af TB206HDI »

John Sahl skrev:
TB206HDI skrev:Kan du ikke bare låse knastforstilleren?


Altså køre uden knastforstilling efterfølgende?


Jeps.
Brugeravatar
John Sahl
Admin
Admin
Indlæg: 2105
Tilmeldt: 15 sep 2003, 13:17
Geografisk sted: Borup
Kontakt:

#8 Indlæg af John Sahl »

TB206HDI skrev:
John Sahl skrev:
TB206HDI skrev:Kan du ikke bare låse knastforstilleren?


Altså køre uden knastforstilling efterfølgende?


Jeps.


Så fortsætter jeg hellere med standardknasterne. Motoren har 133hk med knastforstiller, og 113hk uden. (Jeg ved ikke hvad andre forskelle der er på den, men det er efter sigende den samme motor...)
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede
Besvar